Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

La Gleize "part II"

Gestart door 59erke, 24 juli 2015, 19:26:06 PM

59erke

Ok, de knoop is doorgehakt, de plannen zijn gemaakt en volgende week wordt er gestart aan de bouw van een nieuw baantje.

Beetje verder gaan op hetzelfde concept van mijn eerste N baantje.

Tijdperk IV ergens eind jaren 80 na invoering van het IC/IR plan, Station La Gleize maar het station wordt gedegradeerd tot halte zonder stationsgebouw en zonder bemand personeel (In real life wordt het station gewoon geschrapt).  Om de situatie toch te schetsen ga ik proberen een stationsgebouw te bouwen in afbraaktoestand.

Bediening hoofdzakelijk met motorwagens van de NMBS of korte treinen, af en toe kan een lange goederentrein wel eens het station passeren.

Geen klimspiraal meer, maar wel een heuvelachtig landschap, ergens in een hoekje een kleine lokwerkplaats of een klein stukje industrie (staat nog niet vast), en digitale aansturing (jawel ga de digitale stap wagen...)

Interesse ? Blijf dit draadje volgen...


Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Interesse alvast hier! Ik zit al klaar. Laat de plannen maar opkomen.   8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Dat wordt inderdaad interessant. Maar besef wel dat een gebouw in afbraak meer werk vraagt dan een compleet (binnenmuren en andere interieurelementen). Maar dat zal het waarschijnlijk extra de moeite maken ook.

Chrisrail

#3
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Steam.N

Dit ga ik ook volgen !!!
Succes  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

#6
Aangezien het weer niet was wat het zou moeten zijn in een mens zijn vakantie, dit weekend al begonnen aan de onderbouw.

Na heel wat "zwoegen" (idd zwoegen want houtbewerking is niet direct mijn ding) is de onderbouw klaar.
Aangezien ik de baan nog naar zijn definitieve plaats op de bovenverdieping moet krijgen via een draaitrap heb ik gekozen de baan op te splitsen in 2 modules.

Daarna de rails al uitgelegd, een gedeelte dan toch want heb nog een aantal rails te kort.
Ik heb wel het oorspronkelijke plan een beetje aangepast, leek mij iets beter.
Nu kan de spoorbedding uitgezaagd worden. Hoe breed zaag ik trouwens het beste uit ?

P7250175_zpsvmbidhkb by 59erke, on Flickr

De loods is verhuisd van rechts onderaan naar rechts boven.
Het schaduwstation wordt nog uitgebreid tot 3 stelsporen en 1 doorgaand spoor
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Rangeerduivel

Is dat geen ZZR 1100?
Eén van de beste machines die Kawa ooit gemaakt heeft! :-X

;)

59erke

Bijna  ;)

Het is een Kawa zzr 600 van 2000.
Idd een goed en vooral snel machientje  8)


De resterende rails zijn besteld, en heb mij ook een Multimaus setje aangeschaft (stond in promotie  ;))
Volgens mij en de tips die ik hier gevolgd heb de beste manier om digitaal te beginnen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Rangeerduivel

Aha,had toch de ZZR-lijn herkend!

;)

SuSke

Citaat van: 59erke op 26 juli 2015, 12:54:57 PM
Nu kan de spoorbedding uitgezaagd worden. Hoe breedt zaag ik trouwens het beste uit ?

Dat hangt er een beetje van af of je een bovenleiding wil plaatsen of niet.

Een richtlijn over het "baanlichaam" en daaruit komend de breedte van je steunplaat vindt je in de NEM richtlijnen (http://www.morop.eu/de/normes/nem122_d.pdf)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Chrisrail

#11
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Chrisrail op 26 juli 2015, 16:58:10 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 26 juli 2015, 14:10:47 PM
Aha,had toch de ZZR-lijn herkend!

;)

Gelukkig had ge ook gezien dat het een Kawa was, gij zijt nogal nen kenner zulle Rudy........ 8) 8) ;D ;D ;D ;D
;)
stond er ook met koeien van letters op de tank !  ;D ;D ;)

Alvast een start en wij kijken uit naar meer !

Groeten Peter ;)

59erke

#13
Er wordt hier meer over mijne moto dan over het baantje gepraat, zou hier beter een draadje starten "mijne moto"  ;D

In ieder geval bedankt voor de interesse in mijne moto (nee hij staat niet te koop...)

Ondertussen vandaag verder gedaan met het uitzagen van de rails. Aangezien het een diesellijntje wordt heb ik een breedte aangehouden van 5à6 cm. Voorlopige situatie ...

P7300183_zpsilzx9h6f by 59erke, on Flickr

De lichte helling heb ik bewust volgens de regels gehouden, nl 3% (iets meer, maar daar gaan we over zwijgen). Ik vind het nu al aan de lage kant. Maar wil problemen zoals met het vorige baantje vermijden.

Nu zit ik een beetje met het probleem of ik zou beginnen met het aanleggen van de kurkbedding of eerst de rails leggen en testrijden ?


Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

Citaat van: Chrisrail op 25 juli 2015, 09:44:23 AM
Vorige week nog geweest, maar dan voor iets anders. ( Battle of the Bulge )

Station gepasseerd, ik volg. ;)

Chris, heb je toevallig geen foto's van de straatkant van het station genomen ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan