Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Je hebt helemaal gelijk! Ik had op de eerste foto het saaie gebouw niet geassocieerd met het stationsgebouw, maar nú zie ik het pas! Ik baseerde me op de tweede foto, en veronderstelde de volledige gevel op deze manier. Maar niets dus. Wel een beetje een afknapper, maar een drama is het ook weer niet. Iets om over na te denken.

Bedankt voor deze aanwijzing!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Ik heb nog enkele foto's waar je goed het vrij grote hoogteverschil kunt zien tussen de opstelsporen en de perronsporen.
En nog wat foto's van de aansluitsporen.
Als je mij een email adres bezorgt stuur ik je de foto's, ik heb geen link naar de foto's, ze staan niet op 't internet.

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#18
De kale achterkant van het stationsgebouw blijft aan me knagen (geen erg, het doet geen pijn). Het verwondert me dat een gebouw uit 1845-1855 op een dergelijk saaie manier is uitgevoerd. Dus ik op zoek naar het waarom.

Feit: De architect Gustave Saintenoy kreeg in 1846 de opdracht het stationgebouw te ontwerpen en te bouwen. Opdrachtgever is "Grand Compagnie de Luxembourg". In 1854 komt deze maatschappij in zware financiële en juridische problemen. De bouw van het station wordt opgeschort. Gustave Saintenoy heeft nooit de totaliteit van zijn plan kunnen realiseren.

Speculatie: De achterkant van het station is nooit afgewerkt geraakt, net zoals de zijgebouwen die Gustave Saintenoy gepland had nooit gebouwd werden. De achterkant werd bleef daardoor kaal en inspiratieloos.

Dat de mooie voorgevel aan het zicht is onttrokken, en een lelijke achterbuurtgevel het hoofdgebouw zou moeten voorstellen op de modelbaan zit me nog niet lekker. Ik speel met een aantal ideëen. Niets is beslist, alles kan nog. Wat is jullie voorstel? Zo laten want het "hoort" zo, of aanpassen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Draai het gebouw gewoon om, straatzijde naar de sporen toe met de overkapping ertegen en de kale spoorzijde naar de straatkant.
Aangezien het gebouw toch achteraan de module staat gaat deze zijde ook niet heel goed zichtbaar zijn.

Mocht je reactie krijgen kan je altijd zeggen dat je het station hebt gebouwd volgens de originele plannen.
Je kan natuurlijk ook altijd de originele plannen zoeken en bouwen naar plan...
maar ik vrees dat het plan bemachtigen niet echt makkelijk wordt.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

ACFI

Maak de achterkant zoals de architect het voorzien had. Met 150 jaar vertraging. moet kunnen.

acfi

efl045

#21
Ik zou alles 180° draaien ten opzichte van wat je nu voorzien hebt, dus stationsgebouw en perronsporen vooraan.
Je ziet de perronsporen dan minder goed, maar tussen de overdekte perrons zie je toch nooit veel, ook niet als ze achteraan liggen zoals je het had voorzien.
En naast de overdekte perrons is er vrij doorzicht vanaf de straatkant naast het stationsgebouw: http://tinyurl.com/peufhtv
De opstelsporen liggen (aan de ene kant) veel hoger dan de perronsporen, dus dat lijkt mij een goede overgang naar de achtergrond.

Edit: met 'perrons' bedoelde ik 'overdekte perrons' en is nu aangepast

Michiel

Interessante voorstellen!

Het stations gebouw gewoon omdraaien: Was ook meteen men eerste reactie: omdraaien en klaar. Niets mis mee, moet kunnen want we doen wat we leuk vinden.

Het ontwerp volledig bouwen zoals voorzien: Is een bijzonder interessant voorstel. Historisch verantwoord, leerrijk en boeiend. Ik heb het Sint-Lucas Instituut en het NMBS archief aangeschreven om te vragen naar het bestaan van deze plannen. Ik ben heel benieuwd. Het zou een verrassende wending kunnen zijn.

Het emplacement omdraaien: brengt meteen een hoop interessante aspecten mee: het Luxemburgplein met park en hotels krijgt meer aandacht, met een belangrijke meerwaarde voor de baan. Het tijdperk kan veel nadrukkelijk getekend worden op deze manier met meer plaats voor creativiteit en scenery. Het enige nadeel is dat het rangeeremplacement langs de achterkant van de baan komt te liggen. Regelmatig zal al eens aangeduwd moeten worden of ontkoppeld, en met een kledingstuk nemen we dan snel iets mee. Maar voor de rest een zeer interessant voorstel.

Andere suggesties zijn zeer welkom!

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Moeilijke keuze, Michiel.
Best eerst wachten op het opsnorren van de originele plannen.
Als de achtergevel mooi gedetailleerd is, kun je de opstelling houden zoals je die nu voorzien hebt.
Valt die tegen, wordt het moeilijk kiezen tussen de hele boel omkeren, of alleen het stationsgebouw ...
Nog even wachten, lijkt me ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Hoi Jean, wachten is geen probleem. Ik kan de beslissing uitstellen to zelfs na de bouw van het schaduwstation. De baan 180° draaien heeft geen invloed op het sporenverloop van schaduwsporen en helixen. Ik heb dus tijd om informatie te verzamelen, en hoef niet meteen te beslissen. Maar de voorstellen tot nu to zijn op z'n mist interessant te noemen.  8)

Vandaag koop ik de eerste voorraad hout, en begin vanavond aan de bouw van "het meubel".
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

zou het geen oplossing zijn de architect op internet in te tikken en zodoende aan meer info te raken, 't is maar een gedacht ?  :-\ ;)

Michiel

Dat heb ik inderdaad gedaan. Ik krijg z'n professionele levenswandel, z'n semi-prive leven (getrouwd met..., enz. ), een paar plannen van herenhuizen in brussel dat hij ontworpen heeft, maar geen enkel plan of schets van het bewuste station.
Straf is dat het station zijn eertste werk was na z'n studies als designer of zo iets.. Hij had nog niet eens z'n diploma van architect op zak. Maar dat is allemaal bijzaak.

Patrick Tassignon heeft me plannen opgestuurd van het station van 1983, toen het station nog in de oude layout bestond. Zonder stoom infrastructuur, zonder tramlijntje naar Tervuren, maar alle rest staat er piko-bello op! Want een machtig moment. Patrick, enorm bedankt!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter


Michiel

Inderdaad, daar vind je een korte levensschets en een lijst van zijn belangrijkste oeuvres. Maar geen plannen. Een mogelijkheid zou zijn om z'n familie aan te schrijven? Maar dat was net even een heel wild gedacht.  :o
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

'Een nee hebt ge...' Misschien zijn ze wel apenstrots als ze van je idee horen...