LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

#1215
Een Chinees is 20 minuten! Terugmelder '72' is deze keer vastgelopen. Ik weet nu wel zeker dat het vastlopen niet via de JK gebeurde, want ligt open.

Ik heb ook de onderlinge spanningen gemeten van de gekoppelde transformatoruitgangen, en dat is goed. De som klopt, ze staan "in fase".

Rijden zonder TL-verlichting laat ook de terugmelders vast lopen. 't zou vreemd zijn, maar men weet maar nooit.

Ik denk dat het tijd is om de digitale J-lijn (een kant van de H-brug van de booster) los te koppelen van de gemeenschappelijke. Dat is vrij intensief werk, want de volledig ringleiding moet onder handen genomen worden. Maar het moet toch eens gebeuren, waarom niet dit weekend...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1216
Met het opruimen van de draden die teveel zijn, heb ik waarschijnlijk de oorzaak gevonden. De rechtstreekse verbinding van de voeding van de terugmelders was los (blijkbaar overgetrokken of zo, vreemd), waardoor de modules hun voeding kregen via een lange omweg. Die hele omweg is weg, en de rechtstreekse verbinding is weer hersteld. Vannavond kan ik weer eens testrijden.

Op de foto: "slechte draadjes", die niet nodig waren, en die "storingen" veroorzaakten (onder voorbehoud, bevestiging vanavond?)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek

Michiel,
ik hoop met u mee dat het probleem weg is.
Maar ik zou toch opteren om die J-lijn los te koppelen.

Michiel

Dat staat op het programma.  ;)

Ik ben al onderweg door de volledige reeks terugmelders op een eigen lijn te zetten. Zondag hetzelfde voor de keerlus- en de OC32-modules. En dan de laatste stap, de servos afsplitsen van de J-lijn.

Komt dus in orde.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Mislukt! Oorzaak nog niet gevonden.  Na een half uur rijden met alle treinen blokeerde er weer een terugmelder.  :( Ik mag dus rustig voort doen met het ontkoppelen van de gemeenschappelijke leiding...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

vriend modelbouwer troostje hier lukt vandaag ook niks
een stomme led laten pinken wil niet lukken op geen enkele poort
ik doe iets verkeerd maar heb geen idee met wat
processor is goed en de print is ook goed en de ledjes zijn ook reeds vervangen en nog niks geen flitsje zelfs ik word er knetter van
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Ben

Michiel,

Als ik naar dit kijk.....



...zie ik een 5V= voeding voor je SP4 printjes. Maar die printjes hebben een 7805 aan boord en die moet je voeden met tenminste 7V=.

En de massa van het SP4 printje zul je moeten verbinden met de massa van de OC32. Wellicht heb je dat gedaan maar dat kan ik op het schema niet zien.

Gr, Ben.

Michiel

tja, Raf, het wilt hier ook niet lukken. Ik heb de J-lijn van de gemeenschappelijk lijn gehaald. En dan weer gereden met alle treinen en servos. Drie kwartier en lap! Weer een geblokeerde terugmelder. Ik ga voort met het opkuisen van alle bedrading.

Ben, ik vermoed dat m'n plan fout is, maar ik ga het toch eens checken. Het zou een stomme fout zijn. De servos werken wel, en dit eventueel probleem zou geen invloed mogen hebben op het vast lopen van de terugmelders.

Dus, we (ik) gaan door met de zoektocht naar die naald in de spreekwoordelijke hooiberg...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

michiel pas op een servo werkt ook nog op 3.3 volt
hij is dan wel niet zo krachtig maar voor het omzetten van een wissel (en zeker in N)is niet zoveel kracht nodig
eenvoudig een servo stekker in pluggen en meten hoeveel volt je op de zwart/rode draden hebt staan

het programma bij mij werkt wel op het proto bordje maar op de print niet
dus die print heeft ergens een fout
voor de test baan is dit de belangrijkste chip want die verstuurd de data als pwm signalen en die moeten juist zijn
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

De lapsus van de 5V zit in de tekening. Het is geen 5V regulator, maar gewoon een gelijkrichter+afvlakker. Dat is dus in orde.  ;)

Maar ik kreeg plots een ongebruikelijk brainwave. Ik gebruik al sinds het begin der tijdrekening een Conrad trafo met dubbele secondaire uitgang: 9V (wissels) en 16V (elektro). Nooit problemen mee maar nu denk ik, zou deze trafo gemeenschappelijke windingen gebruiken voor de twee secondaire uitgangen? Indien zo, bij een vermogenklap en spikes op de 9V (servos) wordt die doorgerekend op de 16V.

Ik heb er een tweede trafo bijgehaald die nu onafhankelijk die 16V levert. De treinen rijden weer, de klok is gezet. Hoe lang duurt het voordat er weer een terugmelder zut zegt.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 13 mei 2017, 20:53:11 PM
Nooit problemen mee maar nu denk ik, zou deze trafo gemeenschappelijke windingen gebruiken voor de twee secondaire uitgangen?
Zijn zeker gemeenschappelijke wikkelingen. Anders zou je twee nulklemmen hebben. Feitelijk is het maar 1 wikkeling van 16V met een aftakking op 9V

Michael

Michiel succes 't is inmiddels al 47 minuten geleden dat je laatste bericht geplaatst is, drie kwartier rijden zonder storing is een goed begin, ik hoop dat je rond middernacht de boel stop zet zonder bezetmelder die dwars zit.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

@Klaas, gemeenschappelijk wikkeling dus, en kan ook meteen een logische verklaring zijn hoe de servo's de terugmelders in de war brengen.

@Michael, de treinen rijden nog steeds, nu bijna een uur ononderbroken zonder blokkerende terugmelder. (hout vasthoudend)  :)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik verklaar de overwinning!  8)

De treinen hebben nu twee uur gereden zonder blokerende terugmeldermodules. Alles is onder controle. Ik heb nog wel wat werk om de dradenhandel terug netjes af te werken, maar dat is bijzaak. Blij dat de oorzaak gevonden is. Ik kan weer denken aan de opbouw...  :)

In elk geval dank aan jullie allemaal, want zonder jullie hulp, suggesties, correcties en kritische blikken was ik er waarschijnlijk nooit door gekomen. THANKS!  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek

Michiel,
als ik het goed begrepen heb zijn die 2 transfo's op je schema 9V en 16V eigenlijk die 1 transfo van conrad?
En je vermoed dus dat er een overbelasting gebeurd op de 9V? In dat geval zal de 16V dan ook mee door z'n knieën gaan.
Ik vraag het maar om zeker te zijn dat ik je goed begrepen heb. Het zou inderdaad een logische verklaring zijn.