LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Wim, het zijn er 16.  ;) Maar ik zou toch eerst eens verkennend met Arduino iets willen proberen. De kans is klein dat het op iets bruikbaars uitdraait, maar dan heb ik het toch eens geprobeerd.

Ter zijde: zijn jouw S88-N modules ook te modificeren met het vervangen van de 10K door een 33 ohm weerstandje voor de opto?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik kreeg antwoord van Peter Littfinski op mijn mail met mijn argumenten en aanwijzingen dat er mogelijk iets fout zou kunnen zijn met de RS-16-O modules. Zijn zeer kort antwoord (vertaald):

"Úw diodeschakeling is de oorzaak van de problemen, en jammer genoeg kunnen we deze niet simuleren. Ú hebt de weerstand voor de optocoupler verlaagd naar 33 ohm. AUB, gebruik de commerciele detectiemodules zoals iedereen in de modelspoorwereld. En dat schreef ik u vorig jaar al." (met een quote van z'n eerder geschreven voorstel)

Punt! Dat was het! Niets van: zend uw module op en we kijken ernaar, of we sturen u een recent exemplaar op om te proberen, of beschrijf ons precies hoe u de rijtesten doet, of meet eens hier of daar en wat ziet u...?.... Niets. Ik vermoed dat hij weet waar ik het over heb, en dat hij niet weet hoe het op te lossen, of het niet kan of wil oplossen. Hoe dan ook, een hoop nonsens dat hij mijn richting uitkraamt, zonder schaamte of repect voor mijn probleem.

Ik heb nu €600 aan brol thuis liggen. Het is dus definitief een gesloten hoofdstuk:


IK KOOP NOOIT MEER IETS VAN LDT/LITTFINSKI!  KWALITEIT IS BEDENKELIJK, SERVICE IS NUL, RESPECT IS ONBESTAANDE!

(Ja, ik heb voor een keer geroepen!)  ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

CiteerIAUB, gebruik de commerciele detectiemodules zoals iedereen in de modelspoorwereld.
Dan zou het wel fijn zijn als hij aangeeft waar het wezenlijke verschil zit tussen jouw diodeschakelingen en de commerciële. Die schakelingen zijn allemaal op hetzelfde principe gebaseerd, dus deze opmerking is geblaat om niks.

Geert

#1833
De voeding op het printje is redelijk eenvoudig opgebouwd. Geen gestabiliseerde zoals met een 7805.

De aanpassingen, door Michiel uitgevoerd, kunnen eventueel te optocoupler aan ontvangstzijde oversturen ten opzichte van het oorspronkelijk ontwerp, en zo meer (piek)stroom afnemen van de voeding.

Komt dit toevallig voor op hetzelfde moment bij meerdere optocouplers, dan bestaat (een zeer kleine) mogelijkheid dat de processor vastloopt?

Edit: het zijn oude type processors waarbij 5V, 5V moet zijn en blijven. Tegenwoordig kunnen de microcontrollers tegen een stootje...

Dan kom ik weer met het voorstel om een 'extra' 100nF condensator te plaatsen over de voedingspinnen processor.



Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

INFO

Mijn oma zei altijd, aan een dood paard moet je niet trekken.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

De opto-coupler aan ontvangstzijde (naar latch) is zoals het oorspronkelijk was. Daar heb ik niets aan veranderd. Littfikski weet niet van te voren hoe de opto-ingangen gebruikt gaan worden, ongeacht of er een weerstand staat van 33 ohm of 10K. Hij heeft het circuit berekend op worst case met marge, lijkt me evident.

Indien de spanning van de processor door de knieën gaat doordat er teveel variërend signaal op de optos staat, dan is dat een ontwerpfout. Daar kan ik niets aan doen. Ik gebruik de module zoals ie ontworpen is.

Want vergelijjk dan ook even zijn RS-8 modules, die identiek zijn aan de RS16-O, maar met diodeschakeling zoals ik heb, en een 29ohm weerstand ipv mijn 33 ohm. Lopen deze modules ook vast na verloop van tijd, of werken deze wel? Ik heb geen zin om dat uit te zoeken.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

HO_COMP_FAN

Hallo Michiel,

heb met aandacht de lijdensweg met je bezetmelders gevolgd.  Jammer dat het niet opgelost geraakt.
Ik versta dan ook dat je een streep wil trekken onder het gebruik van je LDT bezetmelders en een andere richting wilt bewandelen.

Ikzelf mag niet klagen van mijn (zelfbouw-) LDT bezetmelders welke samen met mijn (zelfbouw-) Viesmann bezetmelders Koploper aansturen , maar dit is wel
via S88  en Intellibox (originele)   combinatie.  Nodige aandacht aan de signaaldraadjes besteden en dan lukt het wel.

Uit je antwoorden en je profiel zie ik dat je ook zelf wat wilt doen met electronica/arduino. Daarom de vraag of je reeds eens overwogen hebt om de Mardec
oplossing te testen. Lijkt me een compromis tussen zelf wat bezig zijn met de diverse electronica-onderdelen en gebruik te maken van reeds voor de hand zijnde oplossing.
Een (goedkoop) testje met 1 Mardec zou je misschien op korte termijn kunnen vertellen of dit een alternatief voor jou is of niet.
Vraag is wel hoe je van je LenzV100 naar die Mardec moet. (Loconet ?).
 

Alvast veel succes en een snelle/goede oplossing, ik volg het verder op !

Dirk

Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Geert

Ok,

Ik ga je niet te veel meer lastig vallen  ;). Concentreer je nu op een alternatief.

Moest ik een centrale hebben met een RS bus, dan had ik al lang gevraagd om een printje op te sturen om deze grondig te testen ...


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

Hallo Dirk,

bedankt voor je reactie. Ik had inderdaad overwogen om zelf iets met Arduino te doen, maar heb gisteren het RS-protocol proberen te ontcijferen met de Miba documentatie, maar dat blijkt te hoog gegrepen. Elektronica en microprogramatie is niet meteen m'n passie, dus ik moet me er toch vrij vlot door kunnen werken, wat met het RS-bus niet leek te worden.

Ik denk dat ik uiteindelijk voor de snelste oplossing ga kiezen: S88. Vóór ik de problematiek met m'n RS-terugmelders hier ben beginnen melden was ik er al jaren mee bezig, maar nooit de vinger kunnen leggen op oorzaak. Ik ben de hele terugmeldgeschiedenis grondig beu, en wil eindelijk eens tijd kunnen steken in constructieve zaken zoals, sporen leggen, huisjes bouwen en landschap vormgeven.

Mardec heb ik zien voorbijkomen, en hoewel het een mooi systeem is, zou ik nu toch willen kiezen voor voor mij de snelste oplossing: S88.


@Geert, je hebt me nooit lastig gevallen, hoor.  In't tegendeel, ik heb je bijdrages en voorstellen erg op prijs gesteld.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

#1839
En het gaat om deze aanpassing.

http://people.zeelandnet.nl/rosoft/ldtopto.GIF

Gewoon van de Opto-print een stroomdetectie print maken. alles zit voor de opto, en na de opto verandert er niets. Eigenlijk een standaard module met stroomdetectie die hij zelf ook levert.

En alle anderen ook.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Geert

#1840
Ik merk wel een belangrijk verschil na de opto: Ontstoorcondensators...



Maar ik ging Michiel niet meer lastig vallen.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

Geert, je bedoelt de rij condensatoren tussen optos en latches? Dat lijkt me mooie upgrade tov wat ik had. Het moet nog allemaal geïnstalleerd worden, maar ik heb vertrouwen dat het gaat werken.

edit: inderdaad, condensatoren.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

#1842
Citaat van: Geert op 15 januari 2018, 21:26:11 PM
Ik merk wel een belangrijk verschil na de opto: Ontstoorcondensators...



Maar ik ging Michiel niet meer lastig vallen.

Geert

Nee, want dit was de ombouw van de s88 versie. Op de RS16 en de RS8 versies zitten geen condensatioren, ook geen CD4044 IC's.

Deze dus
https://modellbaustudio-bauer.de/en/H0/Transformer-Controlling/Littfinski/Littfinski-RS-16-O-B-16fold-Feedback-Module-galvanic-separated-Opto-coupling-Inp.html

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

Wat is de functie van die 4044 in het bezetmeldverhaal? Dat lijken ook latches te zijn, zoals de 4014.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

#1844
Michel dat is standaard s88, laat het verdere technische aspect maar. De CD4014 is trouwens geen latch maar een 8 bits schuifregister.
Op de s88 zitten er 2, en zo komt de module aan zijn naam shift 8 8 oftewel s88
Als je het echt wil weten even google gebruiken op CD4014 en CD4044

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.