LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Herwig

"...rijdt vast met een dom tegen het dak...."

Vandaar ook de sterke gelijkenis tussen zo'n loc-dom en een leger- of veiligheidshelm                                                            (   ::)  )

Michiel

Bedankt Gerolf en Samuel!

Herwig, het grote voorbeeld had een gelijkaardig probleem, en de dom werd ook verlaagd.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Durango

Dat gebeurt is niet ondenkbaar. In de USa is het begrenzig profiel wat groter/ruimer als in Europa. De locs zijn dan ook wat hoger en zo.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Michiel

Vandaag begonnen aan een stukje proefbouw van de gevel van het stationsgebouw langs perronzijde. Dit zal geen "Jeanke"1 worden. Ik zoek nog naar methodes om zo'n een gevel te bouwen. De ruwbouw staat, nu de rest nog...



Germaine, zen we na in de Luxemboer?
Ni'et Urbanie, wahle zaen in de "gáer de Luxemboer".
Wa'k zeg, Germaine, we zaen in de Luxemboer
!


1 Een Jeanke doen = via handwerk een gevel in styreen bouwen, met een nagenoeg perfect resultaat
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Cozzy

 ;D
Prachtige aanzet Michiel, succes met de (proef)bouw!

Groet,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 27 oktober 2018, 14:03:12 PM
1 Een Jeanke doen = via handwerk een gevel in styreen bouwen, met een nagenoeg perfect resultaat
Een Jeanke doen, wie wil dat nou niet. :D

59erke

buiten de styreen stripjes die niet recht gesneden zijn geen slecht resultaat Michiel.

(dat recht snijden kan je perfect met een chopper doen trouwens)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Het recht snijden van strips zal wel met de chopper gebeuren, maar de bogen snijden? En ook, deuren en ramen maken moet anders! Daar moet ik nog een systeem voor bedenken. De regenpijp is te dik (2.5mm² IS dikke draad). Maar voor de rest lijkt het wel aanvaardbaar (... welke rest?  ::)). Dus, bogen snijden en raam/deurwerk maken: dat moet nog beter kunnen.



Germaine, is't na den Luxemboer, of ons Brussèl? Geft-toe, 't is belang-ni kleir ni.
Urbanie, das veu da dat 'et na den "Kartiée Leopold" noemt.
Germaine, wa eift ons Kuning na meh dees te moake? Ge mokt et ni makkelaek, zenne!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

regenpijpen gebruik ik meestal 0,9mm (komende van brandkabel)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Wat is brandkabel?

Ik heb het hier nog eens nagemeten, en het blijkt 1.5mm² draad te zijn, 1,3mm diameter. Maar dus toch, als regenpijp te dik. Volgende keer zal het dunner zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

is oranje kabel (f2 of f3) die gebruikt wordt voor aansluiting van rookdetectoren, sirenes en brandcentrales.
https://www.dmlights.be/diverse_di_pyrosigna_2x0_9~08VWW
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

evan

#2306
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

rondingen snijden Michiel... my 2 cent:

met een recht mes kan je rond snijden in dun materiaal,; papier, dunne karton...
Van zodra iets dikker wringt je mes in het materiaal waardoor een mooie snede moeilijk wordt.

Als ik zoiets moet doen in de zin van wat je toont zou ik eerst met een trapboor of een forstner boor of dergelijke, dus niet met een gewone spiraalboor, de gaten "boren" om vervolgens de rechte kanten te snijden.

je kan ook kleiner snijden en uitschuren/vijlen maar dat vind ik niet gemakkelijk.

Steam.N

#2308
Michiel, míjn methode om dergelijke ronde ramen te maken:
- eerst de buitenste laag (voorkant): 
   - de boog bij benadering uitsnijden, met een half tot 1mm reserve tot gewenste boog,
   - dán met een halfrond vijltje voorzichtig bijvijlen tot de uiteindelijke boog.
- dan de achterste styreen aankleven, de boog alweer bij benadering uitsnijden,
  en met een halfrond vijltje op afmeting
Zo bekom je mooie rondingen, alsook een mooi parallel verloop van de bogen.
Je bekomt zo eveneens een mooie aansluiting tussen boog en vertikale sneden.

Deze methode gebruik ik constant, ook voor ramen met een licht boogje  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

gardevil

Ik gebruik hiervoor de cameo, verschillende lagen over elkaar om voldoende dikte te krijgen.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?