LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Dries, bedankt vor je uitvoerig verslag. Die Franse stekkers die de problemen gaven, zaten die in de digitale lijn (JK) of the feedback lijn (RS)? In ieder gaval ben ik blij voor jullie dat jullie de bron van de spookmeldingen hebben kunnen localizeren. Maar blijkbaar hadden jullie niet te maken met terugmelders die vast liepen, enkel met spookmeldingen. Spookmelding heb ik amper.

Ik ben van plan om het voorstel van Mr Littfinski op z' mist een kans te geven. Maar het zal nog wel even duren voordat ik zover ben.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Driesel

Michiel,

Die stekkers zaten in de digitale lijn.

De RS-bus loopt niet over deze stekkers. We hadden inderdaad geen bezetmelders die vastliepen.

Michiel

Bedankt, Dries. In ieder geval een verhaal om in het achterhoofd te houden. Wie weet is er op een of andere manier een verband.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Driesel

Is het steeds dezelfde bezetmelder die vastloopt, of zijn het verschillende?
Al eens de bezetmelder gewisseld met een andere?

Michiel

Het is wisselend. Alle terugmelders zijn al wel eens vastgelopen. Het is onvoorspelbaar welke er zal gaan vastlopen. Van alle 10 de modules is de processor al wel eens vastgelopen. Alle modules hebben hetzelfde probleem.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

Michiel,

Hoe weet je dat de processor vast is gelopen?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

"Weten" is een groot woord, maar een vermoeden. Op het board staat een led dat knippert wanneer er een statuswijziging is. De processor stuurt die led. Soms loopt een module vast met led aan, soms met led uit. Zou de processor nog lopen (vb in een loop), dan zou de led niet in een aan toestand mogen bevriezen. Ook ligt de melding naar de RS-bus plat. Er wordt door die volledig module niets meer gemeld. Geen enkele statuswijziging op de ingang wordt nog doorgegeven. Alle andere modules op de RS-bus blijven perfect hun status doormelden. En wanneer ik de module reset (voedingspanning er even af halen) loopt ie weer als een zonnetje.

Dus geen bewijs, wel een aantal indicatoren die me laten vermoeden dat ie vast is gelopen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

Kun je aflezen welk type microcontroller er op de printjes zit?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

Ik heb een schema gevonden met de processor op, het is een Zilog processor.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

Het is inderdaad een Zilog processor, de Z86e0812   
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

#1810
Off topic,

Ik heb het schema van de Littfinski terugmelders even bekeken.

Het is een mengeling van de standaard S88 terugmelders en deze gebaseerd op µC technologie.

Op deze print zit ook 2x een CMOS 4014 8 bit schuifregister zoals bij de standaard S88 terugmelders. Deze worden door de µC ingelezen en op aanvraag van de centrale doorgestuurd via RS bus.

Het verschil met de standaard S88 terugmelders is dat hier geen ontstoorcondensators toegepast zijn op de print. Ook zit er geen geheugen (4044) voor de 4014 schuifregister om meldingen even te onthouden. Dit houd in dat de 4014 schuifregister telkens maar een momentopname is van de toestand aan de ingangen. Vuile sporen kunnen de bezetmelding even doen wegvallen.

Dit wegvallen kan eventueel opgevangen worden door de µC door meerdere toestanden van de ingang te analyseren. (Ik doe dat ook bij mijn zelfbouw S88 terugmelders, ik doe een analyse bij 256 metingen van de ingang!)

Over de software in de µC kan ik niet veel vertellen, deze zal ook beveiligd zijn voor upload?

On topic


Michiel,

heb je aan Littfinski ook gemeld dat je aanpassingen hebt uitgevoerd op de printen! Je gebruikt de terugmelders niet waarvoor ze zijn ontworpen. Maar ik denk niet dat daar het probleem zit.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

Ik heb inderdaad aan Mr Littfinski uitgelegd dat ik de weerstand voor de opto had verlaagd van 10K tot 33 Ohm, specifiek om meteen met diodeschakelingen te kunnen werken. Stroomgewijs zou dit niet mogen uitmaken.

En heb het gevoel dat Mr. ittfisnki daarom steeds herhaalt dat ik extra optocoupler voor zijn optocouplers moet zetten, omdat ik vuil signaal aanbied. Dat de wijzigingen die ik aanbracht de oorzaak zijn van het vastlopen van de processor, want de ingang van de module is "erg gevoelig".

Ik heb daar natuurlijk geen verhaal tegen, geen bewijs dat mijn aapassingen niet de oorzaak zijn, dus daarom ga ik eens een extra buffer toevoegen tussen bezetmelders en ingangen op een terugmeldmodule.

Maar dat project zal nog even duren, want heb niet veel tijd om dit snel even door te voeren (en ben thuis ook niet goed uitgerust om zomaar snel even elektronische schakelingen te gaan bouwen)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

#1812
Een vuil signaal kan de microcontroller niet doen vastlopen (als deze tenminste vastloopt, ook daar zijn we niet zeker van?)

Er zit een redelijk trage optocoupler tussen de ingang en de rest van de schakeling die alles omzet naar 5V pulsen. En de schuifregister 4014  geeft maar een momentopname door naar de controller, zoals ik hiervoor aangaf.

Er is een mogelijkheid om te testen of de controller vastloopt.

Op pin 10 van de CMOS 4014 IC moet, door de controller uitgestuurd, een Clock signaal staan. Dit is eenvoudig te meten met een scoop. De frequentie hiervan weet ik niet. Maar als  de controller vastloopt, dan kan deze niets sturen naar deze pin.

Het is maar een idee om te testen, geniet verder van je verjaardag.  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

Bedankt Geert. Ik zal eens op die bewuste pin 10 gaan meten wanneer ik vermoed dat de processor hangt. Mogelijk heeft dit uitsluitsel, en wordt een "vemoeden" een "wetenschap".
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Michiel,

Ik heb je een paar dagen geleden is gevraagd, vergeten misschien? Kan de leeftijd zijn, maar denk het toch nog niet.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.