Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

La Gleize "part II"

Gestart door 59erke, 24 juli 2015, 19:26:06 PM

SuSke

Ik ga niet dwars liggen ::) ook voor mij is #2 de mooiste opstelling.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

59erke

Merci mannen, het zal dus 2 worden  ;)

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

#183
.... test .... test....

minstens 200 dagen niets meer gepost dus hoogste tijd om dit draadje terug nieuw leven in te blazen.

De voorbije dagen onverwacht een aantal dagen moeten doorbrengen in de kliniek (wegens een kleine operatie). Bijgevolg voldoende tijd gehad om de MSM's van het voorbije jaar te lezen (iets wat mij door de week amper lukt). Hierdoor een beetje een zicht gekregen waar we naartoe willen met La Gleize.

Afgelopen winter werden al de rails reeds verwijderd dus kon ik met een schone lei beginnen. Ik heb geopteerd om de fabriek te verwijderen en misschien een goederenloods ergens naast het station te plaatsen (ev. in halfrelief)

De tunnelingang thv het station komt meer naar de voorgrond zodoende de rotswand volledig langs het perron doorgetrokken kan worden (beetje het idee van LeMur gestolen (sorry mannen!)). Voor de rest wordt er aan het station niets veranderd.

De schamele brug met bijhorend stukje scenery (bosbrandje) is verwijderd, in de plaats broed ik nog met het idee van een autotunnel of brug met wederom rotswand of natuursteenmuur.

Voor de rest werd het baanplan aangepakt zodat er slanke Peco wissels gebruikt kunnen worden. Ook werd het aantal wissels drastisch verminderd (van 5 naar 2) Kwestie van verdere scenery ben ik er nog niet uit.

Ondertussen nu een paar dagen thuis (recuperatie van de operatie) en inmiddels de rails kunnen leggen en voorzien van voeding en
de eerste geslaagde testritten zijn ook achter de rug.

Allez we zijn terug met volle moed begonnen, zodra er wat toonbaar is volgt er een update.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Koen hopelijk snel hersteld van de operatie.
Ik ben benieuwd naar het resultaat en de foto's.

59erke

Dirk, ondertussen al wel voor het grootste deel terug hersteld juist nu nog wat afwachten hoe het lichaam reageert na een eerste werkdag.
Merci voor het vragen trouwens.

Ondertussen ook gemerkt dat er een paar loks op de expo veel averij opgelopen hebben.

- Het drijfstangenprobleem van de Fleischmann stomer lijkt voorlopig van de baan en loopt nog vlot na een uurtje toertjes draaien.
Blijkbaar lag het probleem bij 1 van de assen die wat haperde, heb heel de boel gedemonteerd, beetje gesmeerd en terug hergemonteerd.

- De Minitrix 80 heeft averij opgelopen aan de balustrade dewelke jammer genoeg verloren is, ga proberen een nieuwe te maken.
Verder loopt dit lokje tergend traag over de baan, krijg er geen snelheid in. Probleem dient nog verder onderzocht te worden.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

per ongeluk die minitrix in rangeermode gezet?
Dacht via F4 op en af te zetten.

railrunner

Je bent al wel thuis, maar ook van mij een spoedig herstel.

Ben blij dat je terug werkt aan dit projectje.  Ben wel benieuwd naar het vervolg, je hebt je kunnen reeds getoond in de MSM N-forumbaan, dus dat zit snor.

59erke

Update !

Het station is nu volledig afgewerkt (buiten een paar kleine details).

Zoals beloofd is de tunnel voor de hoofdlijn een beetje naar voor opgeschoven waardoor er plaats vrijkwam voor nog een stuk rotswand achter het perron.



De lelijke arcadenmuur die vroeger naast de tunnel stond is verwijderd, hierdoor kon ik de heuvel meer doortrekken naar beneden.
Wat de mogelijkheid bood om een kleine parkeerplaats aan te leggen met wandelpad naar het kasteeltje bovenop de berg/heuvel.
(de oude fleischmann auto's dienen nog wel gerestaureerd te worden want zo zien ze er niet uit)



De geplaatste krokodillen dienen ook nog herschilderd te worden maar ik weet niet goed welke kleur ik hiervoor best gebruik.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Rangeerduivel

Citaat van: 59erke op 25 december 2018, 14:27:02 PM
De geplaatste krokodillen dienen ook nog herschilderd te worden maar ik weet niet goed welke kleur ik hiervoor best gebruik.

Misschien ietwat surrealistisch denken....?
Definitie van een krokodil; Hoe groener, hoe bijter...! :o

;)

stoomlokje

die krokodillen niet laten bijten ;) , maar een roestkleurtje geven , is tenslotte oud-ijzer

Gerolf

Citaat van: stoomlokje op 25 december 2018, 16:59:47 PM
een roestkleurtje geven , is tenslotte oud-ijzer

... en de bovenkant blank metaal, want die wordt regelmatig opgeschuurd  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

#193
merci, zal eens kijken wat ik van kleurtjes heb voor die 'beesten'
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

#194
Na lang wikken en wegen heb ik uiteindelijk een vaste plaats gevonden voor het fabriekje.
In plaats van deze in het midden van de baan te plaatsen heb ik gekozen om hier in de plaats een stukje dorp te bouwen (beetje het idee van de MSM N module) en de fabriek naar de rand te verhuizen.

Enige 'nadeel' was wel dat het gebouw in halfreliëf op de baan ging geplaatst worden zodat de oorspronkelijke gebouwen zogoed als allen gesloopt zijn.  Het ketelhuis is min of meer gevrijwaard gebleven maar voorzien van een grotere toegangspoort zodat goederenwagens binnen kunnen. Van het hoofdgebouw is een scratch build overgebleven van wat stukken voor en zijgevels.

Ook het perron is serieus ingekort. Ik heb er wel voor gezorgd dat er een kijkgat is overgebleven voor het stukje scenery op het perron.


oude toestand


nieuwe toestand

Ik zie nu wel op de foto dat de gevel wel wat schuin staat, dient nog opgelost te worden...

Als laatste een overzichtsfoto van het rechtergedeelte van de baan dat stilaan afgewerkt geraakt
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan