Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

efl045

In de korte wissels (als je niet toevallig een hele goede getest hebt  :)) ) kun je nu wel gerust zijn.
Maar wat ik mij nog afvraag is of het aan en afkoppelen in spoor N net zo moeizaam gaat als met kortkoppelingen in h0, met andere woorden of de vele bogen in het station geen problemen gaan opleveren. Of is dat vroeger al allemaal getest?

Michiel

Zulke zig-zig over de wisselstraat moet ik nog testen. Dat is ook nog een beetje een zorg voor mij. Zo'n test zal pas kunnen wanneer ik een eerste setje wissels heb gekocht. Ik heb er hier maar eentje, ooit tweedehands meegekregen bij de aankoop van een bundeltje rails.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Ik bedoel het aan- en afkoppelen bij het rangeren.

Michiel

Ah! Ja, het koppelen en ontkoppelen doe je best in een zo recht mogelijk stukje rail. In een bocht wordt dat een lastig karwei waar dikwijls een helpende hand voor nodig is. Kwestie dus om koppel- en ontkoppelplaatsen in de rechtere spoordelen te voorzien.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Dan heb je hier toch wel een moeilijk emplacement vast...

Michiel

De bogen in het station zijn vrij wijds. Ik denk dat het wel moet lukken.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

vreemd dat die klasse-aanduiding in spiegelbeeld staan op die tekening hoewel de rest  goed schijnt  afgedrukt te zijn ! ??? :-\

efl045

En de jas van de dame verkeerd dicht gaat zoals een mannenjas  :)
Moet het een spiegel voorstellen?
Maar we dwalen af  ;)

Metpetergaathetbeter


Metpetergaathetbeter

die 160 en 161 waren dat dat 2 aan 2 parallel
of heb ik erover gekeken ?  :-\

Michiel

#100
Die 2 lijnen liepen letterlijk naast elkaar van Brussel-Luxemburg tot Etterbeek. In het station van Etterbeek zie je nog de 2 dubbelspoor boogtunnels, eentje voor elke lijn.


bron foto: http://www.foudurail.org/belge/ligne266.html

Ondertussen zijn de zes schragen voor het centrale deel van de baan klaar. Op naar het volgende hoofdstuk: de onderlinge verbinding van de schragen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

alvast dank en het ziet er naar uit dat je overloopt van enthousiasme  ;D ;)

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Vandaag bezig geweest met het plaats maken voor de eerste 3m50 modelbaan. De kamer zat propvol met allerlei rommel. Wat kan een mens een hoop dingen verzamelen in een paar jaar tijd! Vandaag was het een dag van vooral verplaatsen van rommel. Voorlopig heb ik al 3m50 vrij, goed voor het centrale deel. Maar het moeten er uiteindelijk 5m30 worden...
De plannen van de volgende fase van de bouw van het meubel zijn gemaakt. De inventaris voor de volgende houtaankoop is opgesteld. Maandagavond ga ik eens bij de plaatselijke bouwmarkt binnen stappen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Hoi Michiel,

Ontdek dit topicje nu pas en even doorgenomen.  Ziet er groots uit, zal regelmatig hier eens komen piepen.  In ieder geval veel succes met de bouw.

Naar ik begrepen heb, dient dit project in de eerste plaats voor jezelf thuis, maar je zou deze ook kunnen koppelen met andere modules in een groter geheel.
Met dit laatste rekening houdend en de info die ik hier gelezen heb, kan ik je vertellen dat het soms wel eens gebeurt dat er met langere treinen (langer dan 2m) gereden wordt, maar in dat geval laten we ze gewoon passeren zonder te stoppen.  Persoonlijk ben ik (en meerdere modulebouwers) geen fan van te kleine stralen, wij nemen minstens een straal van 35 cm, juist voor ontsporingen in een bocht zo veel mogelijk te vermijden.  Zeker als je ze dan ondergronds ga leggen, zou ik persoonlijk toch opteren voor meer zekerheid.  Voor kleinere treinsamenstellingen zou R2-straal niet echt een probleem mogen zijn.  Toch goed doortesten, met verschillende samenstellingen tot 2 m en op verschillende snelheden.