LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Bedankt Gerolf!

Ik zit net te denken dat ik nog een keerlusmodule ergens vandaan moet toveren, want anders, met een tijdelijke lus bovenaan, ligt alles gewoon in kortsluiting.  :-[
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

#827
Gisteren het verjaardagsfeest van de jongste dochter, vanochtend de hobbyruimte wat opgeruimd en schoongemaakt, en deze namiddag weer onderaan begonnen, aan de tweede helix...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Duidelijk verdergaan op de ervaringen met de eerste spiraal  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Het is ook een beetje wachten op de extra keerlusmodule om de eerste helix te testen (en ook meteen zelf getest wordt om later de draaischijfbrug te voeden). Had ik een dubbelpolige omschakelaar gehad, had ik nu al handmatig kunnen ompolen, maar de bestelde module zal niet lang meer weg blijven. Dan kan ik me een beetje uitleven met treintjes rijden... Jullie merken het wel wanneer het zover is.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#833
Gisteren hebben de eerste treinen de nieuwe helix beklommen. Ik vond het toch wel spannend. Na een wat aarzelelde start (wagonnetjes die ontkoppelden, hier en daar nog lijmresten op de rails,...), begon het toch redelijk vlot te rijden. En het is volledig binnen de verwachting: een trein tot 1m (schaal N, sleep van korte drie-assertjes) kan met 1 loc de helling op. Een sleep van langer dan 1m moet in dubbelspan rijden. Dat is goed vergelijkbaar met wat men kan verwachten op de hellingrijke lijnen van Brabant en Wallonië.

Een paar punten van aandacht werden wel duidelijk:
- koppelingen moeten in goede toestand verkeren (positie, veertje, ...) anders ontkoppelen de wagons erg snel in de helling (klim).
- met het gewicht van de wagons is er nog ruimte voor verbetering
- alle wagons hebben nog nazicht nodig (is mogelijk 10-30 jaar geleden met deze occasiedingetjes). Smeren en goed afstellen van wielen kan alleen maar verbetering brengen
- anti-slipbandjes moeten nog soepel gereden worden, wat de trekkracht verbeterd
- een fijnregeling van de helling van de helix zou ook nog verbetering kunnen geven, maar het is nu al erg goed en gelijkmatig.
- extra sleepcontacten voor vb binnenverlichting of sluitverlichting kunnen drastische gevolgen hebben indien lichtzinnig geplaatst.

Maar ik ben opgelucht dat het helix-rijden volledig binnen de verwachting valt. En terwijl de eerste helix ingereden wordt, kan ik aan de tweede helix verder bouwen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Doornroosje

Mogen we ook een filmpje verwachten? (Zo nieuwsgierig zijn we !)

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#838
Een langzaam filmpje van een lange trein die langzaam mijn nieuwe helix beklimt. Waarschuwing: geen video voor ongeduldige kijkers!  ;D



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Citaat van: Michiel op 09 december 2016, 22:40:51 PMWaarschuwing: geen video voor ongeduldige kijkers!  ;D

Ik pas - en ik geloof je zo ook wel dat het prima loopt  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw