LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Cozzy

Depot St.Michel - St.Michiel?!  ;)
Mooie collectie man!

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

marc goovaerts

Dààr zijn al die aanbiedingen op e-bay naartoe !  ;D
Ik hou zelf wel alleen de 'zwarte wielen' in het oog, want het lijkt me praktisch ondoenbaar om die rode zuiver zwart te krijgen...

Rangeerduivel

Er staat blijkbaar een Belgische in schaal 1:160 ook bij! ;D ;D ;D


;)
mooie,en voor N grote collectie,
kwam blijkbaar veel doe-het-zelf aan te pas...

Michiel

@Tom, het HAD de zwerm locomotieven voor depot en loods van Brussel-Noord moeten worden (en niet St Michiel  ;) ;D). Maar nu zullen ze bijna allemaal opgeknapt worden om treinen te trekken in en door Brussel-Luxemburg.

@Marc,  ;D de laatste 2 jaar heb ik niets meer bijgekocht. Je hebt je kans. En inderdaad, rode wielen zwart maken is lastig, vooral om het zwart te houden bij het bepotelen van de machientjes.

@Rudy, er staat inderdaad wat Belgisch tussen: een type 96, een Belgische S3/6, drie omgebouwde Pruisen, twee Belgische G4/5's, twee Belgische T14's, een type 64 nog in Pruissische livrei, alsook 2 types 81, een type 62, 96 en 93... Belgisch betekend hier Belgische Staatsspoorwegen. Er staat 1 NMBS'er bij.  ;) Maar de bedoeling is dat alle locs hier in beeld Belgen worden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Citaat van: Michiel op 04 september 2015, 17:13:52 PM
Bijna (op een tiental na) al m'n locomotieven uit de doos gehaald. Mogelijk rijden er 5 van, maar allemaal zijn aan een totale opknapbeurt toe. Ik kijk er naar uit, maar het heeft geen prioriteit.



Je bent nog lang niet werkloos, Michiel.
Maar ik ben er zeker van ooit komt het wel goed zowel met je nieuwe baan, als de ombouw van je lokcollectie  ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

#230
 ;D Ik weet inderdaad nog wel wat doen. Vervelen hoeft voorlopig nog niet.  ;D

En de lange treinen blijven hier hun rondjes draaien. Ik leer bij, en noteer waar ik moet op letten bij de definitieve plaatsing van de wissels. Alles verloopt als gesmeerd. Een kort fimpje (met waarschuwing voor zeeziektelijders)


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Wow !  Wat een verzameling !!!
Daarmee viste ik zo dikwijls achter het net  ;)

Gegarandeerd veel ombouwplezier !  Succes.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Binco

Dat is al een mooie collectie, Michiel!
Ik durf wedden dat het wel heel wat voldoening geeft als je een afdankertje weer helemaal in orde krijgt. ;) Succes met de bouw verder!

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

ERVIN

Ja die locs doen het al heel goed , en je ziet dat die andere locjes vol ongeduld staan te popelen om ook een nieuw leventje te krijgen. ;)

Michiel

Een dag wissels-rijden heeft me overtuigd dat deze Peco wissels voldoen. Ik noteerde wel een paar opmerkingen met betrekking tot deze wissels. Ik geef het hier maar mee voor de enkelingen die ook overwegen deze wissels te gebruiken:


  • Ze zijn zogenaamd "denkend", met de tongen als contactoren. Dit is zever op lange termijn. Extra bedrading of aansluiting moet aangebracht worden opdat de wissels elektrisch 100% betrouwbaar blijven.
  • De wissels moeten echt helemaal vlak liggen (moet natuurlijk elke wissel). De railaansluiting voor en na de wissel moet volledig in hetzelfde horizontale vlak liggen, zonder knik. Opletten bij code 80 en code 55 overgang (stukje karton onder code 55 over voldoende afstand)
  • Rijtuigen met kortkoppelmechanisme hebben de meeste last met de S-beweging (vb oversteekconfiguratie), en hebben de nijging om te kantelen. De rijtuigen moeten goed nagekeken worden op vrije beweging van draaistellen en koppelingen.
  • Drie-assig rijtuigen drijgen last te hebben met de korte bocht van het afbuigend spoor. Vooral 3-assige rijtuigen met lange wielbasis kunnen problemen veroorzaken. (vb GCI rijtuigen zouden problematisch kunnen zijn, maar ik heb dergelijke rijtuigen niet in mijn bezit en kan dit dus niet testen).
  • Deze wissels kunnen niet opengereden worden (vb aan het eind van uitgaande schaduwsporen). Zelfs met het veertje verwijderd, is het niet mogelijk. De tongen blijven nog met een vrij sterke kracht in centrale positie staan, waardoor wielen uit het spoor worden gedrukt. Elke wissel zal per wisselmotor geschakeld moeten worden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Citaat van: Michiel op 06 september 2015, 08:13:49 AMDeze wissels kunnen niet opengereden worden (vb aan het eind van uitgaande schaduwsporen).
Dat zou ik sowieso afraden - omwille van de elektriciteitsvoorziening (puntstukpolarisatie en zo)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#237
Dit zijn wissels met kunststof puntstuk. Het openrijden zou elektrisch geen verschil maken, maar mechanisch gaat het nu eenmaal niet. Jammer maar geen drama.

Maar, Gerolf, je herinnert me met je opmerking dat ik ook een DCC test moet doen.  ;)
Ik had tot nu toe de wissels steeds in DC-operatie getest, maar DC is erg tollerant tov micro-korstsluitingen. Vandaag ga ik DCC met de wissels...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Met DCC heb ik na een paar dagen rijden geen enkel probleem gehad met deze wissels. Ik weet uit verslagen op een aantal fora dat deze wissel kortsluiting zou kunnen geven daar waar de 2 spoorstaven kort bij elkaar komen bij het puntstuk.

Ik moet de wissels in elk geval elektrisch aanpassen. Het "denkende" moet eruit met 2 extra draadjes. Maar of ik ook het puntstuk ga laten schakelen? Ik zou dan wel helemaal safe zitten, maar ik heb de indruk dat het een beetje overkill zou zijn, om niet te spreken over de extra complicaties (punstukschakeling) en kosten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Bedoel je dan dat je het kunsstof puntstuk zou vervangen door een metalen?