Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

La Gleize "part II"

Gestart door 59erke, 24 juli 2015, 19:26:06 PM

Chrisrail

#90
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

loebaske

Je heb ook mensen die het graag klein hebben Chris  ;)

59erke

Bedankt voor de feedback maar niet vergeten dat dit voor mij ook nog experimenteren is want hier heb ik totaal geen ervaring in.
Nu is het nog een beetje zoeken... welke materialen, hoe alles verwerken en regelmatig eens mijn licht opsteken bij andere forumbouwers.

@Chris, heb jouw post over die cirkelsnijder gezien maar zoals Dirk aanhaalt wel een beetje groot voor N

Dat er nog een probleem is met de fijne afwerking weet ik wel, maar het is zoals Dirk aanhaalt.
Sommige foutjes zie je pas maar als je er een foto van neemt, bij het bouwen en op afstand blijkt alles wel goed mee te vallen.

Zal straks of morgen eens een foto posten vanop afstand.

Btw mocht iemand een tweedehands snijchopper te koop hebben staan aan een redelijke prijs, laat gerust een pm
Want een plaatje haaks snijden lijkt soms niet echt te lukken zeker bij de dikkere platen


Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

#93
Het is weer even heel stil geweest rond La Gleize.

De laatste tijd loop ik met het idee rond om de spoorplannen te wijzigen, aangezien ik serieus aan het twijfelen ben had ik graag jullie mening gehad.

Op bovenstaande schets zien jullie een schets van de huidige situatie en een eventuele optie na wijziging.
Bedoeling is om de baan een wat meer landelijk karakter te geven en ze groter doen lijken door ervoor te zorgen dat alle sporen niet in 1 oogopslag te zien zijn.

Om toch een beetje speelplezier te hebben zou ik graag een klein fabriekspand met spooraansluiting ergens centraal willen plaatsen (op de plaats waar het station voorzien was). Het station daarentegen zou verhuizen naar onderaan rechts op de rand van de baan.
Omdat een station voor mij geen meerwaarde heeft zou ik deze maar voor een halve lengte (of zelfs minder) willen bouwen. Op zich mag dit geen probleem zijn aangezien ik van plan ben om alleen maar korte treinen en motorwagens te gebruiken.

Om praktische redenen (reeds afgewerkt) dienen wel de linkse (zone A) en rechtse kant (zone B) behouden te blijven. Enkel het middelste gedeelte (zone C) kan gewijzigd worden.

Sommige onder jullie zouden misschien opteren om volledig te herbeginnen maar zover ga ik niet omwille ik best tevreden ben van de zaken die reeds voltooid zijn


Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Ik heb even liggen puzzelen met je opgave. Veel mogelijkheden zijn er niet, want er zijn toch al heel wat beperkingen:

  • geen plek om te keren (verborgen lus of zo om met niveaus te spelen)
  • sporen op de beide uiteinden op zelfde niveau (of je zou een kant hoger moeten leggen dan de ander)
  • liefst een doorlopend spoor om te kunnen rijden
  • scheiding van station en industrie (visuele scheiding zoals opgegeven)

Dus, onderstaand is een idee: rood is het doorlopende enkelspoor, met aftakking naar het kleine kopstation. Zwart zijn de industriesporen van de kleine nijverheid. Sporenplan van de nijverheid dienen aangepast naargelang het type nijverheid (bosbouw, overslag, steen/grindgroeve, brouwerij,...). De industriesporen bestaand uit een laadspoor, wat meteen ook als omloopspoor dient, en 2 opstelsporen om toekomenden en vertrekkende wagons op te stellen.

Je zal zelf de visuele scheiding tussen de delen (enkelspoor, station, industrie) moeten invullen naargelang het type landschap (vlak ruraal, glooiend bosrijk, voor-stedelijk, industriezone,...). Maar dit plan dient als brainstormvoeding. Bekijk het maar wat je ermee doet.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Michiel, bedankt voor de schets.

Ik denk dat er zeker potentieel inzit, het soort van fabriek ben ik nog niet echt uit.
Wat al zeker vast staat is dat de bediening hiervan gebeurt met gesloten goederenwagens.

Btw, is het mogelijk om fleischmann piccolo rails met ballastbed te combineren met deze zonder ballastbed ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Ik heb geen ervaring met het koppelen van Fleischmann rails met en zonder bedding, maar dat moet zeker gaan. Maar waarom niet meteen Peco code55 kiezen? Dat oogt weer meteen een stuk fijner.  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Citaat van: Michiel op 10 september 2016, 22:57:46 PM
Ik heb geen ervaring met het koppelen van Fleischmann rails met en zonder bedding, maar dat moet zeker gaan. Maar waarom niet meteen Peco code55 kiezen? Dat oogt weer meteen een stuk fijner.  ::)

De standaard Fleischmann rails zijn toch code 83, past dit met code 55 ?
En aan de andere kant zijn de peco wissels niet wat lastig om te installeren, heb hier al verhalen gelezen over het isoleren van puntstukken enz.  :-\
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Peco code 55 is in feite verzonken code 80, en past redelijk goed aan Fleischmann (mist de railvoet wat wordt versmald van Fl). Maar wanneer je je niet comfortabel voelt met Peco, geen probleem. Fleischmann rails (ik dacht dat dat de oude Roco rails was, nee?) is ok.

Ik heb echter geen ervaring met de Fl wissels zonder bedding, en hoe het puntstuk geschakeld moet worden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

#99
Om bovenstaand baanplan van Michiel (waarvoor dank) toe te passen is de multitool langs geweest om het landschap drastich te hervormen. Met een groot deel van de rails op hun plaats gelegd ziet het baanplan er nu als volgt uit.

20160920_1101111_zpsymandmig by 59erke, on Flickr

Ondertussen ook nog bezig geweest met mijn eerste zelfbouwhuisje, nl. het station van La Gleize.

Door het wijzigen van het baanplan was er geen ruimte meer om het station volledig te plaatsen, daarom heb ik gekozen om het gebouw in halfreliƫf te bouwen.



Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

#100
Drastische aanpak, maar het komt goed zie ik. Ga je het station in halfrelief langs de voorrand van de baan plaatsen, opdat het interieur zichtbaar is? Dat zou origineel zijn.

De 2 sporen (voormalig dubbelspoor) die uit de tunnel komen hebben beide een vreemde knik. Zou je deze 2 sporen niet beter met flex leggen? Dat zou het verloop een stuk rustiger maken, met een vloeiendere lijn. De rest (wat ik op foto zo kan zien) ligt goed.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Citaat van: Michiel op 20 september 2016, 11:30:27 AM
Ga je het station in halfrelief langs de voorrand van de baan plaatsen, opdat het interieur zichtbaar is? Dat zou origineel zijn.

Inderdaad
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Citaat van: 59erke op 20 september 2016, 11:32:42 AM
Citaat van: Michiel op 20 september 2016, 11:30:27 AM
Ga je het station in halfrelief langs de voorrand van de baan plaatsen, opdat het interieur zichtbaar is? Dat zou origineel zijn.

Inderdaad

TOF!  8) 8) 8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik zou ook die verzameling kerstbomen op de helling vervangen door een meer natuurlijke samenstelling van bosselijk struiksel.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Hey man, ...  respect!

Een gewaagde onderneming om de zaag in de baan te zetten, maar zo te zien toch goed gelukt.
Half-relief station met interieur is een uitdaging, maar zal knap zijn.  Eerste resultaat ziet er heel goed uit.  En inderdaad, die bomen... zet daar maar ook de zaag erin...