LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

efl045


Michiel

#106
@Franky, de slissende 'S' is verwijderd. Bedankt, want ik klik niet zo dikwlijks op m'n eigen onderschift. (Zoals bellen naar jezelf: wie kent z'n eigen GSM nummer? Niemand toch!)  ;D

@Jim, 35 cm is ongeveer wat de straal van de keerlus in het schaduwstation nu zou worden. Het is een geruststelling te weten dat met jouw ervaring die 35cm minimaal, maar voldoende zou zijn. Maar ik zal zeker een hoop proefrijden alvorens alles definitief vast te leggen en dicht te gooien. De baan zal digitaal bestuurd worden, maar in het eventuele geval dat het zichtbare deel (zonder helixen en schaduwstation) zou opgenomen worden tijdens een expo in een modulebaan, dan zou de alternative analoge bediening toch minimaal blijven: doorrijden, en soms stoppen, mogelijk eens een wissel verzetten. Meer niet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Zo lang je niet plots optrekt op een klimmende scherp gebogen helling met een lange sleep van lichte wagentjes én een zware, slechtlopende wagen achteraan ...  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Dat probleem heb ik vroeger al mogen ervaren (wie niet?)!  ;D Daarom loop ik al lang met het idee rond om alle wagons een soort standaardgewicht per lengte te geven. Ik geloof dat er zelfs een NEM-norm voor bestaat. Het is er nog niet van gekomen wegens gebrek aan modelbaan, en dus behoefte om met het gewicht van wagons te gaan spelen.  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#109
Als ik dit allemaal lees stel ik mij toch meer en meer vragen over het ontwerp van je schaduwstation...
Ik had het er al eens over om je opstelsporen allemaal schuin te leggen zoals nu de wisselstaten liggen omdat elk spoor dan vanaf de voorkant bereikbaar is om eventueel een duwtje te geven aan de treinen, maar er is nog een veel groter voordeel: zoals het nu getekend is, is elk opstelspoor langs weerskanten aangesloten op de baan via een S-bocht, die dan nog uit 2 wissels bestaat! En dat is toch voor niets nodig?
Zoals ik het zie zijn er totaal geen s bogen meer in het schaduwstation, dat is dan toch wel een heel groot voordeel?
Het enige waar ik niet heel zeker van ben is of de opstellengtes nog voldoende zouden zijn, maar op het eerste zicht kan daar toch niet veel verschil op zitten.
Ik zou mij nog eens aan de tekentafel zetten  ;)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Hoi Franky,

ik had jouw voorstel eens geprobeerd. Het plan werd 22.5° gedraaid, waardoor de wisselstraten parallel lopen aan de baanrand (zo heb ik je uitleg begrepen).  Men wint inderdaad een bocht, maar de opstellengte wordt aanzienlijk kleiner. Ik zou meer opstelsporen kunnen aanleggen ter kompensatie, maar het verlies aan opstellengte vind ik persoonlijk toch wel een gemis. En, het probleem van de bereikbaarheid verschuift; er blijft steeds een deel van het schaduwstation achteraan liggen.

Jij vermeldt dat er te vermijden S-bocht in het laatste sporenplan zit (versie 2.1) ? Ik vond net dat het plan toch vrij optimaal omging met het gebruik van bochten. Voor de zekerheid toch  nog eens het laatste ontwerp hier plaatsen... dat we over hetzelfde plan spreken.  ;)
(Gerolf plaatste nu net al het laatste plan, thanks)

Maar, Franky, bedankt voor je suggestie. Het is vooral een kwestie van voorkeur en compromisen. Ik begrijp dat jouw voorkeur gaat naar het gedraaid sporenplan. Dat is je goed recht, en het heeft z'n voordelen. Maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch naar het bovenstaand plan.

Maar het proefrijden moet nog gebeuren. Er is nog niets definitief.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#112
Gerolf en Michiel, ja, ik heb het laatste plannetje zeker gezien.
Maar zien jullie dan ook niet dat vanuit de klimspiralen, zowel links als rechts er altijd over 2 afbuigende wissels die tegengesteld liggen (1 rechts en 1 links wissel)  moet gereden worden om een opstelspoor te bereiken (behalve dan voor de 2 buitenste...)? Een rechts wissel en een kort stukje recht spoor over rechtuit staande wissels en dan weer een links wissel zie ik ook nog als een s bocht, het bevordert zeker de goede doorloop van je rollend materiaal niet, toch?
Als de opstelsporen schuin liggen, ik heb het tekeningetje daarvan voor mij liggen, kan ieder spoor bereikt worden over 1 afbuigend wissel (een rechts) die in dezelfde richting afbuigt als de klimspiraal, dus totaal geen s bochten meer. Nul.

Maar als de opstellengte dan onvoldoende is zal je het met al die S-bochten moeten doen...

En dit heeft niks met mijn voorkeur voor een 180° gedraaid sporenplan (bovenaan) te maken, ik heb het nu enkel over het schaduwstation (voor alle duidelijkheid).

SuSke

@Franky,
Michiel rijdt "links" op zijn baan (Belgisch). De enige plaats waar je een "S-bocht" met problemen zou kunnen tegenkomen is inderdaad wanneer je vanuit het op één na laatste opstelspoor de bundel verlaat. Daar krijg je inderdaad een bijna onmiddelijke aansluiting van 2 tegenbogen.
Als je de volle lengte van een wissel  in rechtdoor tussen je wissels hebt zitten, kan je normaal gesproken als je aan een matige snelhied rijdt geen problemen ondevinden.
Zelfs bij grootspoor vindt je die situatie en is de minimale lengte rechtspoor tussen 2 tegenbogen gedifineerd ifv de boogstralen en de snelheid.
Ik vermoed ook dat Michiel niet op maximale snelheid door die wisselstraten zal vliegen met zijn treinen, aangezien hij er alles aan doet (en deed op zijn vorige project) om zo natuurlijk mogelijk te rijden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

efl045

#114
Ook al rij je links, dan heb je het 'probleem' met de lange treinen die vertrekken en direct beginnen klimmen, maakt niet uit, 't is misschien nog erger dan bij het dalen.
En daar is iedereen als ik goed lees nu juist bang voor...
Er wordt hier toch gesproken van slepen van 2 m en dat in schaal N, dus dacht ik je kunt het je materiaal toch maar zo makkelijk mogelijk maken, toch?
En 'natuurlijk' rijden, we hebben het hier wel over het schaduwstation hé.
Maar de gewenste opstellengte is natuurlijk doorslaggevend.

Michiel

Ik snap je argumenten, en het is inderdaad een bocht extra. Maar ter mijner verdediging: bij het binnenrijden van het schaduwstation is er geen enkele exta bocht. Treinen rijden rechtuit, nemen de keerlus en nemen het gewenste spoor per afbuigende wissel. Geen verschil met een plan 22.5° verdaaid. Bij het vertrekken uit het schadustation neemt de trein weer een afbuigende wissel (zoals bij het verdaaide plan) en rijdt de wisselstraat uit. Op het eind is dan die ene wissel die steeds in afbuigende stand bereden wordt, evenwel met de tongen mee, en niet tegen de tongen in. Daarna is het weer rechte baan (ofwel helix), zoals met het verdraaide plan.

Er is uiteindelijk één verschil tov een verdraaid plan: de afbuigende wissel op het einde van de wisselstraat, welke dan nog in mee-richting bereden wordt. Ik behoud liever de opstellengte, dan deze ene wissel in rechte stand te kunnen berijden. Testritten zullen uitwijzen of lange slepen deze constructie lekker vinden of niet.  ;)

(Frans was me al voor)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#116
Citaat van: Michiel op 04 augustus 2015, 11:11:40 AM
Er is uiteindelijk één verschil tov een verdraaid plan: de afbuigende wissel op het einde van de wisselstraat, welke dan nog in mee-richting bereden wordt. Ik behoud liever de opstellengte, dan deze ene wissel in rechte stand te kunnen berijden. Testritten zullen uitwijzen of lange slepen deze constructie lekker vinden of niet.  ;)
Er is een groter verschil, er is bij wat ik voorstel altijd maar 1 afbuigend wissel, dat dan boven aandien ook nog in de juiste richting ligt. En dat direct voor een klimspiraal leek mij juist een groot voordeel met die lange slepen.
Maar gewenste opstellengte bepaalt wat kan en wat niet kan, je kunt nooit alles hebben  ;)

Michiel

Citaat van: efl045 op 04 augustus 2015, 11:17:00 AM
Er is een groter verschil, er is bij wat ik voorstel altijd maar 1 wissel, dat dan boven aandien ook nog in de juiste richting ligt. En dat direct voor een klimspiraal leek mij juist een groot voordeel met die lange slepen.
Dan vrees ik dat we naast elkaar praten, en ik jouw plan niet correct heb begrepen. Zou je een schets of zo kunnen maken van het concept? Dat praat dan wat concreter.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#118
Zeker, schets is via mail onderweg.
Misschien kun jij hier eens laten zien wat ik bedoel, dan spreken we allemaal over 't zelfde.

Michiel

Ik heb je mailtje ontvangen, en we praten over hetzelfde. ;) Oef!  ;D 
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)