LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

#2010
Bedankt Bernard, Luc en Pierre. Maar het station is inderdaad nog maar op ongeveer 1/3 van z'n totale uitvoering. Maar beetje bij beetje...  ;)

Ik heb de treinen een half uurtje rondjes laten rijden na 3 maanden stilstand, en het liep bijna foutloos: één ontsporing op een moduleovergang (moet ik nog beter uitlijnen), één ontporing op de engelse wissel (van die loc moet ik de wielafstand nog beter aftellen), en een ontkoppeling op een onverwachtte plek. Eén loc wou niet meer vertrekken: kortsluiting in de collector -> schoonmaakbeurt nodig.

Twee van de 3 kopsporen bovenaan op de foto zijn de perronsporen van het elektrisch lijntje naar Tervuren, zoals eerder op fotos te zien in dit draadjes. Oorspronkelijk (1930) waren het twee eenvoudige kopspoortjes. Ergens in de jaren '40 werd deze oversteek toegevoegd. Dit geeft dan meer opstelmogelijkheden van deze korte stelletjes, en het onderhoudsmaterieel op deze lijn. Ik vind deze oplossing heel interssant en zal ze dus ook leggen, al is het niet strikt 1930.

Het derde kopspoor is een opstelspoor voor korte omnibussen (stoomtreinen) richting Ottignies-Waver. De sporen zijn op lengte geknipt, maar liggen nog los. Vandaar dat de uitlijning nog niet 100% is.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Tof dat je terug bezig bent, man !
Enneuh ... ik volg met plezier verder   ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

En tof dat je mee volgt, Gerolf.  ;)

De 3 sporen van het kopstationnetje zijn van draden voorzien, isolatielassen, vast gevezen, over de segmentscheiding gelegd en vastgesoldeerd op printplaat. Dit geeft nu de mogelijkheid om het landschap achter de sporen aan te leggen. Een brute vormgeving doortrekkend van het segment links ervan.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Net eens zitten spelen met schuimplaten, en een mock-up gemaakt van de hoek zoals op de foto van ergens begin de jaren '30. De openingshoek van de lens is iets verschillend, en ik moet wat woekeren met de iets krappere ruimte dan normaal nodig, maar in grote lijnen komt het wel overeen. Er staan geen mannetjes op mijn foto, en dan is het nog een beetje moeilijk inschatten. Ik zal hier en daar nog wat schuiven een aanpassen, maar het globale aspect komt wel goed overeen, vind ik.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Dat hoekje is al goed onderweg naar een mooi resultaat Michiel
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Kautenbach


modelbaanHO

Citaat van: Michiel op 25 maart 2018, 16:06:38 PM
... maar het globale aspect komt wel goed overeen, vind ik.

Zeker weten. Dat wordt een mooi hoekje.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Michiel

Een paar avonden puzzelen met schuimblokken gaf uiteindelijk een bevredigend resultaat. De hele opzet is "modulair": elk schuimblok van de puzzel kan individeel vervangen worden door de definitieve versie. vb de isomo muur door een van gekraste gips, enz... De vorm en opstelling komt aardig goed overeen met de foto van het grote voorbeeld (zie eerder), hoewel het geheel wat gedrongen is door plaatsgebrek in de diepte. Maar dat is mij geen zorg. Compromissen maken is een deel van onze hobby.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Altijd leuk als het ook vorm begint te krijgen!  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Michiel, misschien heb ik er overheen gekeken, maar wat voor schuim is dat wat je gebruikt?

Michiel

Ik ken de term niet, maar het is een hard isolatieschuim dat in panelen van 3cm dik wordt verkocht bij de bouwmarkt. Niet echt praktisch voor modelbouw want nogal hard om te bewerken, maar ik heb een hoopje overschotpanelen van vroegere renovatiewerken al een 10-tal jaar in weer en wind de tuin liggen. Ze zijn haast onaangetast! Vandaar deze recup: 't is gratis.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

krisds

, Mooie foto van de blokpost, uit de jaren niet door mij  genomen;
Blokpost Brussel-Leopoldswijk 21 juli 1985 by Johny Brauns, on Flickr

Michiel

Kris, heel erg bedankt voor deze unieke foto. Ik had enkel wazige zwart/wit foto's van ver. Deze geeft heel wat meer informatie. M'n model is niet helemaal correct blijkbaar, maar ik ga het wat aanpassen en verder detailleren. Nogmaals hartelijk bedankt!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

3rail

Hallo Michiel.

Het ziet er allemaal weer gelikt uit, ben benieuwd naar je blokpost en de verdere aankleding en bouw.

Veel succes er mee.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Bibke

Johny Brauns laat me weten dat hij het leuk vindt dat jullie zijn foto kunnen gebruiken voor jullie miniatuurbanen.