Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Er zijn houthandelaren in de buurt (hoewel de laatste jaren er al een paar mee gestopt zijn) , maar daar ben ik niet gaan zoeken (rede waarom ze gestopt zijn). Niet meteen aan gedacht. Ik ben de Bricos and Hubos gaan opzoeken in de buurt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Citaat van: Michiel op 15 september 2016, 12:24:34 PM
...
En, wat bedoel je met: "op mijn tempo"!!!  ;D

We willen je in geen geval forceren tot het doen van dingen waar je later onmiskenbaar spijt van zou kunnen hebben :)) :))

Een goede stijgspiraal bouwen is geen sinecure, dus neem er je tijd voor.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

#722
Deze avond ben ik begonnen met het passen van de puzzel; zien of alle stukjes passen zoals bedoeld. En, het past bijna! Ik moet de speling iets opdrijven van 1 naar een 3-tal millimeter, en dan past het goed. Het is nog zoeken en tasten naar de methode om het steeds passend te hebben: segment na segment. Dit door maten wat aan te passen aan de praktijk, en werken met hier en daar iets meer speelruimte.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Goed begonnen  :)
Wat wel eens vergeten wordt bij een spiraal: door de stijging wordt je "cirkel" ietsje kleiner
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner

Ziet er mooi uit, alleen...   na een halve cirkel moet het plaatje al 4 cm boven het spoor zijn, ik bedoel het plaatje bovenaan foto dat het achterste spoor bedekt...
Of zie ik dat verkeerd?

SuSke

Je ziet het niet verkeerd Jim, het gaat hem inderdaad over een korte maar stevige start voor de spiraal.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Dat spoor is verzonken geplaatst - Michiel moet daar geen 4 cm hoger zitten ;-)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Geen paniek, de segmenten op de foto liggen nog los om ze te passen. Ze zijn nog helemaal niet op hoogte gebracht. Het zou inderdaad nogal een stevige helling zijn, ietsjes boven de 1.5%.  ;D Ik zoek naar een bouwmethode om de segmenten gemakkelijk meteen goed op maat te hebben, zonder al te veel afwijking op de maten.

@Gerolf, de verlenging per omwenteling nodig om de spiraal niet te laten versmallen is 0.003 mm. Dat ligt ver onder de werkspeling die ik heb van +/- 5mm.  ;)

De keerlus die onder de spiraal loopt ligt inderdaad verzonken (-2cm), opdat de helix rustig kan beginnen stijgen tijdens de eerste helft. Nu ligt ze nog beneden, niet op hoogte van 3cm.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Precies toch een goede planning gemaakt  ;)  Met voorbedachte rade...  :D

Michiel

'k Heb zo soms men heldere momenten. Maar ze worden zeldzaam.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Michiel op 16 september 2016, 21:54:05 PM
'k Heb zo soms men heldere momenten. Maar ze worden zeldzaam.  ;D

5 per dag is genoeg  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

3rail

Ik hou het bij 2.

Pfffffff 5, ik moet er niet aan denken. ;D ;D ;D ;D ;D

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Michiel

#733
Het helder moment duurde kennelijk niet lang genoeg. Iemand deed halfweg het licht uit. Het verzonken spoor ligt niet diep genoeg. Ze mag gerust nog een halve tot hele cm dieper liggen. Dat wordt een hele klus onder de baan met bijtel, en mes.

...of ik zou de persoon moeten vinden die het licht uit deed...  ::) ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bolje

Michiel,

Met een bovenfrees lukt dit waarschijnlijk wel.
Moest je nu in de buurt wonen...
Misschien ken je iemand in jouw omgeving?
Vele groeten,
Ronald