PIKO 73/82 : verbeteren van het rijgedrag

Gestart door eve, 17 juli 2015, 13:54:46 PM

eve

Ik kreeg deze week een Piko 73 in handen met een slecht rijgedrag. De eigenaar vertelde dat de machine zowat van de rollenbank sprong.
Een test bij mij op mijn "zeer slecht aangelegde" testovaal bevestigde de ervaring : niet te doen !!!

Ik vermoedde al waaraan het zou kunnen liggen en demonteerde de twee koppelstangen die de tandwielloze as meenemen.



En : de machine rijd zeer beschaafd en zonder bokken zacht zijn rondjes...

Een nadere inspectie bracht snel de oorzaak aan het licht. Van de acht tappen voor het meevoeren van de aandrijfstangen zaten er 2 slecht gemonteerd



Gele pijl : goed. Rode pijl : slecht. Bij de rode pijl zit de meeneemtap niet diep genoeg. de koppelstang komt op het smallere gedeelte en de speling wordt te groot.
Let er bij het indrukken op dat je de koppelstang niet klemt tussen het wiel en het dikkere gedeelte van de meeneemtap.

Na hermontage rijdt de 7384 zacht en soepel rond.

Erik

dani

nonchalance bij de montage  door Piko of een alleenstaand geval ?

In elk geval de moeite om eens na te lopen bij bestaande lokjes.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

pandur

Erik,
Zou je als oorzaak omschrijven dat die bewuste as "los komt" of zat ie niet goed ?
Bedankt voor de info !
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

eve

Citaat van: pandur op 17 juli 2015, 14:06:28 PM
Erik,
Zou je als oorzaak omschrijven dat die bewuste as "los komt" of zat ie niet goed ?
Bedankt voor de info !
Eric

Dat is moeilijk vast te stellen.
De eigenaar stelde de problemen vast vlak na het in dienst nemen. Dus zal het zo wel "af fabriek" geweest zijn.
Ik stelde ook vast dat de tapjes vrij "vast" in de wielen zaten. Dus denk ik niet dat ze los komen.
Dat kan alleen met een duurtest vastgesteld worden.

Erik

ronny-vdv

Hoeveel millimeter mogen ze dan maximum ingedrukt worden ?
Mvg,

ronny-vdv

eve


loebaske


Heb voor het moment geen verbetering aangebracht aan men 82, heeft de test doorstaan op de expo in Leuven, twee dagen feilloos heen en weer gereden op men minibaantje...

krisds

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 7384. Hoe maak je die tapjes vaster? Kun je ze verder inschroeven of gewoon in het wiel drukken? Best even demonteren?

PeterVG

Mijn 7384 heeft bijna 10 jaar in de kast gelegen omdat het ding niet goed reed.

Eerst dacht ik dat het probleem elektrisch was. Dus werd recent een powerpack ingebouwd. Daarna werd duidelijk dat de loc tijdens het rijden sprong. Erik heeft me op dit draadje gewezen. En inderdaad, door het indrukken van de taps is mijn loc rustiger gaan rijden maar goed zou ik het nog steeds niet noemen. Het locje blijft lichtjes zijwaarts en opwaarts trekken. Is dat normaal voor de Piko 73'ers of moeten de tabjes van de trekstang nog beter afgesteld worden.
Door de slechte rijeigenschappen heb ik nooit een tweede Piko 73 gekocht. Zijn de slechte rijeigenschappen enkel bij de 7384 duidelijk? Hebben latere reeksen er geen of minder last van?

Ja ik weet het, ik kom laat met dit probleem. Maar ik ben dan ook meer een bouwer van banen dan een rijder ???

RoDY

Citaat van: PeterVG op 04 maart 2024, 11:43:52 AMJa ik weet het, ik kom laat met dit probleem. Maar ik ben dan ook meer een bouwer van banen dan een rijder ???

Piko heeft het chassis aangepast na de 7384. Ik heb drie locs van de 2de reeks en deze doen het super. Zijn mijn favoriete rangeer machines.

PeterVG

Bedankt Robbe voor je antwoordje.
Nu ben ik er geruster in om een tweede loc aan te schaffen van dit type.
Heeft er iemand enig idee wat Piko heeft aangepast aan het chassis.
Dat is kennis die kan helpen bij het verbeteren van de rijeigenschappen van mijn 7384?