LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

krisds

een paar pizza's verder en je bent al heel wat sfeer rijker. mooi.

Michiel

Deze avond een van de slachtoffers van de intensieve rijtesten van vorige maand hersteld. De collector lag in halve kortsluiting door de koolstofkoek, de voorste loopwielen pikten geen stroom meer op, en twee sleepcontacten op de drijfwielen liepen niet meer tegen, wat dus ook voor stroomopnameproblemen zorgde. Ze loopt weer zacht en vrolijk, en mag weer mee rondjes rijden.


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)


Herwig

#1969
aan Michiel,
Dat stemt een mens zeker en vast blij,  dat zij terug zacht en vrolijk loopt. En ze heeft ook nog een belletje. Maar niet in het oor.
Nu misschien nog enkele zusterlocs een opknapbeurt geven en dan kunnen ze samen gezellig een toertje maken   ;)


Michiel

 ;D

Er liggen nog twee zusterlocjes in de ziekenboeg. Zij komen binnenkort aan de beurt. Ik hoop dat de herstelling ook zo vlot gaat als met deze flinke meid.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Het is duidelijk dat een loc (of toch minstens een model-locomotief) voor jullie vrouwelijk is  ::)

Proficiat met de herstelling, en ik hoop ook het beste voor de "broers"  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#1972
Citaat van: Herwig op 01 februari 2018, 23:11:51 PM
...En ze heeft ook nog een belletje. Maar niet in het oor...
Deze Pruise (KPEV) is in feite een omgeschilderde Duitse (DB), en ik moet haar nog ontdoen van alle armatuur die na WOI op de loc is gestukkeld. Ik moet het nog in detail opzoeken en bekijken, maar ik denk bijvoorbeeld aan de elektrische generator en elektrische lampen, mogelijk de bel (?), misschien nog ergens een oververhitter of zo... allemaal nog op te zoeken. En dan een lichte weathering aanbrengen opdat de leidingen een beetje "los" komen van de ketel. En zo heeft elke loc nog een hoop aandacht nodig. Te weinig tijd om het allemaal tegelijk te doen. En zo zien we ook meteen dat niet alleen wij Belgen het moeten stellen met omschildervarianten, maar ook de Pruisen.  ;)

@Gerolf, eerlijk gezegd ben ik er vroeger steeds vanuit gegeaan (op gevoel) dat een locomotief mannelijk was. Maar het is hier, op dit forum een jaar of 10 geleden dat men zei dat een locomotief vrouwelijk was! Een shock, lange aanpassing, maar ik ben er overheen. Blijkt nú dat "het ding" tweeslachtig is!  :o (wederom shock!)  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ook deze kleine meid kan weer dapper meedraaien in de dienst. Motor zat vol koolstofprut met halve kortsluiting als gevolg, en werd dus is helemaal uitgewassen met wasbenzine. De doorgesleten sleepcontacten hebben een nieuwe snipper forsforbrons opgesoldeerd gekregen. Ze rijdt weer als een zonnetje, o zo gelukkig.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007


RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Herwig

#1976
Zo met verwijderde koppeling vooraan,  komt zo'n snoes van een loc er toch attractiever voor.

De vorige Pruisische is echter een  'tweerichtings'-tenderloc en heeft de beide koppelingen meer nodig.


Michiel

Klopt Herwig, deze G4.3 trekt alleen, en heeft die lelijke koppeling vooraan dus niet nodig.  ;)

De laatste patiente, type 93 van de Belgische Staat (ex-KPEV T9.3), was m'n eerste ombouwloc. Niet perfect (duh!), maar draait nog steeds mee, en van ver ziet ze er nog redelijk uit. Ze had een stroef-, warmlopende motoras. Een drupje olie was genoeg om ze weer op te monteren. En zo zijn ze allemaal hersteld.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Vandaag geprobeerd om een oud gestrand project weer op de rails te krijgen: drie T93 locomotievn in tandem waarvan de decoder het plots, tijdens de het knutselen, de geest gaf. (Had ik echt de balen, en alles in een doos gegooid) Na heel wat prutswerk de decoder vervangen, maar het project blijft onhaalbaar. Eén T93 van Fleischamann kan niets eens een freewheelende andere T93 voortduwen, laat staan 3. Dus dat project gaat defintief van de todo-lijst. Opgeruimd staat netjes.  :)

Maar het project met het type 10 zou ik nog wel eens een zwengel willen geven. Ze staat iets te hoog op de wielen, maar voor de rest lijkt de" look" en uitstraling wel redelijk.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Wow Michiel - dat kan iets erg moois worden  8)  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw