LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Volgende fases zijn:

1 - Voedingslijnen (DCC, 7V~ en 12V~) over alle modules doortrekken, en van 5pins XLR-connectoren voorzien om de modules makkelijk te kunnen verwijderen.
2 - Stationsporen in blokken en secties verdelen, en elke sectie voorzien van voeding met eigen bezetmelder (diodeschakeling). Treinen kunnen dan al rijden, maar zonder geäutomatiseerde sturing, want er is nog geen terugmelding
3 - Vijf terugmeldmodules (LDT RS-16O) in elkaar solderen, één per module
4 - met subD-connectoren de onderlingen verbinding van signalen tussen de modules doorvoeren (oa voor bezetmeldsignalen en terugmeldsignaal)
5 - bezetmelders verbinden met terugmelders, en de terugmelding verbinden met de centrale.
6 - Koploper programmeren met nieuwe bezetmelders.  Trein kunnen nu automatische rijden
6 - wissels een voor een voorzien van servo-aandrijving (kan ook vroeger gebeuren, tussen de bedrijven door)
7 - servosturing installeren, en wissels afregelen, en in Koploper invoeren. Treinen kunnen verschillende rijwegen oprijden

Eenmaal dit allemaal klaar is (mogelijk weer een jaartje verder?) dan is het doorgaand stationsdeel van Brussel-Luxemburg klaar (technisch) en zou ik kunnen beginnen met het kopstationsdeel. En zo zie je maar dat ik nog niet thuis ben met deze modelbaan.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik durf wedden dat je tussendoor ook al met scenery bezig zal zijn (kwestie van afwisseling)  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koplopertje

#1503
Michiel,

Een DIKKE PROFICIAT met deze mijlpaal. Indrukwekkend zoals je bezig bent! Ik blijf je zeker volgen. Ik zou graag een keer willen aankomen mits dat mogelijk is! Ik kan nog veel van je leren!! Ik ben nog bezig met huis bouwen. NOG 4 maanden ??? en dan kunnen we verhuizen. Heb ik ook een kamer om te kunnen beginnen met als eerste een schaduwstation.

p.s.
Weet iemand iets van 3D printen? Zoals hefbruggen printen.  Bouwtekeningen heb ik! Alleen geen 3D-printer!
Wie kan mij op weg helpen! Reageer maar op forum Koplopertje!!
Huis Nieuwbouw neemt erg veel tijd in beslag maar...een modelspoorbaan (1:160) is in ontwikkeling! De raderen draaien!!Met onder andere: Schaduwstation, Haven met containerterminal/kranen, Hefbrug "DE HEF" Rotterdam!
TP IV-V - Nederlandse Spoorwegen - code55(Peco) - NS Portalen, -seinen en -treinen ( www.Phildie.nl en www.n-spoorstore.nl)

Michiel

Bedankt, Jan-Willem voor de felicitaties.

Beginnen met een ondergronds station? Ik ben toch wel benieuwd hoe je dat als modelbaan aantrekkelijk zal gaan voorstellen. En sorry, maar van 3D-printen ken ik helemaal niets. Kan je een link geven van je "Koplopertje-forum"? Geen idee waar ik dat zo meteen moet gaan zoeken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koplopertje

#1505
Koplopertje forum moet Modelspoor Beginners /3D printen van een hefbrug zijn!
Huis Nieuwbouw neemt erg veel tijd in beslag maar...een modelspoorbaan (1:160) is in ontwikkeling! De raderen draaien!!Met onder andere: Schaduwstation, Haven met containerterminal/kranen, Hefbrug "DE HEF" Rotterdam!
TP IV-V - Nederlandse Spoorwegen - code55(Peco) - NS Portalen, -seinen en -treinen ( www.Phildie.nl en www.n-spoorstore.nl)

Michiel

Nieuw hoofdstuk, nieuwe strategie. Na alles op een rijtje te hebben gezet, is m'n eerste opdracht schoon ship te maken van de huidige warboel aan draden en toestellen. Dit is een wildgroei van spullen die mettertijd zijn aan elkaar geregen opdat de baan functioneerde: eerste analoog, dan digitaal, dan met bezetmelding, dan met computer en terugkoppeling, dan met wisselaansturing, dan met led verlichting,...

Klaar om komaf te maken met deze hele handel, en een iets ordelijkere opstelling der compontenten te bedenken; iets om de ringleiding DEGELIJK EN DUIDELIJK te voeden! (zie de eerste fase hierboven)

Een kijkje onder tafel zoals het nu is...  ::) :-[

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

#1507
een beetje als het rangschikking van Guust Flater (Gaston Lagaffe)



8)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Gerolf

Dat valt nog best mee, Michiel. Als ik hier nu foto's zou nemen  ::)  :o
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Deze ochtend wat afvalhout verwerkt tot "luifel". Het is een plaat waarop alle voedingsapparaten worden gemonteerd, en normaal weggeklapt is onder de baan. Maar om eraan te kunnen werken (herstellingen, uitbreidingen,aanpassingen...) kan deze plaat door middel van het scharnier volledig naar buiten gedraaid worden. Ik mis nog één 16V transformator om de hele handel definitief te kunnen monteren. Het is dus nog niet klaar, en de bedrading (rechttoe-rechtaan) moet ook nog gedaan worden.




groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Michiel je wilt het netjes en strak, begrijp ik, maar die 220 snoeren zo opgebonden daar hou ik niet van, vroeg of laat gaat dat fout en door warmte ontwikkeling kan de draad smelten, snoertjes gewoon uitleggen is mijn advies. Maar je doet er natuurlijk mee wat jij het beste vindt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

De draden zijn niet opgewonden als een spoel (of haspel) maar in zig-zag samen gebonden. Geen warmteontwikkeling om deze manier. Kort knippen is zo destructief, en ik moet de draad toch op één manier kwijt. In grote zig-zag of kleine zig-zag maakt elektrisch niets uit. Of zie ik nog iets over het hoofd?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

modelbaanHO

Properkes !!. Een heel verschil met de vorige foto's
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

59erke

Citaat van: Michiel op 09 september 2017, 20:02:27 PM
De draden zijn niet opgewonden als een spoel (of haspel) maar in zig-zag samen gebonden. Geen warmteontwikkeling om deze manier. Kort knippen is zo destructief, en ik moet de draad toch op één manier kwijt. In grote zig-zag of kleine zig-zag maakt elektrisch niets uit. Of zie ik nog iets over het hoofd?

warmteontwikkeling krijg je meestal wanneer draden opgerold zijn (haspel) of wanneer je er grote vermogens doorjaagt.
Zoals ik kan zien is geen van beide zaken hier het geval, maar uitrollen kan zeker nooit kwaad.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

Of die snoeren nou opgerold zijn op een haspel of zig-zag op een bundeltje zitten, dat maakt voor de warmteontwikkeling weinig uit. Maar gezien de geringe vermogens waar het hier om gaat zal het wel meevallen. Je kan voor de zekerheid zo af en toe eens voelen of ze erg warm worden.