LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Dat is ook wat ik hierboven schreef: 1882 aangelegd (geopend). Maar hoe en wat? Dat is niet duidelijk.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#76
Ik dacht dat je het had over lijn 160, die naar Tervuren was toch al altijd lijn 161 die er parallel mee liep? Of begrijp ik het nu verkeerd?
http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm#160

Sorry, 'k snap nu echt niet goed meer wat precies lijn 160 en 161 is, zwak moment vrees ik...

rgp

Michiel,

Slecht nieuws, ik heb enkel sporenplannen en omgevingsplannen waar de nieuwste sporen opstaan, de opstelbundel is een groot wit vlak :-\

Maar ik blijf zoeken.

Roland

Michiel

@Franky: Lijn 160 en lijn 161 lopen parallel tot ergens in buurt van Watermaal. Daar splitsen de lijnen: lijn 160 gaat naar Tervuren, lijn 161 naar Namen. Lijn 161 loopt niet langs Tervuren. Lijn 161 dateert van rond 1850. Lijn 160 werd later aangelegd in 1882, parallel met lijn 161 tot in Watermaal. Ik weet niet of man van in't begin het aparte peronnetje hadden voorzien voor lijn 160. En ik weet ook niet of lijn 160 met stoomlocomotieven, of met stoomtrams werd bediend. Veel giswerk, niet veel getuigenissen.

@Roland: dat plan met gewiste opstelbundel ken ik. Jammer dat je niet meer hebt kunnen vinden. Ik heb van Patrick Tassignon een interesssnt plan uit 1983 ontvangen, met opstelbundel, maar tijdens het elektrisch tijdperk. Alle stoominfrastructuur (draaischijf, verzorgingssporen, omloopwissels, ...) zijn niet meer aanwezig op dat plan. Een plan uit de jaren '50-'60 zou echt machtig zijn. Maar ja, dan denk ik dat ik begin te dromen. Maar hoe dan ook, Roland, ernorm bedankt voor het initiatief en de moeite!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#79
'k Ben nu toch wel helemaal in de war.. Wat bedoelen ze hier nu eigenlijk mee?

L. 160 : Brussel-Leopoldswijk - Tervuren
Brussel-Leopoldswijk (L. 161) - Etterbeek (L. 161) [- Watermaal-Tervuren - Oudergem-Waverse steenweg - Oudergem-Station - Woluwe-Laan - Woluwe-Station - Kapelleveld - Stokkel - Wezembeek - Oppem-Sterrebeek - Tervuren]

Ik denk dat ik een tekeningetje nodig heb :-) Mijn hoofd heeft blijkbaar teveel afgezien de laatste tijd...
'k Zal het nog een beetje laten bezinken dan wordt het wel duidelijk, hoop ik.
Enfin, als ik naar foto's zoek dan zoek ik naar lijn 160.

Michiel

Lijn 161 is: ... Brussel-Luxemburg - Etterbeek - Watermaal - Bosvoorde - Groenendaal ...//... Namen
Lijn 160 is de lijn dat je hierboven het opgesomd (en dat is niet lijn 161)
Tot en met Etterbeek lopen ze parallel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#81
Michiel,

Duidelijk, maar 'k snap niet goed de beschrijving die ze geven van lijn 160 en daar dan beginnen met lijn 161, hoe moet je die info lezen? Is dat omdat ze parallel lopen?
Ik bedoel daar: http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm#160
Of zijn dat de lijnen naar waar je kunt/kon overstappen in de opgegeven plaatsen?

Michiel

Het is inderdaad verwarrend genoteerd, maar de beschrijving van de lijn is voor lijn 160. In Brussel-Leopold heb je een connectie met lijn 161 (richting Brussel-Noord), en in Etterbeek heb je ook een connectie met lijn 161 (richting Namen). Tussen Brussel-Leopold en Etterbeek lopen de beide lijnen saman. Vanaf Watermaal-Tervuren loopt lijn 160 in eigen bedding.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Michiel,

Ik denk, enfin ben het ondanks mijn vertroebelde geest ondertussen wel zeker, dat het de overstap mogelijkheden zijn naar andere lijnen die ze daar opgeven. En dat bracht mij gezien mijn toestand danig in de war...
Om te resumeren, de lijn 160 in quartier Leopold was er dus al zeker van voor 1920, 't blijft enkel de vraag op hoeveel kopsporen en met of zonder eigen, al dan niet overdekt, perron.
Ik weet nu naar welke foto's ik nog kan zoeken (denk ik toch  :))).

Michiel

Dat is het! En een bijkomende vraag: werden er gewone stoomtreinen ingezet, of waren het stoomtrams die over lijn 160 tot Tervuren reden?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Volgens deze oude prentkaart van Wezembeek waren het gewone stoomtreinen  ;)
http://tinyurl.com/pbjd4g9

Michiel

Dat bevestigd een beetje wat ik vond: een prentkaart van het station van Woluwe met een stoomtrein. Ik vermoed dan ook dat men geen speciaal platform en perrons voorzien heeft in LX. Ik vermoed dat maar pas met de elektrificatie in 1931 men een apart deel heeft ingericht van het station voor de geƫlektrificeerde lijn 160. Maar dat laatste is dus puur giswerk.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Van Woluwe is er ook een foto postkaart waar toch wel een stoomtrein op staat en geen tram: http://tinyurl.com/ob2yg74
En de getekende kaart is duidelijker  ;) http://tinyurl.com/olb7ys5

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#89
Ik heb een kort filmpje opgenomen tijdens het testrijden van de Peco ST-5/6 wissels. Ze konden me overtuigen...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)