Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

philippe_007


Steam.N

Citaat van: Michiel op 10 september 2015, 22:52:23 PM
De kant met de voorgevel, het pleintje en standbeeld (van John Cockerill) is de mooiste kant van het gebouw. Het is niet onmogelijk dat ik het vooraan op de modelbaan ga plaatsen, tegen alle goede regels in. 

Je zou er een mooi resultaat mee bereiken !
En wie weet worden de 'goede regels" dan wat aangepast  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Dacht dat die regels op Turnhout NEEB ook al aangepast werden  ;)

Je bent goed bezig Michiel, ik wens je veel succes met het uitbouwen van dat stationsgebouw. Klein maar zeker fijn werk.  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Over welke regels hebben we het hier feitelijk?  ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Juist, welke waren dat ook weer....?

Ah! Treintjes vooraan, makkelijk om aan te duwen, minder risiko bij het ingrijpen bij problemen en beter zicht op wat er gebeurt. Stationsgebouw achteraan, mooi als decor en geleidelijke overgang naar de achtergrond, houdt de focus vooraan op de modelbaan.

... of zoiets...  ;)

Dus geen hard-geschreven regel, maar eerder zo'n vage richtlijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007

niet iedereen moet steeds een kuddedier zijn he.... Hier en daar enkelen die het anders doen maakt het allemaal veel mooier...

Michiel

Ik kreeg net deze namiddag een bericht van het archief van de gemeente Elsene dat ze ook niet over de plannen van het gebouw beschikken, en verwezen me weer door naar... gekende archieven waar ik al een aanvraag binnen gooide. Jammer. Blijft er nog 1 piste over: de NMBS. Ik hoop nog stilletjes op een antwoord, maar het wordt wel érg onwaarschijnlijk om nog iets te mogen vinden.

Dus: indien géén plan gevonden wordt van het origineel station, dan komt het station vooraan met de mooie gevel zichbaar, een deel van het parkje en oude tramlijn. Indien ik alsnog wél over de originele plannen kan beschikken, dan komt het majestueuze station dat nooit gebouwd werd achteraan, met waarschijnlijk ook een mooie gevel langs de perronkant van het gebouw.

Ik wacht nog steeds af...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

krisds

Zou er voor train world niet wat volk in de archieven van de belgische spoorwegen gedoken zijn? Als het niet rechtstreeks kan, misschien via een omweg? Veel succes. Brussel noord was misschien ambitieus,  maar er waren nog talrijke leuke stations in brussel om in model na te bouwen. Brussel luxenburg is een uitstekende keuze.

Michiel

Er werden contacten in die richting gelegd. Maar deze personen hebben het op het moment begrijpelijk erg druk, en vragen om wat geduld te hebben. Geduld is natuurlijk geen probleem en heb ik met hopen. Ik wacht dus geduldig af.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#265
Treinen rijden de helling op! Een enkelvoudige locomotief met een sleep van 2 meter komt probleemloos de 1% helling op. Ik vermoed dat ik geen zorgen hoef te maken ivm de slenk onder de toekomstige helixen.

Een filmpje!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

1% is natuurlijk nog wel iets anders dan de helix zelf - ook omdat de volledige trein niet op de 1% helling past - maar het is in elk geval een leuk filmpje  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Dat is inderdaad het "geluk", dat de helft van de trein nog met de afdaling bezig is, terwijl de kop van de trein de helling op rijdt. Maar toch, het moest getest worden. De helix wordt echt andere koek.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#268
Een kurklaag van 4mm ligt te wachten op de komst van de sporen. Alleen die heb ik nog niet! GT-Gleis zou de productie van N-rails deze maand terug opstarten, en wissels moet ik ook nog aanschaffen (samen 40 stuks, iets te duur, dus beginnen met minder).


(En naar mijn goede gewoonte weer een super spannende foto van het slachtoffer)

Dus, ik ga me ondertussen bezig houden met een ander projectje: DCC wisselaandrijving met servo en Arduino. Het wiel werd hier al uitgevonden (wink-wink naar een aantal heren hier), maar ík moet het allemaal nog ontdekken, uitzoeken, uitwerken en uitvoeren. We zien wel waar het schip strandt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

krisds

Misschien is het een zot idee, maar kan je de wissels niet zelf maken? In ons lijfblad stond er een tijd gelden zoiets in, wel voor ho, maar voor n moet dat ook te doen zijn. Al kost het dan veel tijd ipv geld. En als je echt in de 1920 sfeer wil blijven, wissels mechanisch omleggen :)