Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

#1785
Ik kreeg van Peter Littfinski een antwoord. Hij rept met geen woord over zijn processors en hoe ze zouden kunnen vastlopen (progamatorisch), maar blijft hameren op het proper maken van m'n bezetmeldsignaal. Mijn signaal is vuil, dus dat is de oorzaak van al de problemen. Hij stelde ook meteen voor dat ik zou overschakelen naar oplossingen met bezetmelder op de print zoals iedereen dat doet, voor het gemak. (dat snap ik niet, behalve dat het voor hem financieel voordelig zou zijn, maar goed)

Ik weet dus wat te doen!

Vraagje aan de elektronicaspecialisten:
Ik heb een elektronisch schema in m'n hoofd, maar ik zou er printplaten willen van maken. Hoe doe ik dat?
- het printboardplan met koperbanen en componenten opstellen? Welke programma's gebruik ik best als leek en beginner. (Iets super eenvoudig, met discrete analoge electronica en DIL componenten van 20 jaar geleden)
- laten etsen van de print, welke services zijn er beschikbaar?

Ik ben benieuwd of ik dit tot een goed einde zal brengen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

#1786
Met Eagle b.v. en dan je gerberfile aanbieden aan een PCB maker in China.

14 dagen wachten en je hebt printen.
Moeten er gelijk onderdelen op dan duurt het iets langer.

Of gewoon de stroomdetectie unit direct achter de terugmelder plaatsen. Hele korte draadjes.
Eventueel met een 10nF.. 100nF ontstoor condensator.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

just4fun


Citaat van: Michiel op 09 januari 2018, 10:14:30 AM
Ik heb een elektronisch schema in m'n hoofd, maar ik zou er printplaten willen van maken.
En weet je zeker dat dit de oplossing gaat zijn?

't Is maar, als je alles hebt op printplaat gemonteerd en in je baan hebt geïmplementeerd, doet het dan wat het moet doen?

Ik bedoel dus of je niet beter uw schakeling grondig uittest en laat proefdraaien op je baan op experimenteerstrokenprintplaat.
Paul

Michiel

@Wim, bedankt!

@Paul, ik zou eerst de filter proberen op een experimenteerboard, opdat ik weet dat het werkt. Dan 1 print met 16 keer het ding laten etsen en (zelf) bestukken. En dan tientalle uren testrijden opdat ik statistisch een vermoeden mag hebben dat het geholpen heeft. Het vastlopen van de processor blijft fuzzy logic waar Littfinski ook niets over wilt loslaten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Michiel,

Stuur mij even prive de gegevens en eventueel een schema van je huidige stroomdetector, ik denk namelijk dat je helemaal geen nieuw wiel hoeft uit te vinden.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

'k Zit op et moment op m'n werk. Als vrouw en kinderen me vanavond wat met rust laten, stuur ik je iets door. 
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dreha

Bij PCBWay/dot/com kan je ook eagle-files gebruiken en heb je geen gerber bestanden nodig.
Op dit moment 10 pcb's van max 100 x 100mm voor 5$
Inclusief verzending 18$

Michiel

Bedankt voor de info, Harald. Dat zijn nog heel betaalbare prijzen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Citaat van: Dreha op 09 januari 2018, 11:52:38 AM
Bij PCBWay/dot/com kan je ook eagle-files gebruiken en heb je geen gerber bestanden nodig.

En als je Eagle al gebruikt kun je er zonder moeite een Gerber van maken.  ;)
Alleen de waarheid ligt in het midden.

raf

ik teken in sprint layout en dat kost een 35 euro
maar er is ook een gratis versie die je na 18.00 uur kunt gebruiken
maar hoe heet die nu weer hé
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dreha

Als je via Autodesk Eagle zoekt kan je een volledige versie (gratis licentie voor 3 jaar) downloaden voor studenten/leerkrachten.
We zijn toch allemaal leergierige studenten  ;D.

modelbouwpatrick

Raf bij ons zitten de bezetmelders en terugmelders toch op dezelfde print en dat geeft toch ook problemen of heb ik het mis


raf

nee ge hebt het goed
maar Michiel heeft andere modules

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Freek

IK heb onlangs mijn printen laten maken bij Seeedstudio. Ook een Chinese fabrikant, dus even geduld hebben met het transport.
Ze vragen wel maar 4.9$ voor 10 printen incl transport.
Je moet dan ook wel gerber files genereren, maar ik dacht dat Eagle dit ook kon?

Driesel

Beste Michiel, ik lees dat je hier problemen hebt met de LDT-bezetmelders.

Wel, tijdens de renovatie van de MSKK-Paradebaan (http://www.mskk.be/Paradebaan.html) hadden we ook problemen met spookmeldingen.

Een tweetal jaren geleden besloten we in onze club om de 'Paradebaan' onder handen te nemen en te digitaliseren. We dachten dat dit klusje gauw geklaard ging zijn omdat het hier over twee van elkaar gescheiden ovalen met schaduwstation betrof. Om de deadline voor ons '30e Treinweekend van Oostende' te halen, werd de bekabeling vlug heraangelegd door verschillende club-leden. Het digitale systeem betrof toen een Intellibox I met DigiKeijs bezetmelders via LocoNet. Na het opzetten van de baan op de tentoonstelling zaten we ook met spookbezetmeldingen. Op de tentoonstelling konden we dus enkel manueel rijden via de Intellibox. Achteraf bleek dat de bekabeling niet goed was uitgevoerd.

Na de tentoonstelling werd de bekabeling herbekeken en voor een deel herdaan. Als connectoren tussen de modules hadden we geopteerd voor Franse telefoonstekkers (gezien dit dagelijks wordt gebruikt in Frankrijk, gingen we ervan uit dat dit toch een robuust systeem is). Maar... ook nu zaten we terug met spookbezetmeldingen.
Na veel zoeken, maar weinig vooruitgang, werd besloten om de digitale sturing van het project 'Oostende' (http://www.mskk.be/Oostende.html) eens te koppelen aan de 'Paradebaan'. Deze sturing, bestaande uit een Lenz-centrale met booster en LDT-bezetmelders (via de RS-bus), had zijn degelijkheid reeds jaren bewezen op 'Oostende'.
En ja hoor, met dit systeem, samen met het software-pakket RailWare, werkte het wel!
Dus de Digikeijs-bezetmelders werden vervangen door LDT RS-8-G-bezetmelders, en alles werkte.
Maar na enige tijd kwamen ook hier spookbezetmeldingen opduiken. De bekabeling werd nogmaals herbekeken en deels properder herlegd, maar er kwam geen verbetering. We hadden een vermoeden dat er toch iets niet klopte met die Franse telefoonstekkers, en na grondig onderzoek door onze specialist bleek dat de kabel van deze telefoonstekker niet deugde!!! De draden in deze kabel zijn van belabberde kwaliteit waardoor de isolatie openscheurde en deze kabels dus de spookmeldingen veroorzaakten!
Nadat al deze kabels in deze stekkers vervangen werden door aparte draden en deftig gesoldeerd werden hebben we geen problemen meer.

Wat ik dus wil zeggen: wij hebben nog geen LDT-melder die 'vastgelopen' is. De problemen lagen dus daadwerkelijk in de bedrading. We gebruiken nu LDT-melders, maar ik denk dat er dus geen problemen waren met die DigiKeijs-melders die we indertijd hebben vervangen. De DigiKeijs zijn waarschijnlijk wel gevoeliger dan de LDT's, en detecteerden dus vlugger een spookmelding.
Dus vooraleer je alles veranderd misschien toch eens de bekabeling herbekijken; bij ons waren het minimale beschadigingen in de isolatie, waar we meerdere keren overheen hadden gekeken. We begrijpen je frustratie, want enige maanden geleden waren ook wij ten einde raad!

Voor de duidelijkheid: nu werkt de baan met een Lenz LZV100-centrale voor het ene ovaal, het andere ovaal wordt gevoed via een Power 4 Booster van Uhlenbrock. Terugmelding gebeurt via de RS-bus met 2 LDT RS-8-G-melders (één voor elk ovaal). De centrale is via een Lenz LAN-USB gekoppeld met de computer en wordt gestuurd met RailWare 7. Wissels worden aangestuurd met Elmobatec-decoders.
Sinds we de bekabeling in de stekkers hebben vervangen hebben we geen problemen meer en kan de baan volautomatisch rijden; hopelijk blijft het ook zo.

We zijn geen digitale experts, maar ik wou je onze ervaring toch eens meedelen.

Succes bij het zoeken!