Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

La Gleize "part II"

Gestart door 59erke, 24 juli 2015, 19:26:06 PM

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 17 juni 2016, 17:17:23 PM
Het is weliswaar in N, maar ik denk dat je nog iets kan doen met vensterbanken, latei of "strik" boven de ramen en deur, voegen, ...  ;)

Klopt.
Ook de hoeken van de raamopeningen mooi recht snijden ..
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

59erke

#76
De laatste tijd schieten de werken in La Gleize niet echt op, tis dan ook vakantie.

Het proefhuisje is op zijn plaats gezet. Heb nog geprobeerd wat verbeteringen aan te brengen maar ik ga het hierbij laten.
Belangrijkste is dat ik al eens wat feeling heb gehad met de huisjesbouw.

Zodoende is er weer een stukje scenery klaar. Juist nog op zoek gaan naar heel fijne multiglasvezel voor de waterstraal.

Het baantje gaat nu even op rust en we gaan ons volop concentreren op de bouw van het station.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

#77
Het zonnetje schijnt, dus buiten op het terras een eerste poging gewaagd tot een stukje station.

Ik vraag mij wel af hoe Jean dit doet, want dit is allesbehalve gemakkelijk  ???
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Chrisrail

#78
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

59erke

Vandaag pakketje toegekomen met andere bouwplaten.

Hopelijk gaat dit beter dan die huidige platen van Auhagen. Het was een ramp om deze te snijden.
ik heb nu platen van Slater's die zijn opmerkelijk dunner dus waarschijnlijk gaat dit ook vlotter werken.

Ik ben benieuwd, wordt vervolgd
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Wim66

Citaat van: 59erke op 24 juli 2015, 19:26:06 PM
Ok, de knoop is doorgehakt, de plannen zijn gemaakt en volgende week wordt er gestart aan de bouw van een nieuw baantje.

Beetje verder gaan op hetzelfde concept van mijn eerste N baantje.

Tijdperk IV ergens eind jaren 80 na invoering van het IC/IR plan, Station La Gleize maar het station wordt gedegradeerd tot halte zonder stationsgebouw en zonder bemand personeel (In real life wordt het station gewoon geschrapt).  Om de situatie toch te schetsen ga ik proberen een stationsgebouw te bouwen in afbraaktoestand.

Bediening hoofdzakelijk met motorwagens van de NMBS of korte treinen, af en toe kan een lange goederentrein wel eens het station passeren.

Geen klimspiraal meer, maar wel een heuvelachtig landschap, ergens in een hoekje een kleine lokwerkplaats of een klein stukje industrie (staat nog niet vast), en digitale aansturing (jawel ga de digitale stap wagen...)

Interesse ? Blijf dit draadje volgen...

Zeer zeker interesse. Ik heb namelijk onlangs een artikel geschreven omtrent lijn 42 Dit gaat vanaf Trois Vierges (Lux) via Gouvy tot aan Rivage. Het eerste stuk dat geschreven is komt uit in 2 delen van Gouvy tot Vielsalm. Hiervan is deel 1 reeds uitgebracht. Dan komt Gouvy en Vielsalm met hun aansluitingen en. Dan Vielsalm - Trois Pont en dan als laatste Trois Pont -Rivage inclusief La Gleize. Ik woon niet ver daar vandaan en ga er binnenkort even heen om opnames te maken. Ik heb een foto van het oude station maar wil het van nu heden dage ook hebben.

als ik je kan helpen zal ik dat graag doen zeg het maar.

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

59erke

#81
Wim,

Bedankt om dit draadje te volgen, helaas ga je het station de dag van vandaag niet meer kunnen vinden.
Het stationsgebouw is geloof ik ergens midden jaren 80 (na invoering van het IC/IR plan) volledig afgebroken.
De goederenkoer werd trouwens al vroeger afgebroken.

Heden ten dage vind je op de voormalige plek van het gebouw een containerpark.

De tunnel en viaduct van La Gleize vindt je er nog wel. Foto's of opnames van de tunnel en viaduct zijn altijd welkom.


Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Wim66

Koen

Dat was mij bekend dat het station niet meer bestaat zoals met vele hier in deze regio. Zoals reeds eerder gezegd ben ik begonnen met schrijven. Dit gaat geheel over Lijn 42 in aansluiting op Lijn 10 ook wel de Noordlijn genoemd.  Ik heb veel interesse hierin en daarom ook dat artikel. Ben dus ook begonnen met het fotografisch vastleggen van vele punten. Alleen van het spoor van Gouvy tot de grens met het G H Lux heb ik al 250 foto's gemaakt.

Ieder voormalige stopplaats ga ik dus op de foto zetten en ook enkele bijzonderheden. Dit zoals bepaalde viaducten en tunnels. Het gaat tot Rivage. La Gleize is heel bekend niet alleen van het spoor maar ook van de Bataille des Ardennes.

Het is heel interessant als je de geschiedenis van Lijn 42 kent en het moeten gouden tijden zijn geweest kan je wel zeggen.  Maar rijst de vraag hoe je specifiek op La Gleize ben gekomen.

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

59erke

Wim,

Toen ik met de bouw van het baantje begon, kwam ik in een oude Spoorweg Journaal een klein artikeltje tegen over het station La Gleize.
Toen dacht ik La Gleize (Het Spoor) ideale naam voor een modelbaantje.

Het is pas later toen de baan in aanbouw was dat ik wat meer opzoekingswerk heb verricht over La Gleize en ontdekt heb dat het station niet meer bestaat. De baan is nu wel geen natuurgetrouwe weergave van La Gleize aangezien mij daar de ruimte voor ontbreekt maar ik probeer wel de tunnel, het viaduct en het stationsgebouw op de baan weer te geven.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Wim66

Koen

Leuk je verhaal te lezen. Ja ergens zitten we dan op dezelfde lijn (42). Zoals ik afkomstig eerst op zee en naderhand uit de operationele dienst in de containerscheepvaart dan in de treinen. Nooit gedacht dat ik op dit hobby vlak zou komen. Maar een mens kan veranderen en moet zeggen dat ik er heel veel plezier in heb.

Ik stuur je een foto van station La Gleize die ik heb voor mijn artikel. Ik mag deze gebruiken en publiceren dus geen probleem. De copyright is van G. deMeulder.



Zodra ik op pad ga daarheen zal ik je het laten weten en dan de opnames toesturen. Weet niet of je zelf opnames heb gemaakt die ik interessant kan vinden anders stuur je email adres via een pb naar mij. Ik zal ze dan die van mij ook naar je sturen.

Nogmaals tof en tot horens

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

59erke

#85
vol goede moed, beginnen aan poging nummer 2
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

... maar het is in elk geval beter  8)
Persoonlijk zou ik werken met een basis van effen styreen, en daar stukjes muurplaat/steenstrips/... op kleven
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michael

Koen macro fotografie is soms moordend je ziet elk detail, en is onverbiddelijk. Als ik jou was zou ik voor ik verder ga voor goed gereedschap zorgen mocht je dat nog niet hebben, het apparaatje om cirkels te snijden, ga ik zelf ook aanschaffen. Een chopper zie link

http://www.spoorshop.be/index.php?id_product=12975&controller=product&id_lang=7

Ik maak niet speciaal reclame voor de winkel waar deze te koop is, was meer uit gemak zucht omdat ik weet dat men deze bij het spoor verkoopt.

Scherpe hobby mesjes, metalen liniaal, regelmatig de mesjes vervangen, en het advies van Gerolf opvolgen, mocht je tijd hebben het relaas van Jean Turnhout- NEEb doorlezen daar kan je alle bovenstaande tips terug vinden en nog veel meer.

Waarom alles weer gaan uitvinden als anderen die valkuilen al zijn gepasseerd.

Succes met de verdere bouw.

Wie niks bouwt kan ook geen fouten maken! Tof wat je hier laat zien.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Chrisrail

#88
.

http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Dirkh

Citaat van: Chrisrail op 28 juli 2016, 11:43:05 AM
Ik herhaal...

Citaat van: Chrisrail op 19 juli 2016, 16:37:32 PM
Om cirkels en bogen te snijden

Modelcraft
https://www.shesto.co.uk/uploads/product/Circle_Compass_Cutter_10mm-150mm.jpg

Het juiste gereedschap voor de job.  ;)

verkrijgbaar in de modelbouwwinkels.  ;)

Wel even vergeten dat dit schaal N is.  De min straal van die circle compass cutter is 10 mm, als ik snel omreken kom ik op een min boog van 320 cm wat wel wat groot is voor een raamopening.

Zelf teken ik de bogen op de platen (of laat ze insnijden met de snijplotter) en dan net naast de lijn uitsnijden en bijvijlen dat geeft nog altijd in deze kleine schaal de beste resultaten.
En laat je niet misleiden door die macro foto's als je zulk een huisje of station bekijkt vanop een afstand van 30 a 40 cm zie je die kleine foutjes niet meer.

Doe zo verder zou ik zeggen. Blijven experimenteren tot je de voor jou beste methode hebt gevonden.