Auteur Topic: La Gleize "part II"  (gelezen 15316 keer)

Online 59erke

  • Forumlid
  • Berichten: 1.177
  • Voornaam: koen
Re: La Gleize "part II"
« Reactie #150 Gepost op: 28 mei 2017, 20:31:08 pm »
Van het mooie weer geprofiteerd om afgelopen dagen rustig modelbouwend op het terras in de tuin door te brengen.

Voordeel van het warme weer was dat zowel lijmen als verven zoveel sneller gingen.
Resultaat is nu dat ik meer heb kunnen doen dan verwacht? zo is de grote fabrieksschoorsteen voorzien van ringen en heb ik onderaan een stookruimte (of hoe noem je dit) gebouwd. Verder is het geheel geverfd en vervuild.

Het eerste bijgebouwtje is ook aangepast zij het dat hier niet zoveel aan veranderd is dan het origineel.
De toegangsdeuren zijn verbreed en verhoogd en in open toestand gezet zodat hier later een scenery kan worden gebouwd ivm laden of lossen en het geheel is opnieuw geverfd en vervuild. De deuren dienen alleen nog een kleurtje te krijgen.

20170528_174857[1] by 59erke

[url=https://flic.kr/p/TXVETS]
20170528_175001[1] by 59erke

[url=https://flic.kr/p/TXXhD7]
20170528_174948[1] by 59erke


Rest nu alleen nog de vraag of ik het geheel nu zo laat of nog extra hallen bij ga bouwen ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO

Offline mahtoska1

  • Forumlid
  • Berichten: 866
  • Voornaam: Pieter
Re: La Gleize "part II"
« Reactie #151 Gepost op: 30 mei 2017, 21:53:30 pm »
Zeer mooi!
1 kleine opmerking. Tussen de muren van het bijgebouw zijn spleten. Worden deze nog weggewerkt?

Offline apenkop

  • Forumlid
  • Berichten: 173
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
  • Voornaam: Rini
Re: La Gleize "part II"
« Reactie #152 Gepost op: 30 mei 2017, 23:03:58 pm »
Heel mooi hoe je die ringen op de schoorsteen gelegd hebt chapau. Ook de gevel van het stookgebouw vind ik er echt op vooruit gegaan zo met die openstaande deuren. Geeft weer heel veel mogelijkheden om verder in te vullen. Inderdaad nog wel wat kieren in de hoeken, wellicht toch de lijm die iets te snel droogt met deze temperaturen. Maar ik denk dat dat wel opgelost wordt als alles straks op zijn plaats staat. Zeker goed bezig.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 8.293
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: La Gleize "part II"
« Reactie #153 Gepost op: 31 mei 2017, 07:31:56 am »
Mooi vuil gemaakt, ziet er erg goed uit.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Online 59erke

  • Forumlid
  • Berichten: 1.177
  • Voornaam: koen
Re: La Gleize "part II"
« Reactie #154 Gepost op: 31 mei 2017, 19:31:00 pm »
Zeer mooi!
1 kleine opmerking. Tussen de muren van het bijgebouw zijn spleten. Worden deze nog weggewerkt?

Heb het ook maar gezien bij het bekijken van de foto's op de PC.
Is ondertussen opgelost. Het gebouwtje is niet gelijmd maar steekt in elkaar met steekverbindingen, blijkbaar was het op de hoek niet goed aangedrukt.


Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO

Online 59erke

  • Forumlid
  • Berichten: 1.177
  • Voornaam: koen
Re: La Gleize "part II"
« Reactie #155 Gepost op: 18 augustus 2017, 19:38:06 pm »
Ondertussen al een aantal maanden geleden dat er hier nog beweging was, helaas valt er momenteel nog niet veel te zien.

Na een paar maanden tijdsgebrek om nog aan de baan te werken heb ik terug een beetje tijd over om de draad weer op te nemen.
En "draad" wordt nu wel letterlijk genomen. Momenteel is elektrisch alles verwijderd onder de baan en heb ik besloten om alles opnieuw aan te leggen.

Deze keer wel wat overzichtelijker dan de vorige keer (alles lag kriskras door elkaar) geen lusterklemmen of steekklemmen meer maar alles deftig gesoldeerd en met vaste kleurcodes.

Verder ga ik nog eens uitzoeken wat het probleem is met treinen die geen cm vooruit komen na een paar weken non actief.  Voedingsproblemen of ligt het aan de lok. Dat laatste zou mij verbazen want in analoog bedrijf werkt het perfect.
Tips ??

Ik loop ook te denken om een soort van detectiesysteem in te bouwen in mijn klein (3sporig) schaduwstation zodat ik visueel kan zien of een spoor bezet is of niet. Ik dacht aan een systeem met magneten onder de loks en met een kwikcontact onder de rails die dan een controlelampje aansturen of een duurdere oplossing is een kleine camera monteren met dito monitor.

Verder nog wat tijd spenderen aan een testbank. Heb onlangs een rollentestbank gekocht en deze gaat nu gemonteerd worden samen met een analoge en digitale voeding om alle loks te testen.

Verder nog wat verstevigingen aanbrengen aan de onderbouw van de baan na mijn ongelukje van deze week (zie ander draadje).

Zo we kunnen weer verder voor de komende dagen/weken, helaas voorlopig nog geen nieuw beeldmateriaal
 
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO

Offline doomslu

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 10.913
  • Voornaam: Luc
Re: La Gleize "part II"
« Reactie #156 Gepost op: 18 augustus 2017, 20:09:11 pm »
Koen, ik vind een systeem met magneten onder de locs niet meer van deze tijd.
Er bestaan toch modernere detectiesystemen?
Het hangt er wel een beetje van af hoe de baan bestuurd en beveiligd wordt.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Online 59erke

  • Forumlid
  • Berichten: 1.177
  • Voornaam: koen
Re: La Gleize "part II"
« Reactie #157 Gepost op: 18 augustus 2017, 20:25:20 pm »
Koen, ik vind een systeem met magneten onder de locs niet meer van deze tijd.
Er bestaan toch modernere detectiesystemen?
Het hangt er wel een beetje van af hoe de baan bestuurd en beveiligd wordt.

Luc, Ik werk heel met een simpele multimaus.
Wissels en seinen worden analoog bediend.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO

Offline Gerolf

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 18.813
    • Marche-en-Bières
  • Voornaam: Gerolf
Re: La Gleize "part II"
« Reactie #158 Gepost op: 19 augustus 2017, 10:37:22 am »
Koen, ik vind een systeem met magneten onder de locs niet meer van deze tijd.
Er bestaan toch modernere detectiesystemen?
Het hangt er wel een beetje van af hoe de baan bestuurd en beveiligd wordt.
Luc, Ik werk heel met een simpele multimaus.
Wissels en seinen worden analoog bediend.

Stroomdetectie is een betere methode: als het alleen maar dient om een ledje te laten branden, kan het zelfs héél eenvoudig  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Online 59erke

  • Forumlid
  • Berichten: 1.177
  • Voornaam: koen
Re: La Gleize "part II"
« Reactie #159 Gepost op: 19 augustus 2017, 10:58:19 am »
Koen, ik vind een systeem met magneten onder de locs niet meer van deze tijd.
Er bestaan toch modernere detectiesystemen?
Het hangt er wel een beetje van af hoe de baan bestuurd en beveiligd wordt.
Luc, Ik werk heel met een simpele multimaus.
Wissels en seinen worden analoog bediend.

Stroomdetectie is een betere methode: als het alleen maar dient om een ledje te laten branden, kan het zelfs héél eenvoudig  ;)

kan je daar iets meer uitleg over geven, want deze methode is mij niet echt bekend ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO

Online 59erke

  • Forumlid
  • Berichten: 1.177
  • Voornaam: koen
Re: La Gleize "part II"
« Reactie #160 Gepost op: 01 oktober 2017, 20:49:50 pm »
Lange tijd niks meer gepost, doch heb ik niet stilgezeten.

Wat staat er op het To Do Lijstje

Onder de baan is alles elektrisch volledig ontmanteld en terug opgebouwd. Gedaan met de luster en steekklemmen.

-> Gesoldeerde verbindingen en verbindingen in rijklemmen is nu de norm.
-> De voedingen zijn nu ook gesplitst wat wil zeggen een aparte voeding voor de verlichting (scenery), voor de rails, voor andere zaken die voeding nodig hebben.

Verandering van rails en gedeeltelijke wijziging van het baanplan . Wat me vooral tegenstak was het gebruik van verschillende lengtes rails, de gebrekkige stroomtoevoer  en het gebruik van de FL picollo rails met ballastbed waarvan het inkleuren nooit mijn gedacht was.

-> Fleischmann rails worden vervangen door peco code 80 zonder ballastbed. Waarom code 80 ? Schaduwstation blijft wel bestaan uit FL rails en wissels en deze waren perfect combineerbaar met code 80 van Peco. (Dank aan M voor de railstukjes)
-> Geen stukjes rails meer maar alles in flexrails (hopelijk komt dit de stroomtoevoer ook ten goede)
-> Verandering van baanplan was noodzakelijk omwille de Peco wissels die een andere hoek hebben. De veranderingen zullen dus enkel invloed hebben op aansluitingen naar het station en de industrie.

Wijziging van scenery

-> omwille de verandering van het baanplan dient de scenery dus ook aangepast te worden. De industriesite verhuist meer naar de achtergrond waardoor de autotunnel verdwijnt. De weg zelf wordt dusdanig korter maar zou eventueel in een bocht naar de voorzijde van de baan lopen en de sporen kruisen via een brug of overweg.

Wijziging van de onderbouw.

-> Deze bestaat nu uit latten met onderaan blokjes waar zwenkwieltjes op staan. Bij de bouw van de module voor de MSN N forumbaan is mij opgevallen dat het hier gebruikte systeem beter is dan het mijne waardoor ik dus dit systeem ook ga toepassen op mijn eigen baan.

Fleischmann wisselaandrijvingen herstellen in schaduwstation

-> Na volledige test van alle electrische componenten bleken bovenstaande soms dienst te weigeren dus ben ik op zoek naar een beter en goedkoper alternatief of worden deze terug vervangen door orginele. (zie draadje Fleischmann Piccolo wisselaandrijvingen)


Nog heel wat werk voor de boeg, maar we gaan rustig verder en tussendoor proberen we nog wat tijd te maken voor de nevenprojectjes  (Forumbaan, reeks 84 in N). Zodra er wat foto's zijn post ik ze wel.




Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO