450 nieuwe dubbeldekkers??

Gestart door Peter, 11 juli 2015, 20:02:20 PM

centauri167

Citaat van: ward op 18 juli 2015, 18:49:42 PM
Veel treinen zitten wel al aan hun max samenstelling en komen op bepaalde plaatsen al niet aan het perron. Ook vergeten veel mensen, dat soms voor 2 haltes rechtstaan het commercieel onverantwoord is om extra stellen in te leggen.. Want de stellen moeten ook onderhoud krijgen, waardoor nooit alle stellen tegelijk ingelegd kunnen worden.
Het grote probleem is dat mensen meer en meer eisen. Iedereen wil minstens 1 trein per uur, die dan ook nog eens aan zijn halte stopt zonder over te stappen..
Vroeger reden er veel minder treinen, waren er ook afschaffingen, vertragingen, stakingen,.. Maar de mensen kloegen minder..
Nu is er overal gewoon veel meer haat, frustratie en geen respect meer.. En dan heb ik het niet alleen over de spoorweg..
Dat even ter zijde, maar het plan om de M7 zowel als rijtuig als als stel te gebruiken vind ik persoonlijk wel een goed plan.
Alleen maar hopen dat ze niet zoals bij de T18-19 en MR08 weer fouten maken door dingen aan te passen bij de bestelling, waardoor er problemen ontstaan. En niet alles tegelijk leveren, zodat mn om de garantie te behouden (ze moeten voldoende km doen) ze als IC moeten inzetten ipv L trein.
Maar das dan weer een andere zaak, waarnaar ik enkele posts eerder al verwees..

Mvg

Klopt, overal zal je de problemen zeker niet kunnen oplossen. Maar hoeveel treinen met enkel dubbeldekrijtuigen zitten er aan hun maximale lengte, denk dat dat procentueel al een stuk lager zal zitten. De langste samenstellingen die ik meestal zie zijn die van I11 rijtuigen en daar zou men al veel capaciteit kunnen winnen door ze te vervangen door M6 ( M7 ) rijtuigen.

En je hebt zeker een punt dat mensen meer openlijk klagen dan vroeger, maar moesten de mensen vroeger al zo tevreden geweest zijn over het openbaar vervoer zouden ze niet allemaal met hun auto in de file zijn gaan staan. Ik merk dat vaak als ik contact heb met oudere mensen, die klagen veel minder, maar ze handelen wel degelijk.

En over onderhoud, werkzaam in de luchtvaart, daar moet dit allemaal ( gelukkig maar ) veel strikter worden opgevolgd of je blijft aan de grond. Daar kan men het excuus van tekorten niet inroepen, daar moet men dus cancelen, ( wat natuurlijk heel slecht is voor de klantentevredenheid ) onderhouden doen op dalmomenten of extra materiaal voorzien zodat men ze kan missen zonder problemen.

Excuses zijn er om opgelost te raken.

rgp

Hallo,

Paul, werkzaam in de luchtvaart, prachtig maar dat vergelijken met de spoorwegen is een beetje mank.

Meer treinen tijdens de spits ?
Vraag 1: wie betaalt ?
Vraag 2: hoe leg je de betweters uit die gaan beginnen zagen dat die treinen na de spits in de bundels afgesteld staan ?

In de luchtvaart: bij problemen cancelen. Ok, maar al je dat doet bij de spoorwegen is het kot te klein.

Onderhoud in daluren ?
Vaststelling:
kan moeilijk want ateliers zitten al aan capaciteitsgrens.
Belangrijke vraag: waar halen we de technici die daarvoor zullen nodig zijn (knelpuntberoep)

Je doet dat het bij de luchtvaart beter is: maar bij iedere uittocht is er chaos, dus onderhoud en extra materieel ?  Kunt ge moeilijk hard maken als ge zes uur op een luchthaven moet wachten en uw eerste dag verlof in rook ziet opgaan.

Roland

centauri167

Citaat van: rgp op 18 juli 2015, 22:43:07 PM
Hallo,

Paul, werkzaam in de luchtvaart, prachtig maar dat vergelijken met de spoorwegen is een beetje mank.

Meer treinen tijdens de spits ?
Vraag 1: wie betaalt ?
Vraag 2: hoe leg je de betweters uit die gaan beginnen zagen dat die treinen na de spits in de bundels afgesteld staan ?

In de luchtvaart: bij problemen cancelen. Ok, maar al je dat doet bij de spoorwegen is het kot te klein.

Onderhoud in daluren ?
Vaststelling:
kan moeilijk want ateliers zitten al aan capaciteitsgrens.
Belangrijke vraag: waar halen we de technici die daarvoor zullen nodig zijn (knelpuntberoep)

Je doet dat het bij de luchtvaart beter is: maar bij iedere uittocht is er chaos, dus onderhoud en extra materieel ?  Kunt ge moeilijk hard maken als ge zes uur op een luchthaven moet wachten en uw eerste dag verlof in rook ziet opgaan.

Roland

Wil je dat eens staven met feiten aub, en een actie van de grenspolitie telt niet mee, want dat heeft niets met de luchthaven of luchtvaartmaatschappijen te maken.

Je hebt wel gelijk op één punt, de vergelijking met de luchtvaart loopt mank, daar hebben ze de nutteloze jobs jaren al weggedaan, bij de nmbs zijn die er nog steeds. ( voor de feiten daarvan moet je gewoon de pers van de laatste weken lezen )

ward

Pers is nu net wat ik in de vorige post ook wou aanhalen..
Die klagen er maar op rond, terwijl ze veeeeel zaken ook wat positievef mogen brengen..
Mjah.. Nu het feit is dat er teveel personeel is bij de nmbs..
Probleem is dat het niet diegene zijn die je op terrein ziet;
Zij proberen iedere dag de treinen vlot en goed te laten rijden, maar krijgen wel al het 'gezeik' op hun kop waar ze zelden zelf iets aan kunnen doen..

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

T13 rules

Citaat van: centauri167 op 19 juli 2015, 06:19:00 AM
Citaat van: rgp op 18 juli 2015, 22:43:07 PM
Hallo,

Paul, werkzaam in de luchtvaart, prachtig maar dat vergelijken met de spoorwegen is een beetje mank.

Meer treinen tijdens de spits ?
Vraag 1: wie betaalt ?
Vraag 2: hoe leg je de betweters uit die gaan beginnen zagen dat die treinen na de spits in de bundels afgesteld staan ?

In de luchtvaart: bij problemen cancelen. Ok, maar al je dat doet bij de spoorwegen is het kot te klein.

Onderhoud in daluren ?
Vaststelling:
kan moeilijk want ateliers zitten al aan capaciteitsgrens.
Belangrijke vraag: waar halen we de technici die daarvoor zullen nodig zijn (knelpuntberoep)

Je doet dat het bij de luchtvaart beter is: maar bij iedere uittocht is er chaos, dus onderhoud en extra materieel ?  Kunt ge moeilijk hard maken als ge zes uur op een luchthaven moet wachten en uw eerste dag verlof in rook ziet opgaan.

Roland

Wil je dat eens staven met feiten aub, en een actie van de grenspolitie telt niet mee, want dat heeft niets met de luchthaven of luchtvaartmaatschappijen te maken.

Je hebt wel gelijk op één punt, de vergelijking met de luchtvaart loopt mank, daar hebben ze de nutteloze jobs jaren al weggedaan, bij de nmbs zijn die er nog steeds. ( voor de feiten daarvan moet je gewoon de pers van de laatste weken lezen )
laat ons er gewoon over eens zijn dat de media al deccenia lang niet meer gemaakt is om het positieve in de maatschappij weer te geven!!!!
ik vermoed dat u ook een spoorwegkenner bent zoals de gekende kenners uit het Antwerpse die nog NOOIT een voet hebben binnen gezet in een werkplaats van de NMBS waar dag in dag uit( en jawel ook 's nachts!!!!!!) aan de treinen wordt gewerkt om ze tijdig op het beginstation in orde klaar te krijgen, die nog nooit de organisatie van een treindienst hebben mogen volgen van dichtbij om een trein uiterst VEILIG van punt A naar punt B laten rijden,
die nog NOOIT 's morgens om 2 uur uit bed moest om ervoor te zorgen dat de eerste trein met reizigers een machinist heeft?

Laat ons duidelijk zijn : het is door de inmenging van de POLITIEK dat de NMBS kapot is gegaan en dat alles naar de vaantjes is.
kijk maar naar de heisa die is ontstaan bij de aanstelling van een nieuwe CEO( die trouwens al ruim de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt en plots als een wit konijn uit de hoed werd getoverd)
kijk maar naar de politiek die gevoerd word om de HST overal te promoten...(zie het verlies van VAUBAN op  april e.k. ten voordele van een TGV tussen Luxemburg en Basel) en zeg nu zelf, rij je nu sneller van Amsterdam naar Parijs voor een voordeliger prijs? doe je nu tijdswinst? ik dacht het niet! vroeger kon men een nachttrein nemen en sliep je op de trein terwijl deze een grote afstand er een grote verplaatsing plaatsvond, je werd gewekt enkele hinderden kilometers verder en je had een volledige dag uitgewonnen.
kijk naar de Europese richtlijnen om het spoorverkeer te liberaliseren, hoe mank loopt dat niet? de "kleine " nieuwe maatschappijen worden mettertijd toch weer opgeslokt door de grotere broertje( kijk naar DB SCHENKER, FRET SNCF,etc)

En om te eindigen met aanhalen van de woorden van WARD : "de mensen die er nog voor willen gaan om van het spoor iets te maken krijgen elke dag het "gezeik" op hun kop, van de reizigers, van de politiek, en zelfs van U op een forum waar het over de positieve zaken zou moeten gaan van het treinbedrijf...."

Ik denk dat u uw kijk op de Belgische spoorwegen zal moeten herzien...
 

celtjan

Kan ik enkel maar bevestigen!
Gr,
Jan

rgp

Hallo,

Paul, een feit, wel de vlucht van Jetair een tweetal weken geleden omwille van een kapotte ruit en dan een extra toestel: tijdverlies meer dan zes uur.

Je hebt wel gelijk dat ze bij de luchtvaart de ballastjobs geschrapt hebben, bij de spoorwegen nog niet: maar daarvoor moet je bij de politiek zijn, niet bij de NMBS.

Het is al jaren een hype om de spoorwegen door het slijk te halen; door journalisten ? die nog nooit een trein van dichtbij hebben gezien.

Over journalisten en de pers gesproken: enorm kwaliteitsloos, niet  verder dan rioolpers geen onderzoeksniveau en nu ook nog wordt er vastgesteld dat ze zelfs niet zonder fouten kunnen schrijven !  Hun enigste kunnen is de opgelegde aantal regeltjes schrijven om het blad te vullen (met wat en hoe doet er niet toe)

Roland

centauri167

De pers in dit land is inderdaad van een heel bedenkelijk niveau, aan de ene kant draait men met de politieke kleur die aan de macht is en verdedigd men dat beleid en hun keuzes, aan de andere kant zoekt men sensatie zonder gegevens te checken.
Op zich is dat enorm spijtig en verklaart het volgens mij ook voor een groot deel de verzuring van de maatschappij daar bepaalde topics niet meer neutraal worden overgebracht maar volledig worden voorgekauwd en in je strot geduwd ...

Maar dat wil niet zeggen dat er daarom ook geen problemen zijn, wiens schuld het nu ook is: de politiek door hun vriendjes te benoemen, geen langetermijnvisie te hebben of geldverslindende projecten te willen; ( zoals bv. onze Oostendse vriend met zijn thalys of een welbepaald Waals station, ... ) de vakbonden die betaald door de nmbs ( zoek maar eens uit hoeveel de nmbs jaarlijks betaalt aan de vakbonden ) niet met het belang van hun personeel, hun firma of hun reizigers bezig zijn, maar met de kant te trekken van hun politieke kleur-vrienden en daardoor het bedrijf nog meer onderuit halen.

Daarbovenop komt dan gewoon nog, zo ben ik ook in dit topic verzeild, dat het comfort voor de reizigers te vaak vergeten wordt, of het nu is door stations die aan het instorten zijn, ( Vilvoorde ) overvolle treinen, treinen waar het aan comfort ontbreekt ( bv. de desiro's op lange afstandsritten, veel te weinig parkeerplaatsen aan stations, ...; de lijst is legio.

Juist hier kan de kentering komen, want op de politiekers zal men niet moeten rekenen, net zo min als op de vakbonden, dus zal er gewoon een mentaliteitsswitch bij het personeel moeten komen, door de reiziger terug als de eerste prioriteit te zien ( en niet 101 vennootschappen te bekostigen die in weet niet wat bezig zijn die daar niets mee te maken hebben maar geldverslindend zijn en nutteloze baantjes opleveren ) en te aanvaarden dat er problemen zijn en dat oplossingen niet altijd leuk zijn.
Bijna iedereen die in de privé werkt heeft in zijn bedrijf die switch zien maken, jobs die verdwenen, accenten die ineens totaal anders     
kwamen te liggen, maar het is pompen of verzuipen en de drama's die we nu dagelijks zien in Griekenland zijn een voorbode van wat ons hier allen te wachten staat als men in plaats van problemen te willen erkennen excuses gaat zoeken.

En om af te sluiten, wat Ward aanhaalt klopt inderdaad spijtig genoeg volledig: zij die zich dagelijks inzetten met hart en ziel moeten al dat gezeik van de reizigers aanhoren, wat enorm frustrerend moet zijn.
Maar al dat gezeik zou er ook niet dagelijks zijn, moest de waslijst met problemen en tekortkomingen niet enorm groot zijn, dat is de uitdaging voor de nmbs en zijn personeel en ik hoop alvast dat ze er in gaan lukken, want anders kan het alleen maar eindigen in een bloedbad en nog meer mensen zonder job.

Allen die vandaag niet moeten werken, geniet van jullie vrije dag, ik moet wel gaan werken ...


rgp

Paul,

Het komt er dus op neer dat het NMBS personeel een soort van staatsgreep moet plegen.

Zou het niet beter zijn moesten de journalisten eens duidelijk schrijven wie wat heeft bevolen, met naam en toenaam ?

Of hoopt men dat het "voetvolk" het vuile werk doet zodat de "chefs" hun verantwoordelijkheid kunnen ontvluchten ?

Roland

centauri167

Citaat van: rgp op 21 juli 2015, 22:13:09 PM
Paul,

Het komt er dus op neer dat het NMBS personeel een soort van staatsgreep moet plegen.

Zou het niet beter zijn moesten de journalisten eens duidelijk schrijven wie wat heeft bevolen, met naam en toenaam ?

Of hoopt men dat het "voetvolk" het vuile werk doet zodat de "chefs" hun verantwoordelijkheid kunnen ontvluchten ?

Roland

Was dat maar mogelijk hé  ;)

Tuurlijk niet, maar al het personeel die het goed meent met de nmbs zou de operaties voor 200% moeten steunen die het doel hebben om de stal eens goed uit te mesten, maar als je dan naar reacties kijkt staan er toch niet veel achter.

De toekomst zal het uitwijzen.

Het artikel dat ik hier juist boven heb aangehaald vind ik alvast zeer toepasselijk. Ik had het juist gelezen na de post van mij daarvoor geschreven te hebben en ik kon me er 100% in vinden.

Peter

Als er dan eens een , of meer journalisten, de waarheid schrijven en het goed menen met de NMBS, ik denk hier in de eerste plaats aan Herman Welter, die een wekelijkse kolom had bij GVA, dan worden die aan de kant geschoven.

Dat er bij de NMBS mensen werken die het heel goed menen en hulpvaardig zijn zal ik niet ontkennen, maar zolang er benoemingen worden gedaan op basis van politieke kleur, in plaats van vakkennis (niet enkel in Belgie, hoor) zal er nog niet te veel veranderen
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Citaat van: centauri167 op 21 juli 2015, 14:01:17 PM
nog een leuke opinie:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/opinie/1.2396016

Wat moet je daar op zeggen... De vinger op de wond... Het oude zeer...

Kan me volledig vinden in de visie van de TTB-voorzitter, vraag is alleen of er inderdaad binnen de diverse regeringen (dank zij de niet volledige staatshervorming) ergens ooit de politieke moed en consensus gevonden worden om ooit eens tot actie over te gaan in plaats van alleen maar te pallaveren en zeker niet met exacte cijfers op de proppen te komen.
Alleen door de zaken objectief en elk met hun volledige kostenplaatje te vergelijken, zal men tot een evenwichtig resultaat komen.
E moet men dan qua infrastructuur inderdaad een aantal beslissingen van vroeger terugdraaien... Alleen op het kerkhof liggen mensen die niet meer van gedacht veranderen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Bundesbahnfreak

Ben het volledig eens met t13 rules hierboven. En Paul,mss kan je een meerwaarda zijn voor de nmbs of infrabel: "spoorwegen werven aan". Je kan gerust meedoen,dan weet je ook eens hoe plezant het is om afgeschilderd te worden als statutaire luierik die constant staakt en tal van extralegale voordelen heeft. Misschien is je dan na een tijdje duidelijk dat de waarheid niet zo is als in de pers door de grote experts wordt orakelt