LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Citaat van: INFO op 15 januari 2018, 23:58:19 PM
...laat het verdere technische aspect maar....

Wim, ik toon nieuwgierigheid, en dan is een antwoord van: "dat hoef je niet te weten, laat maar", is niet echt bevredigend. Maar ik zoek het wel op met onze vriend Google.  ;)

En bedankt voor de snelle service, ik kreeg de melding dat er een pakje onderweg is.  :)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

Michiel,

in reactie #1810 had ik al het verschil tussen de terugmelders met RS en S88 bus kort uitgelegd. Wat ik niet vermeld heb is dat op een S88 bus een RESET signaal staat die de 4044 IC terug klaar zet om bezetmeldingen even te onthouden.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

Beankt Geert. Ik had het deze ochtend ook snel opgezocht. En om het op een simplistische wijze uit te leggen: de toestand van het bezetsignaal wordt op het perron vastgehouden (4044), in de wagonnetjes geduwd (4014), waarna ze afreizen richting centrale. De electronische uitleg zal wel heel anders klinken.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Welke weerstand gebruik ik best als terminator op het eind van de S88 lijn? Ik lees 220ohm wanneer de master TTL gebruikt, maar is dat ook zo voor de S88xPressNetLi interface?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

#1849
Leuke vergelijking  :)

Om deze vergelijking door te trekken naar een RS bus:

dit is een zeer groot station met heel veel parallelle sporen (128) met maar plaats voor 1 wagon per spoor en dit voor 8 (of 16 personen) .

Aan het einde van het station staat iemand met een fluitje. Als deze 1 keer fluit, dan mag wagon op spoor 1 vertrekken. Fluit hij 64 keer na elkaar, dan mag wagon op spoor 64 vertrekken enz... Is de wagon vertrokken, dan komt er een lege in de plaats te staan.

Uw probleem is dat er soms een wagonnetje op een spoor niet luistert naar het fluitje ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

Citaat van: Geert op 16 januari 2018, 09:40:46 AM
...Uw probleem is dat er soms een wagonnetje op een spoor niet luistert...  ;)
En dan duikt er waarschijnlijk zo af en toe een spookwagonnetje op in Koploper.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

Nog een kleinigheidje dat vreemd is, je hebt het over een LED die knippert bij statuswisseling, en die dooft of continue brand als de processor vastloopt.

Maar volgens de gebruikshandleiding knippert deze LED enkel bij programmatie van het adres?

Is ingang JK Verbonden of gewoon niet aangekoppeld?

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

Dan is de handleiding niet compleet. De led knippert regelmatig inderdaad wanneer de module in adres leer modus is, maar bij normale werking "flikkert" de led samen met de de statusvariaties van de ingangen. Dat lijkt me normal, maar waarschijnlijk vergeten te vermelden in de handleiding.

Ik heb de JK van de klemmen gehaald nadat de moduleadressen geprograrmmeerd waren.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

#1853
Dan ben ik nu aan het einde van mijn Latijn (wel nooit een woord Latijn geleerd op school...)


Een 100nF condensator over pin 5 en 14 van de controller zal ik persoonlijk nog eens proberen, gewoon aan de achterzijde van de print bij solderen. (Deze pinnen staan recht tegenover elkaar, en die condensators zijn zeer plat met redelijk lange draden aan. Via PM stuur ik er enkele op indien je deze niet In huis hebt. Ik bestel deze gewoonlijk per 1000 ...)


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

INFO

Citaat van: Michiel op 16 januari 2018, 07:25:41 AM
Citaat van: INFO op 15 januari 2018, 23:58:19 PM
En bedankt voor de snelle service, ik kreeg de melding dat er een pakje onderweg is.  :)

Dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

@Geert, ik heb hier nog wel 100nF liggen, vrij dik, maar het is toch maar tijdelijk voor de test (merk m'n pessimisme betreffende de verwachtte afloop). Als ik zin heb de komende dagen, ga ik het misschien eens proberen, maar ik beloof niets.  ;)

@Wim, toevallig een ander pakje uit Nederland met PostNL richting Waterloo? 'k Kan me niets herinneren dat ik in Nederland besteld heb de laatste maanden. Wordt een verrassing, dan! Ik ben benieuwd.  ;D  (Of, m'n Alzheimer is vroeg dit jaar)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Citaat van: Michiel op 16 januari 2018, 09:07:28 AM
...waarna ze afreizen richting centrale.
Ik dacht dat jij uitsluitend met Koploper reed; wat ga je dan doen met die meldingen in je centrale?
Geef je die dan niet beter ineens door aan de PC (HSI88) ipv je centrale er lastig mee te vallen?

Michiel

Het simplistisch verhaaltje was gewoon een algemene beschrijving van hoe ik de rol van 4044 en 4014 zag. Dat verhaal moet je niet meteen letterlijk nemen, en woordelijk gaan afstraffen. Het was als ludieke intermezzo bedoeld.

Maar je hebt gelijk dat in mijn geval de pakketjes bezetmeldingen niet letterlijk naar de centrale gaan, maar de afslag nemen via S88xPressNetLi interface en USB naar PC en Koploper. De centrale ziet daar niet veel van.  ;)

Ik moet nog opzoeken wat HSI88 is... mogelijk iets in een verband met s88 en manier van verbinding met de PC, afleidend van je uitleg.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Tja maar, dan zal Michiel een product moeten kopen van een firma waar hij niets meer van koopt.
Maar zijn probleem is al opgelost, en nog eens buiten de centrale om. ;)

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

efl045

Citaat van: INFO op 16 januari 2018, 18:03:10 PM
Tja maar, dan zal Michiel een product moeten kopen van een firma waar hij niets meer van koopt.
Er zijn alternatieven, Michiel is liefhebber van de Arduino bijvoorbeeld. En er zijn er hem al voor gegaan.
En heeft TAMS ook zo iets niet?
En met de HSI88 van de firma waar Michiel wat minder liefhebber van is, is toch niks mis? Of ik weet er niet van... bij mij werkt het al jaren prima.

Maar zoals al gezegd, er is al een oplossing.