Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

#1560
Gisteren weer even een uur of twee bezig geweest. Een defect tenderlocje (type 93) werd hersteld (magneet van de motor was los gekomen en schuurde tegen het anker, en de collector plakte dicht met koolstofprut met kortsluiting als gevolg). Ze rijdt nu gezellig mee.

Spookmeldingen blijven nog steeds opduiken, nu van een andere natuur. Lange, traagrijdende treinen geven soms een spookmelding "achteruit". De kop van een trein heeft een vorig blok al een lange tijd verlaten, maar de staart van de trein is nog ter hoogte van de stopmelder van dat blok. Metalen wielen geven via de isolatielas soms een doorlussing van de rijstroom naar de vorige bezetmelder, welke als spookmelding wordt gezien. Een moeilijke uitleg, maar ik zoek naar oplossingen om dit te verhelpen (styreensnipper in de isolatiesleuf? Time-out parameter in Koploper?...)

Oud materieel (vb Fleischmann product jaren '60-'70) heeft dikke flenzen, welke problemen geven met openstaande Peco wisseltongen met tegengestelde spanning (=kortsluiting). Nog geen idee hoe ik dit ga oplossing.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

En met het kleine aanbod aan Belgisch N, kom je natuurlijk die oude Fleischmanns dikwijls tegen...

marctje

marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

59erke

#1563
Michiel, tof dat je weer wat verder bent geraakt... en spijtig dat er weer problemen naar boven zijn gekomen.

Maar even een opmerking (begrijp me niet verkeerd a.u.b.)

Die spookmeldingen en/of andere problemen die telkens weer opduiken, is dat normaal of heeft het eerder te maken met
a/ Lenz centrale die misschien niet echt goed werkt met koploper, is een andere centrale (vb. Ecos) geen oplossing
b/ De wat oudere loks die je hebt rondrijden, helaas niet veel aan te doen.
c/ Typisch problemen waar de digitale N spoorder met te maken krijgt
d/ Het gebruik van Peco wissels, zijn dit zo een probleemwissels ???

Je weet dat ik een leek ben op gebied van digitale treinbesturing, maar ik lees deze problemen bijna nooit bij de HO rijders hier.
Dus vroeg ik mij af wat de oorzaken zouden kunnen zijn van deze problemen.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

#1564
@Marc, ... en van die oude Fleischmannen (en anderen) heb ik hópen!  ;D

@Marc, wiel of wielflenzen frezen is boven mijn kunde.  :-[  Ik zal de oplossing met eenvoudigere middelen moeten realiseren. Maar er zijn opties, geen paniek.  ;)

@Koen, ik ervaring dit niet als "probleem", want algemeen gezien rijdt de baan vrij goed. Vandaag een uur gereden, en welgeteld 7 problemen gehad: 1 onstporing, 2 spookmedingen, 3 keer kortsluiting via wisseltong en 1 locstilstand op een insulfrog wissel. Dus gezien de complexiteit van de baan met 50+ wissels, 100+ blokken, 2 keerlussen en 2 stevige helixhellingen, valt het heel goed mee.

De zoektocht naar de oorzaak van de spookmeldingen is een uitdaging. Er is niet 1 oorzaak, maar verschillende. De LI-USB interface blijkt een bug te hebben met een databuffer, zo lijkt het. Met de S88XpressNetLI gaat het al beter. Lange, trage treinen blijken soms spookmeldingen "acheruit" te geven. Niet alle diodes blijken dezelfde, sommigen geven geen 1.4 volt met een typische belastingsstroom, maar veel minder. Slechte diodes worden vervangen. En zo zijn er nog een paar oorzaken die zorgen voor spookmeldingen.

Ik heb geen idee of andere centrales ook zo reageren, misschien is het iets RS-feedback gerelateerd? Misschien werkt S88 betrouwbaarder? Ik kan het niet vergelijken. Of zijn het de Littfinski feedbackmodules, mogelijk te gevoelig? Of heb ik slechte diodes gebruikt voor de diodeschakelingen en dus de stroomdetectie? Allemaal open vragen waar ik geen antwoord op heb.

Ik ga gewoon door met m'n missie om de baan kwasie perfect te laten functioneren met wat ik heb. Dat is een uitdaging wat ik zonder ergeren onderneem. Ik  amuseer me ermee.

Net heb ik de flanken van de tongen van de probleemwissels met jachtlak ingesmeerd. 24 uur laten drogen, en zien of ik morgen nog korstsluiting krijg met de Amerikaan en oude Fleischmann. Dus, morgen meer nieuws.

En nog een laatse bedenking: wie geen baan bouwt leert niet hoe een goede baan te bouwen. Met deze baan heb ik weer bijgeleerd, en als ik zou herbeginnen zou ik een paar andere keuzen maken. Maar herbeginnen doe ik niet meer. Nu ga ik voor de eindmeet.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Citaat van: Michiel op 19 december 2017, 20:08:32 PM
Nu ga ik voor de eindmeet.  ;)

Groot gelijk Michiel en van mijn kant uit veel bewondering voor de baan die je bouwt (had geen idee van het aantal wissels, blokken,enz.)
Dat je het niet als een probleem ervaart is zeker bewonderenswaardig, iets wat bij mij al lang de moed had doen zakken.

Ik blijf dit draadje in ieder geval volgen... en ondertussen leren we beetje bij beetje bij

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

OlivierV

Betreft spookmeldingen met lange treinen: voorzie je meerdere stukken detectie per trein (dus niet enkel de laatste wagen/rijtuig met detectie in de vorm van een eindsein). Voor de modulebaan van de club waar ook met koploper op gereden wordt (indien automatisch) dan proberen we her en der onder sommige wagens nog een weerstandje te stoppen voor extra detectie.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Olivier, ik zat ook in die richting te denken. Ik heb hier nog ergens weerstandlak liggen. Ik ga eens proberen om een aantal assen van de langste trein een detecteerbare elektrische weerstand te geven. Dat is mogelijk een oplossing voor een aantal spookmeldingen.

In Koploper kan men ook de spookmelding helemaal uit zetten. Dan heeft men er geen last meer van, en handig voor wie zich ergert aan dit soort meldingen. Maar ik probeer toch liever eerst de hele handel zo goed mogelijk werkend te krijgen. Spookmeldingen zijn indicatoren dat er iets niet helemaal 100% goed is. Vandaar m'n queeste...  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De behandeling met jachtlak (of welke ander isolerende, harde lak ook) blijkt effectief. De Amerikaan (Life Like E8 loc) en de oude Fleischmann (BS type 93, ex-KPEV T9.3) rijden nu zonder vonken (lees kortsluiting) over de wissels. Het nadeel is nu dat de puntstukken niet op de normale manier polarizeren, en moet ik de de polarisatie via de wisseldecoders doorvoeren, die er nog niet zijn. Het is dus goed een argument om nu wissels te gaan voorzien van een aandrijving.

De locomotieven hebben vandaag gezamelijk zo'n 500km gereden in 2 uur tijd. Wissels blijven de belangrijkste bron van problemen allerhande, en spookmeldingen heb ik vandaag (toevallig) niet gehad. Hieronder op de (wazige) foto staan ze dan alle 11 tussen de (tijdelijk) bengelende bedrading, na de 2 uurse rijsessie van deze avond.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Leuke foto, en vooral leuk om te lezen dat je weer vooruit gaat  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Doornroosje

Verdorie, ik had gehoopt je bij te houden met mijn baan. Ben dus een beetje achter, bedrading is nog niet rond om volledig te kunnen rondrijden.
Wel leuke filmpjes!

Michiel

De bedrading is nog maar snel-snel gelegd, door enkel de voedingsdraden aan te sluiten op de railsecties. Er is nog geen bezetmelding, geen terugkoppeling, geen wisselsturing. Maar ik kan zo toch al wissels en sporen testrijden.

Ik hoop dat je ook verlof hebt tussen kerst en nieuw? Dan kan je misschien een tussenspurt trekken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Doornroosje

Spijtig genoeg geen verlof. Elke dag werken, met enige uitzondering van 31/12 en 1/1. Wachtdienst en minimum dienstverlening...
Ringleiding ligt bij mij al, de helix is volledig klaar en eerste keer getest (amai, vuile sporen!) enkel op de stukken waar de bezetmelders op aangesloten zijn, rijdt de loc traag en met stoten. Het schaduwstation en de keerlus moet ik nog aansluiten. Pas dan het eerste echte rondje en de gevreesde duurtesten...

Michiel

#1573
De railgom is gewoonweg onmisbaar tijdens de eerste ritten, samen met een scherpe houten spatel om de harde lijmspetters van het railloopvlak weg te pitsen. Succes met het aansluiten van de laatste secties, maar wel jammer dat je moet doorwerken tussen de feestdagen. Sterkte!

P.S. ik ben even terug naar jouw Götterdämmerung gaan kijken, want ik herinnerde me niet meer goed hoe je baan eruit zag, maar dat is warempel een gigantisch project! Ligt het hele sporenplan bijna uitgelegd en aangesloten?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Deze avond weer 500km gereden, en de meest evidente problemen zijn zo langzamerhand opgelost. Er blijft nog een allegaartje van problemen over die zo soms opduiken: een ontsporing, een stilstand, een spookmelding... Willekeurig zonder direct aantoonbare oorzaak. De enige harde noot is de steevaste kortsluiting van deze T18 (foto hieronder) op één welbepaalde wissel, en ik vind maar niet waarom of hoe. Maar ik krijg dit probleem ook klein. Kwestie van tijd.

Ik heb genoeg testgereden, en ga nu over naar de volgende fase: aansluiting van wisselaandrijvingen, inclusief de nodige ringleiding.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)