Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Modelbaan met 2 niveau's en klimspiraal

Gestart door Passant, 13 juli 2015, 14:58:31 PM

Passant

Beste collega's,

Ik overweeg een vrijstaande treintafel te bouwen in L-vorm, 2,44m op 3,50m, (120 cm breed) met twee niveau's:
- een bovenste deel  op 110 cm van de grond;
- een lager gedeelte, op 75 cm van de grond. (Dit zou een semi-zichtbaar schaduwstation zijn).
Beide delen zijn verbonden door een klimspiraal van 120 cm diameter.

Ik maak me wat zorgen omtrent de bereikbaarheid bij eventuele herstellingen en storingen.
Werd zoiets al gedaan? Heeft iemand hier ervaring mee?

Graag jullie commentaren. Alvast bedankt!
 

loebaske

Ik kan maar één ding zeggen, klimspiralen komen NOOIT op men baan, waarom klimmen...en miserie. Tenzij je vrij veel ruimte heb om een klimspiraal aan te leggen(mijn norm is min een diameter van 3m) te bedenken dat je om een goede functie maar 1cm per meter kunt stijgen, dan te bedenken dat op een spiraal bijna 10cm moet kunnen stijgen als je bovenleiding heb...
Andere denken daar misschien anders over...

59erke

Wat doe jij dan Eric, gewoon vlakke rondjes rijden...

Ik heb ook een klimspiraal, en akkoord in mijn geval veel miserie maar het is gewoon mooier als je baan enkele niveau's heeft
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

loebaske

#3
yep slechts 2 niveau's en het parade stuk ligt overal even vlak, het landschap gaat op en neer, niet men sporen!!!

Kijk eens rond naar onze spoorwegen, nergens zie je 2 niveau's boven elkaar, enkel in het Zwitserse....

Dirky

Mechelen boven de leuvense steenweg lopen de sporen boven elkaar... alles vlak lijkt me inderdaad monotoon!

loebaske

Okay, dat heb je ook in de spookbruggen in Melle...

Monotoon?? denk dat niet, zie maar naar het baantje van de Amsac op de beurs, hier ligt alles vlak, natuurlijk loopt alles onder door en over de spoorweg en dat is natuurlijk...

Hier een brug over een riviertje...



Hier zie je het parade stuk verdwijnen (nog te maken heuvel gebied) zo naar het schaduw station die amper 7cm lager ligt....



meer foto's kan ik niet tonen, kan nog niet naar de hobby kamer...

Passant

59erke,

Jij spreekt over "veel miserie" met een klimspiraal... Welke miserie dan?

Misschien is mijn vraag niet duidelijk genoeg gesteld. Ik vraag me gewoon af hoe het is die 2 niveau's boven elkaar te onderhouden bij storingen e.d. ...


 

59erke

Citaat van: Passant op 13 juli 2015, 16:57:25 PM
59erke,

Jij spreekt over "veel miserie" met een klimspiraal... Welke miserie dan?

Misschien is mijn vraag niet duidelijk genoeg gesteld. Ik vraag me gewoon af hoe het is die 2 niveau's boven elkaar te onderhouden bij storingen e.d. ...

Klik eens op dit draadje http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22965.0.html
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

jb

Mijn baan is met twee niveau's, deze staat in de garage en is ook plus minus dezelfde afmetingen. Ik heb er wieltjes onder geplaatst, zodat als ik wil poetsen of er zijn haperingen, ze gewoon van de muur weg kan trekken. Alles is open, ook het spiraal, dus kan overal (vrij) makkelijk aan.

SuSke

Geert, wat belangrijk is bij een baan in 2 (of meerdere) niveau's is dat je zekermoet zorgen dat je aan alle sporen en wissels kan zonder je in onmogelijke bochten te wringen.
Hou er rekening mee dat je "slechts" 60cm diep kan reiken als je aan een wissel moet prutsen of een trein terug op de sporen zetten.
Ook de hoogte tussen de beide lagen moet dan voldoende zijn, maar daar had je al 35cm voor uit getrokken.
Ook het maximale stijgingspercentage moet je in het oog houden en hier zeker rekening houden met de straal van het binnenste spoor als je een dubbelsporige spiraal legt.
Als je pantograaf-vangers plaatst en een geleiding in de spiraal kan je met 8cm per ronde naar boven/benenden gaan. Voor je 35cm moet je dan al rekening houden met 4 toertjes wat op zich al een stevige spiraal is.
Verkijk je ook niet op het aantal meter spoor dat in zo'n ding kruipt. Dat is enorm veel.

Heb je de ruimte, ga dan voor een lange helling aan de achterkant van je baan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Een klimspiraal hoeft ook niet per sé rond te zijn. Je kan ook een klim"ovaal" maken
- dat kan schelen in de oppervlakte die je nodig hebt en de meters spoor om te klimmen.
Een ovaal van 175x120 is bij jou mogelijk, en dan heb je bijna een meter spoor extra - en dus een lager stijgingspercentage
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

The Railwarrior

Citaat van: loebaske op 13 juli 2015, 15:26:16 PM
yep slechts 2 niveau's en het parade stuk ligt overal even vlak, het landschap gaat op en neer, niet men sporen!!!

Kijk eens rond naar onze spoorwegen, nergens zie je 2 niveau's boven elkaar, enkel in het Zwitserse....

Als treinbestuurder kijk ik dagelijks rond. Rond Brussel en de abc as in het algemeen is het een kluwen van op en neergaande sporen die mekaar kruisen in soms meer dan 2 niveau's (dan denk in vooral aan Schaarbeek vorming) het bestaat en het kan dus. Verder moet je zien wat je wil van je plan. Als je wil rijden en je fantasie de vrije loop laten ga dan je gang. Anders als je realistisch mogelijk wil rijden blijf je beter binnen hetzelfde niveau.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Jurgen

Spoorwegen die elkaar kruisen op 2 niveau's:

Gouvy: lijn 42 gaat over lijn 163

Libramont: Lijn 162 gaat over lijn 163

Wiesenbach (Sankt-Vith): Lijn 163 gaat over lijn 147 via een betonnen constructie richting Sankt-Vith, de andere verbindingsboog richting Troisvierges gaat onder de verbindinsboog naar Sankt-Vith door.

Born: Lijn 47A gaat over lijn 47 via een machtig viaduct (waarop nu een uitzichtplatform gemaakt is).

Kontich: Lijn 25A en lijn 61 kruisten elkaar.
Wilrijk: Ook hier kruiste lijn 25A lijn 52/1.

Glons: Ooit werd lijn 34 overgestoken door lijn 24.


Kelmis/Moresnet: Hier was een constructie op de Rue de la Calamine waarbij twee spoorlijnen elkaar op twee niveau's kruisten en waar zelfs een station of halte op die kruising lag. Welke spoorlijnen het juist waren ben ik even kwijt.

Vielsalm: geen kruising maar wel een overwinning van hoogteverschil op 3 kilometer waarbij de lijn 47A twee bochten van 90 graden maakt.

Grivegnée (vlakbij Luik): Lijn 38 maakt ook een bocht van 90 graden om hoogte te winnen. Op 800 meter wordt de spoorlijn 2 keer gekruist door Rue de Herve.


Maar ik denk dat dit genoeg voorbeelden zijn om een baan te rechtvaardigen waarbij een spaghetti gemaakt wordt van je lijn of waar je op 2 niveau's kan werken hé.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

The Railwarrior

Gisteren nog eens gekeken in Schaarbeek. Ik reed zelf over de 36n dan rij je eerst over de 25n door dan steek je de 36 over welke op zijn beurt over de 25 en 27 ligt en vervolgens rij je onder de lijn 26 door in haren zuid. Om maar aan te geven dat het kan. De ruimte die je nodig hebt om zo iets uit te beelden is natuurlijk wat anders... Ik moet nu zelf niet veel zeggen ik teken ook altijd vrij platte plannetjes maar des te meer ik evolueer door mijn plan begin ik ook wel zin te krijgen om in niveau's te werken om ook wel wat ruimte te besparen.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

reeves

En het gigantisch klimspiraal in de haven van Antwerpen kant linker oever waar de sporen uit de nieuwe spoorwegtunnel komen kant Antwerpen  richting Kallo gaat de spoorlijn naast de expresweg zo naar de bundel en verder over dezelfde spoorlijn richting Melsele ,

Groet Tom