Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Het terugvinden van achter-achterkleinkinderen is ook niet evident met de privacywetgeving van vandaag. Ik zou niet weten hoe eraan te beginnen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#31
https://fr.m.wikipedia.org/wiki/Gare_de_Bruxelles-Luxembourg

Daar spreekt men van een wijziging in 1902:
La gare, dite « station Luxembourg » ou gare du quartier Léopold, est mise en service le 23 août 1854[5] par la Compagnie GL, lorsqu'elle ouvre à l'exploitation la première section de sa ligne de la ligne Bruxelles-Luxembourg ouverte dans son intégralité en 1858[3]. Elle est modifiée en 1902[6].

En verwijst naar een recent document:
[6] Le patrimoine ferroviaire, Les cahiers de l'Urbanisme no 40-41, Région de Bruxelles-Capitale, Ministère de la Région Wallonne, Mardaga, septembre 2002, p. 125

Misschien is dat een aanknooppunt...

Alhoewel... de korte inhoud belooft precies niet veel....
http://dgo4.spw.wallonie.be/dgatlp/dgatlp/Pages/DGATLP/PagesDG/CahUrbNum/CahUrb40-41.asp

Steam.N

Citaat van: Michiel op 27 juli 2015, 19:23:45 PM
Inderdaad, daar vind je een korte levensschets en een lijst van zijn belangrijkste oeuvres. Maar geen plannen. Een mogelijkheid zou zijn om z'n familie aan te schrijven? Maar dat was net even een heel wild gedacht.  :o

Ik zou het vreemd vinden, dat familie dergelijke dossiers zou bijgehouden hebben ...
Kans is groter dat ze de containers opgingen, of dat ze geschonken werden aan één of ander archief.
Maar hoe klein ook de kans, vragen kan geen kwaad.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

59erke

en het rijksarchief in brussel ?

Heb daar ooit is gewerkt en wat ze daar allemaal in die kelders bijhouden is enorm.
Heb daar documenten en boeken gezien die terug gingen tot in het prille begin van de Belgische staat.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Franky, ik heb het betreffende drukwerk teruggevonden, een pdf, en het enige wat erin staat is de vermelding van de datum van de verbouwing (1902), in één korte zin. Niets anders. Jammer.

Jean, het is inderdaad onwaarschijnlijk, en het is vrijwel hopeloos om familie terug te vinden, en dan een voor een te gaan navragen of ze misschien niet iets zouden hebben liggen. 't idee was gewoon een losse flodder. Meer niet. ;-)

Koen, ik ben er geweest voor m'n onderzoek naar Brussel-Noord. Ze hebben er toevallige flarden, maar geen konsekwuent archief. Het enige wat men er konsekwent catalogeert zijn de juridische dosiers. De rest (cultuur, patrimonie,...) is een grote ellende. "Het schijnt", "men zegt er", dat onder het justitiepaleis nog vele honderen tonnen documenten liggen weg te rotten, in  vele kilometers donkere gangen en zalen. Geen geld om het nog te catalogeren en zeker niet voor "onbelangrijke zaken" als cultuur en patrimonie. ... "zo zegt men" bij het archief. En zo stuurden ze me weer naar huis. Ze hebben niets, en ze weten nog minder WAT ze hebben, want ze hebben het nooit gecatalogeerd. (Mijn ervaring)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#35
De kop is eraf! Ik heb een eerste hoopje houten latten gekocht, en ben ze op maat aan het zagen. De aanzet is gegeven. De bouw van het meubel is begonnen. Een nieuwe modelbaan is in de maak!


Stomme foto, maar ik moet érgens beginnen, niet?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Misschien het moment om je handtekening "Mijn huidig mammoetproject: Brussel-Noord anno 1920, en vorige projecten: "Saraan" en "St-Michel la Roche" te actualiseren... :-)


Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Er zijn nog wat foto's naar jou gemaild, onder andere een heel goede foto van het kopstation van de lijn naar Tervuren.

Michiel

Zeer duidelijke foto's zijn dat. Super dat je deze nog gevonden hebt. Ze zijn zeer nuttig bij de beeldvorming van een paar hoekjes op de toekomstige modelbaan. Hartelijk dank!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Wat een enthousiasme  8)

Ik zou zelf ook het stationsgebouw/plein op de voorgrond zetten
... maar dan moet je inderdaad een oplossing vinden voor calamiteiten op je rangeerterrein  ???
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Citaat van: Gerolf op 28 juli 2015, 10:21:38 AM
Wat een enthousiasme  8)
Inderdaad, dit is een fantatisch forum, JULLIE zijn fantastisch. Zonder jullie had ik maar een fractie van de informatie gehad betreffende het Brussel-Luxemburg station. Ik ben bijzonder verheugd met de bijdrages, de suggesties, de tips. En ook achter de schermen, via email. Het is werkelijk formidabel!

Citeer
Ik zou zelf ook het stationsgebouw/plein op de voorgrond zetten
... maar dan moet je inderdaad een oplossing vinden voor calamiteiten op je rangeerterrein  ???
Ik doe nog steeds een poging om aan het oorspronkelijk ontwerp van de architect te komen. Ik heb een aantal instanties aangeschreven. Ik heb niet veel hoop, maar wacht toch hun reacties af. Ik heb tenslotte nog de tijd alvorens te hoeven beslissen. Indien ik niet over het oorspronkelijk ontwerp kan beschikken, dan vermoed ik dat ik inderdaad de hele baan omdraai. Maar nogmaals, het is nog vroeg om te hoeven kiezen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Wat mijn bijdrages betreft heb je geluk bij een ongeluk, letterlijk, want doordat ik 5 weken geleden op de Tsjechische autosnelweg tussen Praag en Brno 3x over de kop ben gegaan met onze BMW Z4 ( ten gevolge van watergladheid in hondenweer...) kan ik nu niks meer doen dan googlen en boekjes inkijken. Wat zelfs nog goed is voor wat ik heb meegemaakt in een auto zonder dak...enfin dat was toch al zo na de eerste koprol...
Maar 'k ben heel gelukkig dat ik mij nu ook in deze omstandigheden nog nuttig kan maken ;-)
... Voor het geval je je moest afvragen 'Waarom doet die dat nu allemaal ' :-)
Maar 'k ben natuurlijk heel hard geïnteresseerd in wat je doet, enkel spoorweg gerelateerde zaken en niet teveel daarrond, dat is echt mijn ding.

Michiel

Je hebt me in elk geval enorm vooruit geholpen met je zoekwerk. Waarvoor mijn dank. Ik hoop dat je snel en volledig hestelt en dat je dan weer je eigen active leven kan oppikken, met of zonder modelbouw. Sterkte!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Liefst met modelbouw en anders kom ik wel eens kijken bij jou ;-)