LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Nee, maar ik zou de 2 spoorstaven die (net niet) samen komen in het puntstuk, samen schakelen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Dat lijkt me de moeite waard - op die plaats kan een wielband kortsluiting maken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#242
Het zóu kunnen, Gerolf... voorwaardelijk, want ik heb met meerdere dagen rijden geen enkel geval gehad van zo'n kortsluiting. En, het euvel is ook met een vijltje vrij makkelijk en permanent op te lossen indien het zich zou manifesteren bij een wissel. Ik heb voor mezelf besloten om geen puntstukschakeling te gebruiken. Het wordt veel complexer en ook veel duurder, en dat enkel om een "eventueel" probleem te vermijden, waar ook een hardware oplossing voor is.  ;)

Ik ben bezig met het keerspoor. Deze zou een goeie centimeter moeten dalen om onder de helix door te kunnen komen. Het traject zelf is al uit de grote rijplaat van het schaduwstation gezaagd. Ik moet nu op de bewuste plaatsen een sleuf in de steunbalken zagen opdat het spoor er lagen kan komen liggen. Dat is een werkje voor de komende avonden...


(het gaat hier om het rode traject)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janieburton

Wel speciaal!

De luchtfoto van het station is die ergens op te vragen?

De opstelbundel was die enkel voor passagiersrijtuigen?

De draaischijf welk nut had die?

 

Michiel

#244
Google naar "Bruciel" of "HemelsBrussel" en je vindt er luchtfoto's van een aantal periodes.

Die opstelbundels ware inderdaad enkel voor passagierstreinen. vb spitsuurtreinen voor buiten de spits.

Brussel-Luxemburg was deels kopstation, en stoomlocs dienden gekeerd te worden, vandaar de draaischijf. Er was ook een heel beperkt herbevooradingsinstallatie (slakkenput, kolenbunker,...) maar echt heel beperkt. Het depot (voor onderhoud en overnachting) van Brussel-Luxemburg was elders (geen idee of het Brussel-Noord of Schaarbeek was).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janieburton

Citaat van: Michiel op 10 september 2015, 13:14:21 PM
Google naar "Bruciel" of "HemelsBrussel" en je vind er luchtfoto's van een aantal periodes.

Die opstelbundels ware inderdaad enkel voor passagierstreinen. vb spitsuurtreinen voor buiten de spits.

Brussel-Luxemburg was deels kopstation, en stoomlocs dienden gekeerd te worden, vandaar de draaischijf. Er was ook een heel beperkt herbevooradingsinstallatie (slakkenput, kolenbunker,...) maar echt heel beperkt. Het depot (voor onderhoud en overnachting) van Brussel-Luxemburg was elders (geen idee of het Brussel-Noord of Schaarbeek was).

Dank je.
 

Michiel

#246
Volgens een bepaalde tekst zou de stationsgevel gepland zijn geweest bestaande uit 21 gevelsegmenten, ivp de 5 van wat er werkelijk is gebouwd geweest. Meer info heb ik niet, maar het begint aardig op Brussel-Noord te trekken. Nog 2 vierkanten zijtorens...

...

Hopelijk geraak ik aan de oorspronkelijke plannen. Dat had een impressionant gebouw kunnen worden...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Maar geen beeldhouwwerken om je zorgen om te maken deze keer...

Michiel

#248
Voorlopig geen beeldhouwwerken te bespeuren. Een beetje jammer, dat wel.

Vanavond even kunnen verder timmeren aan het houtwerk. Aan de rechter kant van het schaduwstation ligt het keerspoor nu half verzonken, hopelijk voldoende laag om onder de toekomstige helix door te komen. En ook nu weer een spannende foto ter illustratie...  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Heb je voldoende plaats voor lange rijtuigen? Of ga je die niet gebruiken ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Zelfs de langste moderne rijtuigen kunnen door de slenk. Of een Big Boy er ook door kan??? Maar de kans dat ik dát beest ooit koop is vrij klein (financieel een beetje buiten proporties,... of is het evenredig?)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Prachtig zaagwerk  :D
Dat station zal ook wel een uitdaging worden met al die sierstukken op de gevel.

marc goovaerts

Citaat van: Michiel op 10 september 2015, 21:27:08 PM
Voorlopig geen beeldhouwwerken te bespeuren. Een beetje jammer, dat wel.
Als je het echt jammer vindt, tja, dan zal je het voorplein erbij moeten nemen zeker ? Ik dacht me te herinneren dat er daar wel eentje stond...

Michiel

De kant met de voorgevel, het pleintje en standbeeld (van John Cockerill) is de mooiste kant van het gebouw. Het is niet onmogelijk dat ik het vooraan op de modelbaan ga plaatsen, tegen alle goede regels in.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)