Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

La Gleize "part II"

Gestart door 59erke, 24 juli 2015, 19:26:06 PM

59erke

Mijn besteld peco railmateriaal is nog altijd niet geleverd (8weken wachttijd   :()
Ondertussen beetje aan het experimenteren met de scenery.



Voorlopige mock-up met wat karton uit de afvalbak is klaar, maar ik ben nog niet helemaal tevreden.
Ik heb zo de indruk dat de opstelling niet echt past in het natuurlijk kader  :-\



Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

8 weken is toch wel uitzoderlijk lang. Ik had m'n rails en wissels meestal binnen een week. De feestdagen zullen er wel iet me te maken hebben.

Zo op eerste zicht, wat ik er zo van fotos kan van maken, zou het best kunnen meevallen. Je karton is groter en opdringeriger dan de uiteindelijke infrastuctuur (brug, spoortracé, ...). en wanneer je vb de brug uit natuurlijk materiaal maakt (natuursteen uit de streek) dan integreert het meteen veel meer met het landschap. De fabrieksuitbreiding lijkt wel wat fors.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Citaat van: Michiel op 19 januari 2018, 14:54:36 PM
De fabrieksuitbreiding lijkt wel wat fors.

Bedoel je die kartonnen doos naast het gebouw Michiel ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Citaat van: Michiel op 19 januari 2018, 15:01:02 PM
Ja.

:) moet een bijgebouwtje voorstellen maar aangezien ik nog geen idee heb hoe dit er zal uitzien heb ik er gewoon een klein doosje neergezet. Ma goed het idee is duidelijk en daar draait het om.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

#170
Mock up nog even goed bekeken en ik kom er nog niet uit... zal er nog eens een paar nachtjes over slapen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

Peco rails en wissels vandaag eindelijk aangekomen (dit wordt een handelaar om nooit meer bij te bestellen) dus het plannen en leggen van het nieuwe sporenplan kan beginnen.

Ik moet wel zeggen dat de Peco streamline wissels er zeer goed uitzien. Is het trouwens normaal als je een recht stuk rail aan het afbuigend stuk van de wissel wil leggen je de bielsen gedeeltelijk moet afknippen ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

OlivierV

Citaat van: 59erke op 14 februari 2018, 21:23:47 PM
Peco rails en wissels vandaag eindelijk aangekomen (dit wordt een handelaar om nooit meer bij te bestellen) dus het plannen en leggen van het nieuwe sporenplan kan beginnen.

Ik moet wel zeggen dat de Peco streamline wissels er zeer goed uitzien. Is het trouwens normaal als je een recht stuk rail aan het afbuigend stuk van de wissel wil leggen je de bielsen gedeeltelijk moet afknippen ?

Klopt, dit is ook zo bij hun H0 rails. Dit omdat de wissels een kleinere hoek hebben dan de meeste wissels van de meeste fabrikanten. Die is bij Peco doorgaans 12° voor alle wissels uit het streamline programma.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

59erke

Citaat van: OlivierV op 15 februari 2018, 09:12:42 AM
Citaat van: 59erke op 14 februari 2018, 21:23:47 PM
Peco rails en wissels vandaag eindelijk aangekomen (dit wordt een handelaar om nooit meer bij te bestellen) dus het plannen en leggen van het nieuwe sporenplan kan beginnen.

Ik moet wel zeggen dat de Peco streamline wissels er zeer goed uitzien. Is het trouwens normaal als je een recht stuk rail aan het afbuigend stuk van de wissel wil leggen je de bielsen gedeeltelijk moet afknippen ?

Klopt, dit is ook zo bij hun H0 rails. Dit omdat de wissels een kleinere hoek hebben dan de meeste wissels van de meeste fabrikanten. Die is bij Peco doorgaans 12° voor alle wissels uit het streamline programma.

Ah ok, merci Olivier voor de verduidelijking
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

Ondertussen weer wat tijd gevonden voor La Gleize. Definitieve baanplan is bijna aangelegd in Peco railmateriaal (foto's volgen nog).
De mock up van een paar post geleden is definitief naar de prullenbak verwezen en de bedoeling is om alles zo naturel mogelijk te houden.

Dus de afgelopen maanden dan maar bezig geweest met het bouwen van een uitbreiding voor het fabrieksgebouw.
De ruwbouw is klaar, detaillering komt eenmaal de definitieve plaats op de baan gekend is.



Definitieve plaats... Mocht het nu net dat zijn waar het schoentje wringt dus ik laat de keuze aan jullie ...
Ik heb 3 mogelijke opstellingen gemaakt aan jullie de keuze dewelke het meest realistisch en natuurlijk overkomt.


opstelling 1


opstelling 2


opstelling 3  (hierbij zou ik wel de ramen op het 1ste verdiep van het hoofdgebouw dichtmaken)

Of andere variaties zijn eventueel ook welkom
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Ik neig naar de lang-gerekte versie - 2 dus  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Ik denk dat ik ook voor opstelling 2 ga. Misschien de schoorsteen nog achter de fabriek en het elektriciteit huisje los.
Groet Pierre.


railrunner

Ik zou ook voor opstelling 2 gaan.

doomslu

Citaat van: Pierre op 10 april 2018, 09:51:28 AM
Ik denk dat ik ook voor opstelling 2 ga. Misschien de schoorsteen nog achter de fabriek en het elektriciteit huisje los.
Goede keuze.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Citaat van: Pierre op 10 april 2018, 09:51:28 AM
Ik denk dat ik ook voor opstelling 2 ga. Misschien de schoorsteen nog achter de fabriek en het elektriciteit huisje los.
+1
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)