LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

De RS-16-O module heeft een voedingsingang, en een JK ingang. De voedingdsingang moet in elk geval aangesloten zijn, en dat kan zowel 16v~, als DCC zijn. De JK aansluiting komt via een opto-coupler binnen, en geeft geen contact met de voedingslijn op het board. De twee zijn totaal zwevend tov elkaar.

Het is ook mijn vermoeden dat het een communicatieprobleem is, en meer specifiek met de RS-feedback lijn, zoals Eric al een paar eeuwen geleden had geöpperd.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Wat voor nut heeft de J-K aansluiting op de RS-16-O? Dient waarschijnlijk alleen maar om het ding een adres toe te kennen. Ik kan me niet voorstellen dat hij er tijdens normaal bedrijf iets mee doet.

Michiel

Dacht ik ook. Ik zou ze kunnen los koppelen (draden verwijderen). Dat zou weer een potentiele stoorbron minder zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1203
Laatste rechte lijn opdat ik weer kan rijden. De wissels liggen nog lang niet definitief, maar ik wil eerst de elektrische bezonjes definitief van de baan hebben, en dit elektrisch hoofdstuk definitief afsluiten.  (veel te veel "definitieven" in één zin!)   :)

De dubbele brug in de verte is de brug waarop het stationsgebouw van Etterbeek staat (een snelle papieren afdruk van de foto van de brug om het idee te passen). Ik zou dit als verdwijnpunt willen gebruiken langs deze kant van de baan, zonder perrons want die liggen langs de andere kant van de brug.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Goed nieuws: een terugmelder is vastgelopen na amper 6 minuten rijden: een record. Weer een andere trouwens. Ik laat nu één loc verder rijden, zonder schakelen van servos, om te zien hoe lang het duurt voor de volgende vastloper.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek

Ik ben benieuwd.
Wat doe je eigenlijk om terug verder te gaan? Zet je alles af of zet je enkel de vast gelopen bezetmelder af?

Ik hoop dat je probleem snel gevonden wordt, want ik ben nog meer benieuwd naar de bouw van je baan.

Steam.N

Ik kijk zowel uit naar de uitwerking van de baan als de oplossing voor Michiel's probleem.
Zo hoop ik later deze miserie te vermijden ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

@Freek, ik neem heel even de voedingsdraden los van de vastgelopen module, en sluit ze dan weer aan. De module is gereset, en we kunnen weer verder.

Elektriciteit en elektronica is ook voor mij niet meteen de lol en uitdaging bij de bouw van deze baan, en hoop ook snel een werkend en betrouwbaar systeem te hebben. Ik leer er wel een hoop mee, vooral op het vlak wat niet te doen met draden.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Doornroosje

Michiel ik hoop dat je snel de oplossing hebt gevonden. Ik heb al schrik voor mijn testen binnenkort...

krisds

Ik krijg altijd schrik als ik die verhalen hoor over de elektronica. Binnenkort moet ik er zelf ook aan beginnen...brrr. En station etterbeek als verdwijnpunt is dik ok, dat staat er nog zowat in oorspronkelijke staat in tegenstelling tot Brussel Luxenburg...Dat lijkt me iets makkelijker om info over te vinden.

Michiel

#1210
Vooral geen schrik hebben. Het is een leerprocess, en als we niets doen, leren we ook niets. Maar wel stapje voor stapje, niet teveel hooi op de vork. (en ik kijk naar mezelf  :-[ )

Het station van Etterbeek is geen prioriteit. Het komt op het algemeen plan van ideeën, wensen en mogelijkheden. Het kan nog jaren duren voordat ik eraan begin.

Vandaag anderhalf uur één trein rondjes laten rijden zonder servo's, en nooit een enkel probleem gehad. Daarna 3 treinen met servo's en na een uur een geblockeerde terugmelder.

Nu laat ik 3 treinen dezelfde rondjes draaien zonder servo's. Ik ben benieuwd hoelang ze het trekken voordat er een terugmelder zut zegt...

Maar behalve de problemtiek met de terugmelder, rijden de treinen werkelijk probleemloos: geen onstporingen, zelfs geen voorlopers, geen ontkoppelingen, geen haperen op stofjes en lijmspikkels, geen stilstand op puntstukken. Werkelijk prachtig, veel beter dan elke ervaring met mijn vorige banen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

itchy

Citaat van: krisds op 12 mei 2017, 21:04:36 PM
Ik krijg altijd schrik als ik die verhalen hoor over de elektronica. Binnenkort moet ik er zelf ook aan beginnen...brrr. En station etterbeek als verdwijnpunt is dik ok, dat staat er nog zowat in oorspronkelijke staat in tegenstelling tot Brussel Luxenburg...Dat lijkt me iets makkelijker om info over te vinden.






De brug/tunnel wel ja, het station uit 1906 dat er bovenop stond (zie hierboven) is helaas door den Duits flink onder handen genomen en de brokstukken werden na de oorlog opgeruimd en vervangen door een zeer middelmatig en veel te kleinschalig jaren '50 gebouwtje (zie hieronder):





Enkel de trappen naar de perrons met hun overkapping (en een stuk van de traphal van het oude station) staan er vandaag nog.


Op perron 4 staat ook nog het allereerste stationsgebouwtje uit ±1880, architect onbekend, dat gebouwd werd bij de aanleg van de lijn Brussel L.W. – Tervuren.
Dat stationsgebouwtje werd eind 2015 beschermd als monument.





Maar dit allemaal terzijde, want Michiel gaat enkel de achterzijde van de brug/tunnel als inspiratie nemen ;-)
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

raf

michiel als het die servo's mochten zijn (had ik reeds gepost dacht ik)vervang er dan enkele door de MG90 servo's
en draai opnieuw rondjes

we hebben het er gisteren over gehad over die blauwkes en er blijken nog mensen problemen mee te hebben
bij mij als ze rateren vliegen ze der een voor een uit maar ik rij nu niet echt veel en het kan zijn dat mijn zelfbouw systeem wat minder gevoelig is dan die gekochte

of de servo printjes worden warm en geven dan een doorslag zonder zelf kapot te gaan dat kan ook
bij mij blijven ze niet onder spanning staan want een loco kan nooit de kracht geven op die wissel tongen om de servo te verdraaien
maar ik weet niet hoe dat weer bij die LF modules gebeurt en of het gebeurt
bij mij krijgt een servo alleen eten als hij moet werken LOL
dan zou ik per module servo's beginnen aan te sluiten (stuk per stuk)
ze moeten niet allemaal slecht zijn maar als er enkelingen tussen zitten kun je die er zo uitfilteren al duurt het wel een tijdje

de MG90 kosten niet veel meer bij den ali maar zijn betrouwbaarder en kwalitatief een pak beter ontwikkeld
ze zijn ook niet groter dus je houdertjes blijven passen al maakt dat niet veel uit als die blauwkes je ellende blijven geven
je kunt ze dan later nog voor andere dingen gebruiken bv deuren die open gaan enz.

succes met zoeken zou ik zeggen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

#1213
@steven, bedankt om die foto's op te zoeken. Dat geeft meer duiding waar het over gaat. En het betreft inderdaad het oorspronkelijk gebouw, en wel de straatkant. En gezien het station op de brug staat, is het in feite een deel van de brug.  ;)

@Raf, je had het al eerder over die MG90 servos. En ik denk dat het verstandig is om vanaf nu deze te gaan aanschaffen, ipv van die blauwe. Tijdens de rijtesten zijn de eerste vermoedens dat de servos een invloed hebben. Het is te vroeg om zekerheid te hebben. Maar ik vrees dat de bekabeling (mijn "massa", of eerder gemeeenschappelijk geleider) de slechte boodschapper is. Normaal zouden deze blauwe servos geen invloed mogen hebben om de terugmelders. En die invloed kan enkel via de bedrading...  ::)

Gisteren hebben de 3 treinen zonder servo's anderhalf uur gereden zonder vastloper van een terugmelder. Vandaag heb ik alle JK aansluitingen van de terugmelders gehaald, en gaan alle 9 treinen rijden met servo in actie. We zien hoelang een Chinees is...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

die servo's zijn smeerlapkes hoor
als ze warm worden dan verhoogd het verbruik enorm dat kan oplopen tot 2 amp
en dan zou het zo kunnen dat ze de voeding van de LF module omlaag trekken waardoor die dus begint te flippen

in de Rc zijn er al stukken mee gemaakt met die dingen en daarom overstap naar die MG90
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.