LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Sorry, Ben, maar je hebt me geblockeerd met je PM configuratie. Ik wou je een PM sturen maar dat werd gewijgerd. Raar!  :o
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ben

Ah, alleen Beheerders. Maar nu zou het moeten lukken. ;D

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#603
Gezien de werken in het schaduwstation op z'n gat liggen, ben ik maar begonnen met het sporenplan van de bovenbaan. Nog een hoop gepuzzel, maar de aanzet is gegeven.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Daar ga je nog veel plezier aan beleven Michiel om het plan werkend te krijgen en binnen de randvoorwaarden.
Succes ermee.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Dat denk ik ook. Op de luchtfoto van 1935 zijn de wissels niet duidelijk, en is het een wazige gewriemel van convergerende sporen. Komt daarbij dat ik de uiteinden van het emplacement wat moet vervormen (recht trekken) om het binnen de rijplaat te houden. Ik heb er nog m'n plezier mee.

Ben heeft me reuze geholpen met de OC32 firmware bestanden toe te sturen. De upgrade is gebeurt, en de module verstaat nu wel DCC. Geweldig is dat, na 3 weken gesukkelen allerhande. Ik kan de wissels nu voorzien van servo-aandrijving, afregeling en testrijden. We zijn weer in de running! Ben, bedankt!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vyncky

Citaat van: Michiel op 28 mei 2016, 21:54:21 PM
Gezien de werken in het schaduwstation op z'n gat liggen, ben ik maar begonnen met het sporenplan van de bovenbaan. Nog een hoop gepuzzel, maar de aanzet is gegeven.



zou je de rechtse helix niet anders laten draaien? en het geheel iets schever leggen?

goed dat je opschiet, want ik wil de bovenkant zien :)


Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Michiel

Door het scheef te leggen verlies ik de "natuurlijke" horizon; de straat met de huizenrij in halfrelief. En veel speling heb ik niet: het is 90cm van straat tot straat met ertussen het emplacement. Ik denk ook dat als ik rechts de helix in andere zin zou aanleggen, het station in een boog tegen de onderrand aanplakt. Nu kan ik het emplacement gewoon omdraaien, voor- en achterkant omwisselen omdat de helix-aansluitingen diametraal tov elkaar liggen. Ik ben er nog niet uit hoe ik het station ga bouwen: stationsgebouw vooraan of achteraan?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Ik zou het station achteraan plaatsen, naar mijn idee is het interessanter om het spoorgedeelte van een station te zien ipv het straatgedeelte.

Bovendien zorgt het stationsgebouw in combinatie met wat huizen in halfrelief voor een natuurlijke achtergrond van je baan
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

vyncky

Citaat van: 59erke op 29 mei 2016, 16:18:39 PM
Ik zou het station achteraan plaatsen, naar mijn idee is het interessanter om het spoorgedeelte van een station te zien ipv het straatgedeelte.

Bovendien zorgt het stationsgebouw in combinatie met wat huizen in halfrelief voor een natuurlijke achtergrond van je baan


en het maakt de bereikbaarheid wel beter. Mijn armen kunnen maar treinen nemen tot 70 cm van de bak rand.  ;)
Gezien de gebouwen op de foto, ga je anders ook niet veel treinen zien...

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Michiel

Even tussendoor om te zeggen dat het vandaag een heerlijke modelbaandag was. Ik heb 8 wissels met servomotoren aangesloten en in Koploper gedefinieerd. Vier 4 opstelsporen werden in gebruik genomen. Zes treinen reden bijna zonder problemen hun rondjes. Ik gelukkig en opgelucht.

En statistisch komen de meeste problemen van... de insulfrog wissels. Toch! Maar de problemen zijn zeker niet onoverkomelijk. Het is eerder duidelijk welke loc versleten of verbogen sleepcontacten heeft.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

"Ik ben er nog niet uit hoe ik het station ga bouwen: stationsgebouw vooraan of achteraan?" voor mij : stationsgebouw achteraan  ;)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

Kleine vergissing bij Conrad. De 2K2 SMD weerstanden blijken 47 Ohm te zijn. Als de verpakking 2K2 zegt, dan geloof je dat, en gebruik je ze als 2K2. In een stoomlok, met de weerstand over de voedingspanning, geeft dat rook. Net ondervonden.  >:(

Geleerde les: steeds de kleine lettertjes lezen!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Man, je hebt al wat tegenslag moeten verwerken  :o
Ik heb zelf al zoveel bij Conrad besteld, en het klopte altijd ...

Laat het van nu af vlotter gaan  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ik mag niet klagen van Conrad. Meestal gaat het goed. Vorig jaar hadden ze een foute connector geleverd, nu de verkeerde weerstanden. Maar voor de rest alles altijd prima in orde.

Ik snap niet hoe de omwisseling van 2K2 en 47 Ohm kan gebeuren bij Conrad. Dat is toch allemaal geautomatiseerd? Maar geen erg. Ik bestel wel opnieuw.

Met de het schaduwstation gaat het goed vooruit. Ik heb ondertussen al 7 opstelsporen bereidbaar. Ik wacht nog wel op enige reactie van PiCommIT betreffende de servodrivermodule in kortsluiting. 4 mails en geen reactie. Dat begint toch wel vreemd worden.

En nog een kleine tegenslag. Mijn Windows7 werd door Microsoft zonder mijn toestemming naar Windows 10 geüpgrade! Zomaar, hops, toen ik de computer liet aanstaan tijden 3 uur afwezigheid. Smeerlappen zijn het, DIEVEN die mijn W7 licentie hebben gestolen! Ik heb een oude PC uit de kast getrokken en een illegale W7 op moeten zetten om m'n modelbaan te kunnen besturen. Met W10 gaat dat niet. Geen werkende driver gevonden voor de Lenz LI-USB interface.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)