LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michael

Als je hardere gips wil, kan je ook porselein gips gebruiken, echt sterk.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Citaat van: Michiel op 04 januari 2018, 20:23:32 PM
Ik heb voor deze muur ook modelgips gebruikt. Maar ik merk dat de dichtheid/brosheid sterk afhangt van waarschijnlijk de verhouding water/gips. Sommige stukken brokkelden snel, anderen waren behoorlijk hard. Iets om op te letten, en uit te zoeken.

Klinkt bekend, Michiel. 
Ik heb ook regelmatig voor dat er hier en daar wakke plekken zijn.
Volgens mij is het mengsel niet volledig goed dooreen geroerd wat leidt tot wisselende verhouding water/gips.
Droogtijd speelt ook mee in de hardheid.

Wil je érg harde stukken, gebruik dan Zellaan.
Maar dergelijk gietsel krassen zal niet goed lukken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Klaas Zondervan

Zelf kras ik niet in gips, maar ik denk dat je droogtijd te kort is. Modelgips hardt vrij snel uit, vaak binnen een uur. Maar dan is het nog lang niet droog. Mijn ervaring is dat het een week duurt voordat al het overtollige water er uit is verdampt. Laat eens een gietstuk een week liggen voordat je gaat krassen en kijk of het verschil maakt.
Dit is overigens wel een aardige afleiding, staande muren na de frustratie van hangende terugmelders.

Michiel

#1773
@Marc, ik heb het eens opgezocht: zout versnelt het hardingsprocess, maar maakt het gips brosser en zwakker. Ik ga dus niet met zout spelen.

@Michael: ik ga mogelijk eens porceleingips proberen, maar ik vermoed dat het werkelijk te hard wordt om nog te kunnen krassen. Modelgips, wanneer goed gemengd en gegoten, wordt al hard genoeg.

@Jean, wisselende mengverhouding is waarschijnlijk de oorzaak van de wisselende hardheid. Ik zal nauwkeuriger moeten gaan werken om een stabiel resultaat te verkrijgen.

@Klaas: na 24 uur laten drogen is gips inderdaad nog niet helemaal uitgehard. Maar ik denk dat het spelen is met het moment waarop er gekrast wordt om een bepaald effect van verwering te verkrijgen. Maar gips kan makkelijk een week nodig hebben om volledig op sterkte te komen. Werken met gips is wel een aangename afwisseling tov de miserie met m'n terugmelders de afgelopen week. Maar dát verhaal krijgt waarschijnlijk binnenkort een vervolg.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik heb een laatste lange (beleefde) email geschreven naar Mr Littfinski, met de samenvatting van alle testen en observaties betreffende zijn vastlopende module, met de vraag voor serieuze hulp. Ik ben benieuwd hoe hij dit zal ontvangen: met bezorgdheid of onverschilligheid?

Ik laat het jullie weten wanneer ik antwoord heb gekregen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Deze ochtend heb ik het "frame" van het seinhuis uit styreen gesneden en in elkaar geplakt. Ik ben zelf benieuwd hoe het er uiteindelijk zal uitzien.



Germaine, veu wah is da na zaen hoas?
Urbanie, da's ni "zaen" hoas, moh 't "saenhoas"!
Ah, Germain, das veu dah dat 'm na saent, verzekers!
Da's just, Urbanie, en lot'm me rust want da's vriet important om da metiee te doeng.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik kreeg net een mailtje van Mr Littfinski. Hij gaat ervan uit dat het signaal dat van m'n bezetmelders via de opto-couplers binnenkomt te vuil is, met veel storingen, en mogelijk de oorzaak is van de vastlopende processors.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

modelbouwpatrick

Michel maar hoe het signaal vuil wordt of hoe je het kunt zuiver maken (kabel door dreft laten lopen(lol)) zegt hij daar ook iets over?

Ben

Citaat van: Michiel op 08 januari 2018, 16:29:30 PM
Ik kreeg net een mailtje van Mr Littfinski. Hij gaat ervan uit dat het signaal dat van m'n bezetmelders via de opto-couplers binnenkomt te vuil is, met veel storingen, en mogelijk de oorzaak is van de vastlopende processors.

Zet bezet en terugmelder bij elkaar...... ;)

INFO

Citaat van: Michiel op 08 januari 2018, 16:29:30 PM
Ik kreeg net een mailtje van Mr Littfinski. Hij gaat ervan uit dat het signaal dat van m'n bezetmelders via de opto-couplers binnenkomt te vuil is, met veel storingen, en mogelijk de oorzaak is van de vastlopende processors.

Zegt hij er ook bij wat het verschil is tussen een dood vogeltje?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

raf

dus de oplossing is

komaan hé zeg wat een uitleg die op niks trekt
het enige wat zou kunnen gedaan worden is voor die opto een 10n condensator zetten zodat die het signaal wat opkuist
een grotere kan altijd nog dus pin me niet vast op die 10 n
maar dan zou de bezet melding iets minder snel reageren op stoorsignalen maar dit is niet getest dus ???
dit is zomaar een idee wat je zou kunnen doen aan die vuile signalen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Ik bleef ook op m'n honger zitten kwa duidelijkheid, en heb hem dan ook gevraagd voor iets meer duidelijkheid betreffende de relatie tussen signaal aan de opto's, en het vastlopen van een processor, en of dat vuile signalen via andere wegen (voeding, RS-bus) ook niet hetzelfde gevolg zouden kunnen hebben.

Wat speculatief schakelingetjes bouwen op goed geluk lijkt me niet zo fijn. En het verwondert me een beetje dat ik de eerste en enige zou zijn met "vuile signalen" op de optos, met vastlopende processoren. Ik wacht geduldig zijn antwoord af...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

michiel het is niet zo maar een schakeling

https://www.circuitsonline.net/forum/view/91024

het heet niet vuil signaal maar overspraak
als je bovenstaand topic niet kunt openen het gaat hier over
Citeer
Gepost donderdag 30 december 2010 20:45:16
10 nF over de uitgang verhelpt de storing. Op zich had ik daar al ruimte voor gereserveerd, maar voor de overige optocouplers was die niet nodig. De sporen van de koppelende signalen lopen maar 10 tot 12 mm naast elkaar op een enkelzijdige print.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Er zijn veel hypotheses mogelijk, maar ik zou graag van Mr Littfinski iets meer concrete materie willen krijgen. Hij heeft de module ontworpen, hij heeft de firmware geschreven. Hij weet dondersgoed wat de zwakheden en de probleempunten zijn. Of, hij heeft z'n eigen modules niet uitvoerig en langdurig getest in een "gewone" opstelling. We zien wel...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

apenkop

Michiel als ik het nog goed in mijn hoofd heb zitten dan had je eerder al eens een eigen set opto's voor die van Littfinski gezet. Als er echt rommel op het signaal aan de inkom van de Littfinski opto's zou zitten, moet dat met een scoop te zien zijn lijkt me. Zou het mogelijk zijn om het signaal wat door jouw eigen opto's aangeboden wordt met de scoop te bekijken? Al zou het alleen maar zijn om een tweede antwoord te kunnen staven.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval