Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

De wanhoop nabij....

Gestart door 59erke, 13 juli 2015, 13:06:33 PM

59erke

Ben even de wanhoop nabij, loks rijden meer in schokken dan vlot en natuurlijk gebeurt dit altijd op de plaatsen waar je niet of nauwelijks bij kan.  Lok met de roco clean wagen raken het klimspiraal niet op... en ontsporingen zijn hier ook schering en inslag.

Heb al van alles geprobeerd, klimspiraal aanpassen, rails aan elkaar solderen om goed contact te verzekeren, elke week reinigen en stofzuigen, maar elk weekend is het weer van nul beginnen.

Ben het even beu om constant naar de oorzaken te zoeken al hurkend onder de treintafel.
Zou het niet beter zijn de boel te slopen en opnieuw te beginnen ?

Maja sommige stukken zijn wel mooi gemaakt, zou zonde zijn deze te slopen.
Hergebruiken ? Maar zorgt dit dan niet weer voor meer ellende, rails aanpassen aan bestaande situatie ?

Graag tips want ik weet het niet meer

:-\ :-\ :-\ :-\

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Ben

Probeer om het schokken te verhelpen ATF olie toe te passen door je rail daarmee te behandelen. Uiteraard er van uit gaande dat de techniek allemaal in orde is.

https://www.youtube.com/watch?v=bmOPOcxXPjE

Gr, Ben.

philippe_007

Klimspiraal verlengen ? Indien het mogelijk is een recht stuk toevoegen in het spiraal, daardoor krijgen de locs een pak minder weerstand te verduren (ovaal ipv cirkel).
2de optie is niet enkel de sporen aan elkaar solderen, maar deze allemaal voorzien van extra electrische aansluitingen (doe ik ook steeds). Dan ben je al zeker dat het geen electrisch probleem is.

Kan je de roco clean wagen niet met een dubbeltractie door uw spiraal laten rijden ?

Rangeerduivel

Koen,
Het voorbije warme weer zal er misschien niet vreemd aan zijn,
alles werkt en zet uit en trekt krom!
Enige oorzaak/oplossing is een ringleiding onder je baan en ieder stukje rail/wissel op zich,van stroom voorzien,
maar dat wist je al zeker...en gelijk hoe,dan zal je nog wel een paar keer hurken onder de treintafel!
BTW;ik moet niet te hoog van de toren blazen want hier bij mij ligt ook geen ringleiding,
en tot nu toe valt het zeer goed mee!
Hout vasthouden...

;)

59erke

Citaat van: philippe_007 op 13 juli 2015, 13:25:10 PM
Klimspiraal verlengen ? Indien het mogelijk is een recht stuk toevoegen in het spiraal, daardoor krijgen de locs een pak minder weerstand te verduren (ovaal ipv cirkel).
2de optie is niet enkel de sporen aan elkaar solderen, maar deze allemaal voorzien van extra electrische aansluitingen (doe ik ook steeds). Dan ben je al zeker dat het geen electrisch probleem is.

Kan je de roco clean wagen niet met een dubbeltractie door uw spiraal laten rijden ?

ik heb de aanloop naar het spiraal al een beetje stijgend gemaakt, werkt een beetje maar door de scenery die rond het spiraal is bevestig kan ik het spiraal maar gedeeltelijk aanpassen in stijgingspercentage. En juist daar blijven ze weer doorslippen.

dubbeltractie brengt geen soelaas, de wielen van de loks slippen door. een lok aan beide zijden van de cleaner biedt ook geen oplossing want dan krijg ik ontsporingen

Ringleiding met extra stroomtoevoer is misschien een oplossing maar dan moet ik de zaag zetten in het bovenste gedeelte van de baan wegens onbereikbaar om te solderen. Probleem is ook dat de ene dag de lok hapert op het ene stuk en daags nadien het andere stuk.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Peter

Ja de Roco clean wagen is een uitdaging om hem te gebruiken.
Op mijn vlakke baan blijven de meeste loks soms hangen aan overwegen of zelfs dubbelkruiswissels.
Pas bij het gebruiken van een Roco E50 of E94 lukt het altijd.
Heb eens getest op een (tijdelijke) helling met bocht R3 van Rocoline dat het met beide loks aan elkaar gekoppeld soepel funktioneerde
Met vriendelijke groeten
Peter

eve

Doorslippende wielen van trekkende loks bij gebruik van een rail-cleanerwagon : zet hem in in dalende richting.
Scheelt een slok op een borrel.

Erik

ERVIN

Ik heb absoluut geen probleem met mijn Roco cleanwagens , en ook haperende of schokkende locs zijn mij vreemd.
Overal liggen er onder mijn baan ringleidingen , elke rail/wissel/kruising heeft twee draden die naar die ringleidingen gaan , natuurlijk een pak soldeerwerk en tijd dat daar ingekropen is , maar hier rijden de treinen volledig storingsvrij.
Ik haat het persoonlijk ook hoor , als er locs met flikkerende lichten rondrijden.

Zo heb ik alles aangesloten....



Met klimspiralen heb ik geen ervaring.

Kop op Koen , laat alles even voor wat het is , en begin na een paar dagen terug vol goede moed.  ;)

59erke

Bedankt mannen, toch wel een aantal bruikbare tips, een ringleiding trekken en meerdere aansluitpunten.

Ervin, goede tip om te solderen aan de onderkant van de rails ipv zijkant.

Zal hoe dan ook toch de zaag moeten zetten in het bovenste gedeelte van de baan om vlot aan de onderkant te kunnen  :-\
Nu is solderen niet echt mogelijk, vrij ruimte minder dan 15cm.

Misschien een gelegenheid om andere hekelpunten weg te werken
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Rangeerduivel

Ter verduidelijking,
Het is warm geweest,zeer warm,en alle sporen zijn uitgezet tijdens die warmte.
Nu ze terug 'afkoelen' worden ze in feite uit elkaar getrokken en verlies je kontakt ter hoogte van de raillassen.

De rails aan elkaar sloderen zou ik zeker niet doen,dat kan nefaste gevolgen hebben als ze de volgende keer door temperatuurverschillen gaan werken!

;)

loco

Welke sporen gebruik je in het gedeelte van de spiraal? Rij je digitaal of analoog?

59erke

Citaat van: loco op 13 juli 2015, 16:53:27 PM
Welke sporen gebruik je in het gedeelte van de spiraal? Rij je digitaal of analoog?


Fleischmann piccollo boogstraal R2,  alles analoog aangestuurd

Citaat van: Rangeerduivel op 13 juli 2015, 16:13:44 PM
Ter verduidelijking,
Het is warm geweest,zeer warm,en alle sporen zijn uitgezet tijdens die warmte.
Nu ze terug 'afkoelen' worden ze in feite uit elkaar getrokken en verlies je kontakt ter hoogte van de raillassen.

De rails aan elkaar sloderen zou ik zeker niet doen,dat kan nefaste gevolgen hebben als ze de volgende keer door temperatuurverschillen gaan werken!

;)

Kan idd de warmte zijn Rudy, maar het is al een half jaar zo.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Jurgen

Ik heb hetzelfde meegemaakt.

In een vlaag van extreme frustratie heb ik alles afgebroken want niets wat ik deed loste het probleem op, het werd enkel verschoven.

Nu ga ik na enkele jaren weer stilaan de baan opnieuw opbouwen en verbeteren waar nodig. Het hout was niet op alle plaatsen goed gepast en uitgesneden, dus dat is mijn eerste werkpunt. Daarna volgt de aansluiting van de draadjes en hopelijk werkt dan alles wel perfect.

Als je dus drastische middelen gebruikt, doe het dan met het oog op verbetering.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Ben

Koen,

Ik lees ook hier uw probleem: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22811.0.html

U geeft aan dat zware loks goed rijden en kleine niet of ieder geval minder. Ook gebeurt het op meerdere plaatsen. Dat lijkt me dus juist geen voedingsprobleem. Poetsen lost niet op en wasbenzine al helemaal niet dus is mijn suggestie nog niet zo gek.

Vele ook N-spoorders zijn u al tot tevredenheid voor gegaan. Maar u moet het wel willen proberen. ;)

Gr, Ben.

59erke

#14
Citaat van: Ben op 13 juli 2015, 17:10:04 PM
Koen,

Ik lees ook hier uw probleem: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22811.0.html

U geeft aan dat zware loks goed rijden en kleine niet of ieder geval minder. Ook gebeurt het op meerdere plaatsen. Dat lijkt me dus juist geen voedingsprobleem. Poetsen lost niet op en wasbenzine al helemaal niet dus is mijn suggestie nog niet zo gek.

Vele ook N-spoorders zijn u al tot tevredenheid voor gegaan. Maar u moet het wel willen proberen. ;)

Gr, Ben.

Ik heb het genoteerd Ben, probleem is alleen de bereikbaarheid.
Ik kan handmatig maar aan 1/4 van de baan. En juist daar ligt het probleem niet
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan