LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

#45
Bon, na werk en tussens de familiale bedrijven door heb ik de eerste schraag voor het meubel klaar gekregen. Beetje bij beetje komen we er wel...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Detail...
Citaat van: Michiel op 26 juli 2015, 08:47:14 AM
Bovenop is ruimte om de 5 modules met het eigenlijke station te plaatsen.
Je schrijft 5 maar je tekent er 6 ;-)
Maak er niet teveel hé :-)

Michiel

Dat hoort bij de evolutie van het concept en ontwikkeling van het idee. Ik dacht 6 modules te maken van 60cm. Het worden er 5 van 70cm. Dat scheelt een overgang (met potentiele problemen), het plant iets makkelijker (ligging van wissels) en is niet veel groter en zwaarder. Die 10cm verschil in totale lengte zullen het niet maken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Als je er van 72 maakt, blijft het even lang ;)  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

 ;D Inderdaad Gerolf. ... waar wordt ik nu stil van, sè.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045


Michiel

Die heb ik inderdaad al, een link ontvangen via het Belgische schaal N forum met een reeks foto's van de afbraak. Toch bedankt. Je weet maar nooit. ;-)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#53
Ik heb het sporenplan van het schaduwstation wat verder uitgewerkt. Voorlopig lijkt dit wel potentieel te hebben:

  • Twee maal 12 opstelsporen, elk nog opgedeeld in 2 secties voor in totaal maximaal 48 treinen
  • Maximale treinlengte is 2 meter (trein met 12 rijtuigen)
  • Gescheiden Noord en Zuid bundel
  • Mogelijkheid om tijdens testritten beneden te blijven (via gele wissels)
  • Enkel twee keerlusschakelingen nodig voor de hele baan
  • Gebruik van prijsvoordelige code 80 wissels (Peco, ST 5/6)
  • Alle opstelsporen hebben dezelfde opstellengte
Indien jullie opmerkingen hebben, suggesties, of jullie zien kemels en kalamiteiten, aarzel niet!


(klik op het sporenplan voor een groter, duidelijker beeld)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Zit blijkbaar goed in elkaar alleen stel ik me de vraag of je de sporen niet een aantal keer elkaar nodeloos laat kruisen.

Als ik het goed heb moet je, bij links rijden, eerst helemaal langs de bundel naar het andere einde rijden, daar de keerlus nemen om dan in de bundel te parkeren. Je kruist dan het vertrekkend verkeer op het moment dat je uit de spiraal komt.

Of had je een andere route in gedachten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

#55
Je uitlegt klopt. Omdat de bundels naast elkaar liggen, en ik buiten de helixen om keer, moet er ergens gekruisd worden. Maar ik vermoed dat dit geen probleem zou mogen opleveren. Maar eerlijk gezegd was dit voor mij ook een minpuntje. Ik had het liever zonder kruising, maar dat gaat alleen wanneer er met meerdere niveaus gewerkt wordt, wat ik liever vermijdt. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

P.S.: Frans, na je opmerking ivm de kruising, zie ik misschien een alternatief zonder kruising. Die ga ik morgen eens uitwerken, en de haalbaarheid bekijken.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#56
Onder het motto: waarom makkelijk doen als het moeilijk ook gaat!  ;D Dit is versie 2 van het shaduwstation. Een hoop simpeler. Nadeel: krappere keerlusboog (R2) en geen doorlopend proefrijmogelijkheid in het schaduwstation zelf.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Lijkt me beter, Michiel.
Stel dat je de schaduwstations dalend bouwt, zou de rode "R2" telkens groter kunnen zijn, en deels onder de helixen geraken  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

Krappe bochten is niet altijd een probleem hoor, R2 is nog juist te doen.
Denk maar aan een door jouw in het verleden zelf gemaakt baantje nl. St Michel La Roche, daar deed je ook rondjes met lange rijtuigen in krappe bochten (toen ook geen R2 ?).

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

@Gerolf, jouw idee is niet inmogelijk, want de helix zit er al op halve hoogte, maar de constructie wordt er niet makkelijker op. Ik hou dat idee nog even in beraad.

@Koen, R2 hoeft geen probleem te zijn, maar met extreem lange slepen (2m) is de kans op kantelen wel iets reëler. Proefritten moeten mij nog overtuigen dat R2 betrouwbaar is in deze omstandigheden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)