LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

#705
Bedankt Philippe.

Ik heb een eerste filmpje gemaakt met een mini-camera voorop de trein. Niet perfect, maar het heeft wel potentieel. Op het eind loopt het fout, en is duidelijk wat er nog dient aangepast te worden.  ;)

klik op de foto om het filmpje te starten



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ben

Hahaha. ;D

Niettemin leuk en je kunt mooi zien hoe netjes je gewerkt hebt in de stations.

Gr, Ben.

Michiel

#707
En dan werd het tijdelijk viaduct afgebroken. Kan ik het deel wat onder het viaduct lag afwerken, en worden de voorbereidingen getroffen om in de hoogte te gaan; de bouw van de twee helixen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Michiel indrukwekkende rijlengtes, dat zie je pas goed als je het laatste filmpje bekijkt. Veel plezier met het vervolg.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

#709
Als die indrukwekkende rijlengtes maar de helix op komen! Om te zeggen, dat de werkzaamheden begonnen zijn. De helixen worden van het type met draadstangen en 8-hoekige segmenten. In totaal moeten de treinen zo'n 35cm stijgen, wat overeenkomt met zo'n 56 echte meters. Niet indrukwekkend, maar toch: ik wil het stijgingspercentage zo laag mogelijk houden, en hoop het rond de 1,5% te kunnen houden. Maar de praktijk zal uitwijzen of het mogelijk is. Het blijft bouwen uit de losse pols, zonder plan: mijn gebruikelijke stijl.  ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

pandur

Succes toegewenst bij deze nieuwe operatie, ik volg !
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Gerolf

56 meter - dat zijn heel wat laagjes  :o
Succes er mee !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner

Het stijgingspercentage kun je toch gemakkelijk uitrekenen?  Omtrek = 2 X pi X straal (pi =3.14159265). Dan heb je de lengte van 1 omwenteling 360°.  Gangbare hoogteverschil = ca. 5 cm, bij jouw hoogteverschil 35 cm, dus 7 omwentelingen.  Een stijgingspercentage van 1% lijkt me niet haalbaar, voor 1,5% heb je al een straal voor de helix van 53 cm nodig.

Kun je gaan naar 8 omwentelingen, dan wordt het hoogteverschil 4,375 cm, met stoomlocomotieven nog mogelijk. Voor een stijgingspercentage 1,5% komt dat overeen met een straal van 34,8 cm, haalbaar denk ik.  Wordt je straal groter, dan daalt het stijgingspercentage. Volgens mij haal je je doelen.

Michiel

De rekenkundige relatie is inderdaad eenvoudig en eenduidig. Dat is niet waar ik m'n twijfel over heb. Ik zou de spoed (stijging per omwenteling) op 4cm willen houden in plaats van de gebruikelijke 5cm, maar geen idee hoe dat gaat uitpakken op het praktische vlak. Hopelijk gaat het, en dan is de helling ongeveer 1.5%. Maar bevestiging heb ik maar pas nadat ik een paar ringen heb aangelegd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner


Michiel

De straal van het buitenspoor zal ongeveer 43cm zijn, dat van het binnenspoor ongeveer 40cm. Dus met 40cm, en 4cm stijgen per omwenteling wordt de helling 1,6%.  Het buitenspoor zou dan een helling hebben van ongeveer 1,5%. Jammer dat met de planning het niet mogelijk was om de beide helixen via het buitenspoor te klimmen, maar een drama is dat ook weer niet. 1,6% is zelfs de hellingsgraad van de lijnen rond Brussel (vb lijn 124 naar Charleroi). Het is dus vrij realistisch.

Maar deze vooropstelling staat of valt met de mogelijkheid om 4cm per omwenteling te kunnen aanhouden, en nog voldoende vrije hoogte te hebben na aftrek van constructiedikte. Theoretisch zou het moeten lukken....
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Heel dunne plaatjes triplex gebruiken Michiel. Je gebruikt de 8-hoekige versie waardoor je 16 draadstangen kan plaatsen (8 in de buitenhoeken en 8 in het midden van de velden aan de binnenzijde) De constructie is dan zelfs meer dan sterk genoeg om een H0 trein te dragen.
De stralen zijn ook royaal, veel H0-rijders moeten het daar ook mee doen.

Ik volg het verder rustig mee op jou tempo  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Erg dunne triplex heb ik bij ons in de bouwmarkten in de buurt niet gevonden. 4mm was de dunste. Ik heb dus 3mm MDF genomen. Het is minder stijf, minder duurzaam en meer stof bij het verwerken, maar 'k had geen goesting om half België te gaan afrijden om te bedelen voor 3mm triplex. MDF is het geworden, de stroken zijn gemaakt, de segmenten worden gezaagd. De eerste omwenteling is de lastigste, want die moet helemaal goed liggen. Dat zal een beetje aandacht een tijd vragen.

En, wat bedoel je met: "op mijn tempo"!!!  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

just4fun

Citaat van: Michiel op 15 september 2016, 12:24:34 PM
... maar 'k had geen goesting om half België te gaan afrijden om te bedelen voor 3mm triplex ...
Is er dan geen echte houthandel in uw buurt?
Misschien wel met minder flexibele openingsuren dan een DHZ-winkel en waarschijnlijk duurder, maar wel een grotere keuze en in veel gevallen een betere service.
Paul