LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Klaas Zondervan

Citaat van: modelbaanHO op 23 september 2017, 16:29:09 PM
Jij gaat beginnen aan iets waar ik een grondige hekel aan heb
Tis maar waar je interesse ligt. Ik vind het aanleggen van de elektrische installatie het plezantste deel van de bouw.

modelbaanHO

Citaat van: Klaas Zondervan op 23 september 2017, 19:21:03 PM
Citaat van: modelbaanHO op 23 september 2017, 16:29:09 PM
Jij gaat beginnen aan iets waar ik een grondige hekel aan heb
Tis maar waar je interesse ligt. Ik vind het aanleggen van de elektrische installatie het plezantste deel van de bouw.
Dat klopt als een bus Klaas.
Gelukkig is het een veelzijdige hobby.
Er is altijd wel iets waarvoor iemand interesse heeft, dat merken we ook heel fel in de club.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Michiel

Het is de laatste weken wat moeilijk modelbouwen geworden in gevolge gezinsperikelen, en het luttele werk aan de modelbaan is allesbehalve fotogeniek (draden aan stekkers solderen). Het is dus even uitzitten tot betere tijden, maar die komen ongetwijfeld. Maar nu eerst vooral aandacht voor vrouw en kinderen. Sorry jongens, jullie komen op de tweede plaats!  ;D


"Waiting for a train" (Strilicc)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

First things first Michiel, en dat geldt zeker voor je gezin.

We wachten wel tot je eerste trein zijn rondjes rijdt ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Chrisrail

#1549
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Michiel

Het zijn hier familiaal zorgelijke tijden, en dan komt het knutselen aan de baan behoorlijk in verdrukking. Maar ik hoop weer in rustiger vaarwater te zijn gekomen, en pik de draad weer op.

De 5 modules zijn voorzien van directe railvoeding (dus nog geen bezetmelding, wisselsturing of puntstukvoeding). De onderlinge elektrische verbinding tussen de bakken moet ik nog doen, maar ik kan nu toch even module per module testrijden om te zien of alle railsecties stroom krijgen en dat er geen korstsluiting is. Dus handregelaar erbij, en rustig met een locomotief alle mogelijkheden berijden. De eerste module lijkt al in orde.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Alle modules zijn rudimentair elektrisch aan elkaar geknoopt, en ben bezig met het testrijden. Alles gaat goed, de meeste probleempjes waren snel opgelost (vergeten connectie, vergeten printplaat door te krassen tussen de twee sporen, een vergeten isolatielas,...). Maar twee problemen zijn nog niet opgelost:

1) de Lenz centrale gaf een spookbezetmelding op een bepaalde sectie. Zelfs na alles losgekoppeld te hebben bleef de centrale de spookmelding geven. Enkel volledig spanning van de Lenz centrale halen gaf de bezetmelding definitief vrij. Nog geen idee wat hier de oorzaak van was.

2) de Peco kruiswissel geeft problemen met Amerikaans materieel: Life Like, Kato,... Ze veroorzaken kortsluiting doordat de flenzen tegen de open tongen te slepen. Met Europees materieel is er geen enkel probleem. Heeft Amerikaans spul andere wiel- en flensprofielen? De oplossing zou zijn om de kruiswissel aan te passen, en de tongen dezelfde spanning te geven als de naastliggende rail. Ander Peco wissels geven geen probleem.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 17 december 2017, 10:57:23 AM
2) de Peco kruiswissel geeft problemen met Amerikaans materieel: Life Like, Kato,... Ze veroorzaken kortsluiting doordat de flenzen tegen de open tongen te slepen. Met Europees materieel is er geen enkel probleem. Heeft Amerikaans spul andere wiel- en flensprofielen? De oplossing zou zijn om de kruiswissel aan te passen, en de tongen dezelfde spanning te geven als de naastliggende rail. Ander Peco wissels geven geen probleem.
De tongen aan een vaste spanning leggen is de mooiste oplossing. Maar ik weet niet of dat bij deze wissels makkelijk te doen is.
Je kan ook eens de B-maat van de wielstellen controleren, Voor schaal N moet die minimaal 7,4 mm zijn. Zie NEM310
De wielprofielen voor N zijn volgens mij wereldwijd gelijk. Maar in de Amerikaanse norm (NMRA) zijn de maten in inches gegeven.

Michiel

#1553
Het ombouwen van de kruiswissel is op zich niet zo moeilijk. Ik mis enkel een klein zaagje om de puntstuksporen door te zagen. Een dremel slijpschijf is te groot, alsook een ijzerzaagblad. Mogelijk eens zoeken in de winkel naar een figuurzaagblad.

Ik heb ondertussen een filmpje gemaakt van het testrijden. Kwestie om bezig te blijven...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mahtoska1

Bedankt voor het filmpje. Ik vind het sporenplan zeer geslaagd.
Het probleem met de Engelsman zal inderdaad moeten oplossen.

ERVIN

Mooi filmpje met bijpassend muziekje , treinen rijden echt mooi vlot , alhoewel het soms toch eens een keertje mis gaat , niet erg hoor , gebeurt hier ook wel eens. ;)
En weer verbaas ik mij over het feit hoe klein die dingen zijn , als je je locje een zetje geeft met je vinger zie je pas echt goed dat het mini's zijn. :)

Michiel

Een kloefkapper in Spanje had op een of ander manier rechten op de 100 jaar oude muziek in m'n filmpje. Ik heb de muziek veranderd. Niet zo "catchy", maar 't moest, want de video was niet te zien in een aantal Europese landen.

De engelsman zal zeker in orde komen, de kruiswissel is een ander verhaal.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Altijd leuk om bij jou de vooruitgang te volgen Michiel.
Traag maar gestaag kom je er wel.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Ik heb al heel lang (jaaaren, ook voor en na een firmware upgrade) onbestemde problemen met de LI-USB interface van Lenz. Na ongeveer een half uur rijden begint Koploper spookbezetmeldingen te geven, met bezetmelders die plots bezet geven, en niet meer vrij geven. Enkel met het volledige spanningsloos zetten van de LI-USB (zowel USB als XpressNet stekker eraf halen) bleek het probleem te herstellen. Mijn idee is dat de command stack/buffer niet foutloos werkt in de LI-USB wanneer ze vol zit (louter speculatief).

Ik heb nu een S88XpressNetLI interface gekocht van RoSoft. De aansluiting met de handleiding erbij ging als een fluitje van een cent. Koploper was meteen vertrokken met de nieuwe interface. En ik heb er gisteren avond een klein uur constant mee gereden, en alles bleef goed werken; geen spookmeldingen meer zoals met de Lenz. Het is nog vroeg om hoera te roepen, maar de eerste indruk is alvast positief.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)