LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

efl045

#120
Er wordt op die manier toch altijd over slechts 1 (goed liggend) afbuigend wissel gereden? Zowel bij het inrijden van de opstelsporen als bij het uitrijden? En er is bij het uitrijden een lang recht stuk spoor nog voor de klimspiraal. Dat is toch allemaal mooi meegenomen?
Behalve de opstellengte waarschijnlijk, maar op je tekening is er nauwelijks verschil te zien tussen recht of schuin.

Michiel

Ik zal vanavond eens een gedraaid plan met Wintrack maken op de beschikbare oppervlakte. Dan kunnen mooi A-B vergelijken.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Als je aan opstellengte genoeg geraakt kun je je dit concept zeker nooit beklagen, eenvoudiger en beter kan het niet. Ik ben nogal een aanhanger van het KISS principe  ;)

Michiel

Ik heb een negatief antwoord gekregen betreffende de originele plannen van de architect van het stationsgebouw van het St-Lucas Instituut. Staan nog open, aanvragen naar: NMBS-archief, Nationaal Archief en Archives d'Architure Moderne. We wachten af, zonder veel hoop.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Michiel dan krijg je nog antwoord, ik heb verschillende instanties aangeschreven en sommigen zelfs 2 keer, met een tussenpoos van enkele maanden, maar slechts van 1 kreeg ik antwoord en wat documentatie, de rest nooit wat van gehoord.
Ik hoop dat het jou beter vergaat.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

Bij St-Lucas hadden ze me wel al 4 keer doorverwezen naar een ander dienst, ander formaliteit, ander formulier... Maar ze hebben uiteindelijk gezocht. Dat is inderdaad iets. Dat ze het niet hebben, dat is niet hun fout. En een antwoordje met een "sorry, maar we hebben niet wat u zoekt" is dan wel zo correct. Vóór de hervorming van de NMBS reageerde de archiefdienst ook. Nu is het al heel lastig om aan hun contactadres te geraken. "Fototheek" bestaat niet meer op hun website. Maar goed, ik heb ze aangeschreven, ik wacht geduldig op antwoord.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#126
Dit is dan het sporenplan 22.5° gedraaid. Let niet op de kleuren, die zijn nogal knudde, maar het gaat om het concept. De wissels liggen mooi in lijn met de in- en uitgaande lijnen. De helix moet op halve hoogte beginnen om over het keerspoor te komen. Opstellengte is hier 1m750, wat beter is dan mijn oorspronkelijke schatting. Dit plan heeft potentieel, moet ik toegeven. En, Franky, zoals je al had gesuggereerd, door iets af te pitsen van het afbuigend spoor van de wissel wordt de hoek iets kleiner, en dus de opstellengte iets groter. Hmmm... niet slecht...  ::)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

Er is zoals ik al had verwacht inderdaad nog wel wat ruimte om de sporen iets minder schuin te leggen waardoor je weer op de oude opstellengte komt zoals de sporen recht liggen.
Nu zie je ook goed de voordelen: slechts 1 afbuigend wissel te berijden (dat dan nog in de juiste richting afbuigt), alle sporen vanaf de voorkant bereikbaar om een trein een duwtje te geven indien nodig en de lange aanloop naar de klimspiraal.
Moest ik een locomotief zijn met een lange sleep achter mij ik zou wel weten waar ik mijn toertjes zou willen maken  :)

Michiel

Hoi Franky,

ik zag eerder natuurlijk ook dat je niet over het afbuigende wisselspoor van de laatse wissel moest, maar je sprak over:
"er is bij wat ik voorstel altijd maar 1 wissel, dat dan boven aandien ook nog in de juiste richting ligt."
Dat deed me twijfelen, want normaal moet men steeds over een aantal wissels rijden om aan de helix te geraken.  ::)

En, voor één schaduwstation staan de treinen vooraan, maar voor het ander schaduwstation staan ze allemaal diep achteraan. Maar dat is niet zo'n probleem. Het is een mooie constructie, maar ik twijfel nog. De wisselaandrijvingen had ik ook bovenop willen plaatsen, naast de wissels. Maar de wissels liggen nu een beetje ingesloten tussen opstelsporen en baanrand. En alle wissels dienen ingekort te worden opdat ik wat opstellengte win. Dit zijn helemaal geen spelbrekende argumenten, maar louter overwegingen die door m'n hoofd spelen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#130
Michiel,

Ik heb ondertussen ter verduidelijking mijn eerdere bijdragen wat correcter geformuleerd, ik bedoelde natuurlijk over slechts 1 'afbuigend' wissel rijden. De rechtuit staande wissels zag ik niet als een probleem, die zijn er ten andere nooit verantwoordelijk voor dat je trein een s beweging moet maken.
En hoe ver de treinen ook van de voorkant af staan, met 'iets' dat op de rails geleidt kun je ze altijd aantikken om ze 'een duwtje' te geven indien nodig want vanaf de wissels vooraan gezien kan er nooit iets in de weg staan, toch? Toch handiger dan over alle andere treinen heen moeten reiken naar een achteraan staande trein die niet wil vertrekken (lijkt mij) als ze allemaal evenwijdig met de voorkant staan opgesteld.
En inderdaad, de aanleg wordt er niet makkelijker op, 't ging er mij puur om om het rijden te vergemakkelijken :)

Michiel

Jouw idee om het plan te draaien was briliant, wat meteen veel voordelen meebrengt. Ik broed nog een beetje op de details, nog een paar knelpuntjes. Maar dit plan heeft potentieel. Het moet bij mij nog even doorsudderen om het totaalplaatje te vatten: de technische implicaties, eventuele ontwerpaanpassingen aan het meubel, ... Ik kom er wel uit. Enorm bedankt voor je bijdrage.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Michiel, ik ben al blij dat ik mij gezien mijn belabberde toestand nog enigszins nuttig kan maken  ;)
Soms zorg ik voor verwarring en soms maak ik dat weer goed, hoop ik...

SuSke

Als je de stijgspiralen nu voor iets meer dan de helft bouwt en dan beide verbind met een "mega-fly-over" kan je rondjes rijden in je schaduwstation om de boel uit te testen  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Frans, daar zat ik ook aan te denken. Ik zou een halve (of anderhalve, afhankelijk van welk plan ik volg) winding van de helix bouwen om te kunnen testrijden. De helix zou volgens het laatste plan al op halve hoogte moeten beginnen, om na een halve winding op hele hoogte te zijn. De beide helixen zou ik dan verbinden met een tijdelijk viaduct. Proefrijden kan ik dan naar hartelust.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)