Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

efl045

't Ja, je maakt het jezelf wel erg moeilijk en het werk veel saaier dan nodig (vind ik) door zoveel blokken en terugmelders te definiëren, ik maak nooit meer blokken aan dan er treinen tegelijk op de baan zullen zijn en in de verborgen gedeelten werk ik steevast met 1 melder per blok, de stopmelder, gewoon locje detecteren en doen stoppen, meer is er toch niet nodig in een schaduwstation? De verwerking van de signalen die echt nodig zijn gebeurt dan ook veel sneller.
Ik kom dan ook uit de industrie, daar doen we met zo weinig mogelijk signalen zoveel mogelijk acties omwille van de efficiëntie, zowel bij het implementeren als bij het verwerken. Ik ben overtuigd dat je precies hetzelfde kunt doen met heel wat minder resources.
Of zie ik iets over het hoofd?   

Michiel

Je ziet niets over het hoofd, maar daarom is het ook een hobby en geen werk. Het hoeft niet optimaal te zijn, het moet niet minimaal te zijn, gewoon lekker zoals ik het wil hebben, en omdat het kan. Het kan inderdaad ook met veel minder, maar dan had ik ook gewoon een spoortje op een plank kunnen leggen, en geen kamerbrede nabouw van een groot Brussels station. Zolang we maar met plezier bezig zijn.. als je snapt wat ik bedoel.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Michiel, ik snap perdect wat je bedoelt, kijk maar waar ik mee bezig ben, spullen redden van de schroothoop :-)
't Was meer een reactie op 'een saai werkje', dat is iets dat we onszelf aandoen hé, we maken het onszelf zo lastig of makkelijk als we zelf willen hé, en thuis moet niks maar mag alles ;-)

Michiel

#1008
Alles is aangesloten en ingegeven in Koploper. Een paar locomotieven op de rails gezet, en het testrijden kan beginnen. Zoals gewoonlijk begint het met veel haperen en aarzelen, paar probleem per probleem wordt aangepakt. Het rijdt alvast redelijk. Ik mag wel een aantal locomotieven een onderhoudsbeurt geven; vooral van sleepcontacten die niet goed aanslepen blijken een paar locomotieven last te hebben (ik heb dan ook occasies die mogelijk al 30+ jaar oud zijn, en nog steeds hun rondjes rijden).

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vyncky

Goed bezig Michiel.

Je voorstelling van de spiraal in Koploper vindt ik geslaagd.

Ik heb ook af en toe een stotterend lokje dat lang niet gereden heeft, maar na wat inrijden is het stotteren weg. Dus véél rijden  ;)

Succes!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

SuSke

We wachten op het eerste filmpje van een paar treintjes die vlot hun rondjes rijden via de tijdelijke bovenbaan  ;) ;) 8)

Best een resultaat waar je fier op mag zijn Michiel  :)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

philippe_007

id, we wachten vol ongeduld op de eerste testritten...

Michiel

Voor de éérste testritten zal ik je moeten teleurstellen. Die waren gisteren. Maar een filmpje met wispelturige locomotieven, klemrijdende gumwagens en eigenzinnige wissels willen zeker niet zien.  ;D

Van zodra het een beetje vlot wilt rijden met een beetje sleep achter de locs, dan maak ik er een filmpje van.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Laat je niet opjagen, Michiel  ;)
Stap voor stap, en genieten !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ik voel me helemaal niet opgejaagd, hoor. Een filmpje zou ik zo-wie-zo maken, en de testritten zijn al bezig. 7 locomotieven rijden nu (gisteren avanond) redelijk ongestoord hun rondjes, maar de jacht op foutjes blijft open...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

foutjes opsporen hoe bekend klinkt het LOL
alleen bij mij zijn het programmatie fouten die ik er uit moet halen en dat is niet altijd eenvoudig
want sommige treden maar eens op de zoveel keer op
ziet er wel goed uit die spiraal

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Deze avond een leuke testrijsessie gehad. De 6 nog werkende locomotieven reden gedurende een uur rondjes met amper problemen: één doorschieter (geen idee waarom), een kortsluiting door een verdwaald ragfijn koperadertje en een ontkoppeling van de wagons van de poetstrein (merkwaardig). Kortom: hoopgevend.  :D

4 locomotieven moet ik eens een aandachtig onderhoud geven (één met kromme as, een ander met slechte-werkende sleepcontacten, en 2 weigeraars die niet meer willen rijden (defecte decoder?))
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Citaat van: Michiel op 20 april 2017, 21:48:40 PM
één doorschieter (geen idee waarom
Teveel terugmelders om in te lezen?
Te kwistig met de resources omgesprongen? :-)

Michiel

Speculaas.  ;)

Ik merk dat het steeds dezelfde melder is dat mogelijk 1 keer op 100 een melding mist. Ik viseer eerder de diodeschakeling. Ik ga deze diodeschakeling eens doormeten, en zien of ik een merkbaar verschil zie met de andere. Meten is weten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Eventueel eens verleggen naar andere terugmeldingang, 't is misschien een ongelukkige combinatie van net te weinig spanningsval over de brug en net iets teveel ingangsspanning nodig op de melderingang...