Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

efl045

#1095
Citaat van: Michiel op 30 april 2017, 11:43:36 AM
I snap je hoor,
Neen, je snapt mij echt niet...helemaal niet zelfs.
Jij hebt het steeds over minder treinen, over minder sporen...
Ik heb het daar helemaal niet over!
Ik heb het over met evenveel sporen en evenveel treinen maar met veel minder elektronica door overbodige blokken en bezetmelders weg te laten. Dat zal niet alle problemen oplossen maar vast en zeker een invloed er op hebben.
KISS heeft niks met de omvang van het probleem te maken maar met de eenvoud van de oplossing er voor. Je kunt alles op oneindig veel manieren oplossen, gemakkelijkst te bedenken is de ingewikkelste oplossing, de eenvoudigste oplossing vraagt iets meer denkwerk.
Maar je wilt het blijkbaar om een of andere reden niet begrijpen, jammer...

Michiel

Je blijft een dwarsligger, hoe we het draaien of keren. Maar geen erg. Zullen we het anders stellen: er zijn geen problemen, er zijn enkel uitdagingen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ben

Michiel,

Teun Wolzak is NL handelspartner van LDT. Je kunt Teun mailen maar ook bellen voor ondersteuning op LDT producten. Teun heeft uiteraard ook een lijntje met Duitsland.

Kijk even hier, helemaal onderaan.

https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:wissen

Gr, Ben.

Koen

@Michiel,

Wat je eventueel zou kunnen proberen, is het plaatsen van een condensator (100nF) op de ingang van uw decoder. Maar stem dit best even af met de leverancier of dit kan voor uw decoder. Normaal gezien mag dit geen probleem zijn.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

raf

koen daar zat ik ook aan te denken maar ik wilde dit niet posten omdat er beter eerst kan gewacht worden op de leverancier zijn antwoord
zo maar een condensator zetten is niet altijd de oplossing van het probleem
daarom hebben mijn modules een eigen voeding van 12 volt waar op elke print 5 volt van wordt gemaakt
en elke print heeft een 4000 nF condensator zitten om eventuele schommelingen op te vangen

of dit ook werkt bij het systeem dat michiel heeft ??????????????
geen idee
daarom afwachten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Bij de power input (16V~) staan een diode, een zener, een transistor, een capaciteit en twee elco's. Ik heb de schakeling niet nagetrokken, maar ik veronderstel dat er al een spanningsstabilisatie met storingsonderdrukker is ingebouwd. Zomaar willekeurig elco's gaan plaatsen heeft ook niet veel zin. Van Littfiski heb ik wel een bevestiging van ontvangst gekregen, maar nog geen antwoord op mijn vraag. Ik blijf rustig afwachten, en knutsel verder aan de baan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1101
Ik heb vandaag goed kunnen doorknutselen. De bovenste winding van de linker helix werd breder gemaakt om de 4 sporen te kunnen ontvangen, en het bovenblad, waar de stad op komt, werd ruw uitgezaagd en er bovenop gelegd. Alles ligt nog los; het is nog passen, schatten en meten om het een beetje goed te krijgen.

<beeld 4939>
<beeld 4940>
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Citaat van: Michiel op 30 april 2017, 15:08:09 PM
Je blijft een dwarsligger, hoe we het draaien of keren. Maar geen erg. Zullen we het anders stellen: er zijn geen problemen, er zijn enkel uitdagingen.  ;)
Je mag mij gerust een dwarsligger noemen maar eigenlijk ben ik gewoon een heel rationele mens en dat staat nogal tegenover een gevoelsmens ;-)
Ik heb 30 jaar beroepservaring in engineering en daar hebben we er altijd naar gestreefd om met zo weinig mogelijk middelen zo ver mogelijk te geraken, en ja dat staat soms dwars op de wilde ideeën die er in het begin van een project zijn, maar geloof mij, als iedereen weer met de voetjes op de grond staat zijn het de rationele mensen die de medailles uitgedeeld krijgen, omdat het simpel en goedkoop is, de wilde denkers vallen zelden in de prijzen...
En geloof mij, ik wil helemaal niet dat je je baan afbreekt zoals je hier al vermeld hebt, mijn enige bekommernis is dat je mooi project waar ik heel veel bewondering voor heb tot een goed einde komt en dan moet je hier en daar rationeel denken en handelen, alle overbodige toeters en bellen gewoon overboord goien en het essentiële overhouden.
Ik weet dat je daar nog niet van overtuigd bent, maar ik hoef maar af te wachten en zal zien dat je om te slagen hier en daar zult moeten inbinden, en dat kan op veel plaatsen zonder ook maar iets te moeten inboeten op het eindresultaat, in tegendeel, 't zal er alleen beter en betrouwbaarder door worden, en niet kleiner, minder draad en minder elektronica betekent niet dat je baan kleiner moet zijn, enkel dat ze beter doordacht moet zijn.
Als jij dat dwarsliggen wilt noemen dan mag dat, blijft dat ik je project bewonder, anders zou ik er gewoon niks over zeggen ;-)

Michiel

#1103
Citaat van: efl045 op 01 mei 2017, 10:45:47 AM
...dat ik je project bewonder, anders zou ik er gewoon niks over zeggen ;-)

Dat doet plezier, Franky! Dank je. ;)

Vandaag ben ik vooral met een project van m'n jongste dochter bezig geweest. Dus maar een magere vooruitgang te noteren vandaag. De verborgen opstelsporen van het Tervuurs geëlectificeerd lijntje liggen vast (links), alsook de staart van het uittrekspoor (rechts). Tussen beiden loopt het hoofdspoor richting station.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Goed bezig, Michiel !!!
Mijn handen kriebelen om terug aan de slag te gaan ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Koen

@ Michiel,

Dit ziet er knap uit! Ook de bekabelingswerken zijn zeer netjes uitgevoerd.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Ik blijf dit draadje volgen.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Dirkh

Dat blijft indrukwekkend. Hopelijk raken die problemen met de bezetmelders opgelost.

Michiel

Ik kreeg een antwoord van Peter Littfinski:

Peter schreef:
"The behavior you describe is probably due to the fact that no external optocoupler is used. Presumably electrical disturbances (spikes) from the track spread directly to the feedback module. Customers wrote me, that they use the occupancy detection with an external optocoupler."

Eerlijk gezegd, ben ik eerder terughoudend betreffende z'n voorstel om zijn opto's af te schermen met een extra uitwendige optocoupler lijn, maar ik onthou z'n voorstel voor wanneer het probleem zich weer manifesteerd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Je moet het maar durven voorstellen als fabrikant van modules met ingebouwde optocouplers om er nog eens optocouplers voor te zetten...waarom dan zo een modules bouwen?

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)