LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Freek

Michiel, hoe zorg je eigenlijk dat de uitlijning zo mooi blijft uitkomen?
Zet je eerst alles op de ene bak vast en soldeer je de andere zijde pas als de bakken mooi tegen elkaar staan?
En zet je de rails tegen elkaar of laat je toch een kleine spleet ertussen?

Michiel

#1471
1 - Ik begin met de bakken 1 mm (ongeveer, dikt van het slijpschijfje) van elkaar te zetten, door een kartonnetje tussen beide bakken te klemmen.

2 - Ik plaats de printplaatstroken ook op 1mm van elkaar op elke bakrand, en kleef ze vast, en goed vlak aandrukken met een houten balkje tijdens het drogen (normaal schroef ik ook nog eens).

3 - De rails wordt over de scheiding gelegd, uitgelijnd en vast gezet met schoefjes aan beide zijde van de scheiding opdat ze niet meer verschuiven. Het deel van de sporen die over de printplaatjes loopt werd natuurlijk ontdaan van bielzen.

4 - Alles goed checken. Met wagonnetje proefrijden, want straks is er geen weg terug.

5 - De sporen vast solderen, op de beide printplaatstroken. Met een lichte bout (15W), flux en harskernsoldeersel gaat het erg vlot.

6 - De sporen worden precies ter hoogte van de scheiding doorgeslepen met een dun slijpschijfje (ik gebruik een Dremel), evenwijdig met de bakrand.

7 - Kartonnetjes gaan van tussen de bakken, en ze worden tegen elkaar geschoven.

8 - Nog de isolatiesleufjes in de printplaat insnijden, en klaar!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek

Zo had ik het ook eerst geprobeerd, maar dat kwam alleen goed voor de sporen die haaks staan op de bakrand.
Sporen die onder een scherpere hoek staan kwamen niet meer uit. Nochtans bij u staan ze toch ook onder een vrij scherpe hoek.
Ik ben momenteel aan het experimenteren met eerst alles voorlopig vast te zetten met een kleine spatie tussen de bakken, alles door slijpen, bakken tegen elkaar, terug wat bij-tunen en dan vast zetten.
Ik kan dus niet met zo'n doorlopend stuk print werken, en ik moet alles opnieuw uitlijnen.

Steam.N

Ziet er prima uit, Michiel !
Welke lijm gebruik je om de printplaat te lijmen?
Gebruik je dáár dezelfde lijm als voor het vastlijmen van de kurk op de houten kader?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

De methode dat ik gebruik werkt inderdaad niet met scherpe overhangen. Haaks is ideaal, en tot pakweg 60 graden is het doenbaar. Met scherpere hoeken wordt de laterale verspringing van het spoor te groot. Gelukkig heb ik geen spoorovergangen onder een te scherpe hoek. Dat valt dus mee. Maar anders moet men inderdaad een andere techniek toepassen om de sporen in lijn te houden.

Indien je het openzetten van de bakken in de richting van het spoor doet, dan blijft het kloppen. Maar dat is niet zo evident om goed uit te voeren.

@Jean, ik gebruik Pattex Contact om de strips vast te zetten (tijdens de werkenzaamheden van het solderen), en gebruik extra schoefjes voor de zekerheid op lange termijn. Voor het lijmen van de kurk gebruik ik gewone houtlijm (Pattex Hout Express D2), niet egaal uitsmeren, maar in lijnen een puntjes om de kurk nog wat bewegingsvrijheid te geven.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Gisteren avond zag ik een aflevering van Everard Junction, en ben toch wel geschrokken. De constructiemethode van zijn baan is erg gelijkaardig aan de mijn (zelfde overwegingen om financieel vlak bij keuze van materiaal en uitvoering), en zie hoe zijn baan is gaan "werken". Vooral de MDF was ernstig gezwollen en kromgetrokken. Nu, voor schduwstation en de modules van de bovenbaan heb ik multiplex gebruikt, en dat zit normaal gezien goed, maar mijn helixen zijn gemaakt met MDF. Ik zie de toekomst al, en zie dezelfde problemen opduiken met mijn helixen. Ik ben er niet gerust in.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bollen neus

Citaat van: Freek op 01 september 2017, 20:28:34 PM
Citaat van: bollen neus op 01 september 2017, 10:27:35 AM
Een vraag tussendoor, rol kurk van 6 m/m dikte bestaat dat en waar is dit te vinden?
Den Eric.

ik heb mijn hier besteld:
https://www.kurk24.nl/ daar gaan ze tot 10mm in verschillende kwaliteiten of zelfs al in stroken gesneden voor rails.

Dank voor de link en info.
Den Eric.

Michiel

Ik ben bezig met bogen schatten. Met flex ben je vrij, maar je wilt wel strakke bogen van lijnen die vloeiend in een mooie boog naar elkaar toe lopen. Lastig, maar we hebben geen haast... Sfeerbeeld in tegenlicht tijdens het zoeken naar de lijn...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Leuke bezigheid Michiel en zeker als het resultaat je bekoort.
Wel vanuit alle mogelijke kanten naar die bogen kijken en misschien heir en daar toch een geplande "view-blocker" zetten met een of ander doosje of verfpot. Het zich kan dan totaal anders worden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Het fototoestel is ook een goed hulpmiddel, en dikwijls genadeloos. Lijkt alles redelijk goed, neem je een foto en zie je dat het toch fout zit. Op een foto zie je dingen als derde persoon, en dus weer anders.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Je bent goed bezig, Michiel !!!
Eén van de leukste fases van de bouw  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#1481
Vandaag goed opgeschoten. De sporen liggen op het volgend segment, klaar om vastgesoldeerd te worden op de volgende overgang. Mogelijk iets voor morgen, als ik een beetje tijd vind.

Onderstaand beeld is met telelens genomen, en dan wordt diepte samengepakt en worden kleine afwijkingen in de lijn meteen duidelijk, zo ook in hieronder. Dit zijn kwesties van fracties van een millimeter; even tegen de rails duwen en klaar.



EDIT: [/u]Deze ochtend, voor dat het familiaal luik geopend wordt, de rails op de tweede module definitief vast gezet, en gesoldeerd op de volgende bakscheiding...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Nóg een segment verder. Nog 2 te gaan, en de lus is gesloten.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Mooie ruime bochten , sporen strak gelegd , je bent goed op dreef Michiel!! ;)

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'