120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor

Gestart door doomslu, 08 juli 2015, 08:44:04 AM

doomslu

Het is ondertussen wel duidelijk dat er meer aan de hand is dat 90 sec. tijdswinst...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

tsjoektsjoek

Over verspilling gesproken, bij ons in Katwijk(Holland) gaat men 40 miljoen uitgeven voor 3,5 minuut reistijdverkorting Katwijk-Leiden
de sport verloedert
modelspoor verbroedert

Havoc

Dat is toch een stuk efficienter niet? 40 miljoen voor 3.5 minuten, dat is 11.43 miljoen/minuut. Die 120 miljoen voor 1.5 minuut is 80 miljoen/minuut.

Hangt er dus vanaf hoe je het bekijkt. Vanuit het publiek gezien zijn ze in nederland efficienter. Vanuit de politiek gezien zijn we echter in belgië efficienter om geld uit te geven. Waaraan we dat uitgeven laat ik in het midden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

yannickvw

Telkens ik er met de trein voorbij reed daar in Mechelen vroeg ik mij ook al af of die megalomane werf eigenlijk wel zijn kostprijs waard is. Ja, de Thalys (waar 99% van de dagelijkse spoorgebruiker niets meet te maken heeft) (en eventueel enkele treinen naar de luchthaven) krijgen extra sporen in Mechelen. Of dit nu echt nodig was? En ja, het is in combinatie met die ringweg rond Mechelen, maar daar heeft het spoor niets mee te maken. Nu kan het spoor wel een heel aanzienlijk deel mee bijdragen terwijl de winsten voor het spoor miniem zullen zijn. Dus ik geef Jo Cornu, ondanks alle tegenargumenten van de voorstanders, groot gelijk dat dit eigenlijk een nutteloos project is.

Ze zouden beter ééns werk maken van wissels van 60/90 km/u aan de stations te steken. Veel goedkoper en veel efficiënter. En secties bijsteken. Hoe vaak je al niet vanaf Weerde op 2 geel ligt te rijden omdat er een trein voor je ligt te tuffen tegen 40 in een veel te lange sectie, om dan nog ééns die trage wissels in Mechelen te moeten nemen.

stefanic

Toch even reageren.
Ik snap niet goed waar het idee gehaald wordt dat die extra sporen enkel voor Thalys zouden dienen?

Het betreft 2 extra perronsporen voor Mechelen, waar (bij voorkeur) de treinen van gebruik maken die Lijn 25N (oa. middenberm E19) gebruiken, dus inderdaad die Thalys, maar ook de treinen die vanaf Mechelen naar de luchthaven rijden.
verder geeft dat meer flexibiliteit om treinen vanaf Brussel niet langer via L25 (via Vilvoorde ed.) te zenden, maar via L25N (zoals de Thalys nu al rijdt). Nu moet alles wat van/naar de luchthaven rijdt net voor Mechelen invoegen/uitvoegen op L25 (vooral dat invoegen is problematisch, daar daarvoor het verkeer op L25 richting Brussel moet gekruist worden) en met die extra sporen zal het al mogelijk worden om dat invoegen te doen voor of na de halte in Mechelen. tegenwoordig bv. maakt de trein die ik 's avonds naar huis neem (uit Brussel aar Antwerpen) net voor Mechelen altijd vertraging, daar de Thalys (komende van L25N) voorrang krijgt, en steeds enkele minuten vertraging heeft. Wel dankzij die extra sporen zal dat niet meer zo zijn... binnen x jaar weliswaar, tenzij de Thalys stipter gaat rijden...

En in heel dat project van Mechelen zit ook een groot luik dat met autoverkeer-afwikkeling rond Mechelen te maken heeft, en toevallig vlakbij het station ligt, waardoor alles in één keer wordt aangepakt. Een groot deel van al die beton die daar nu gestort wordt is voor koning auto, niet voor de treinen...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

prulleman

Je moet het ook in de tijd zien. De Noord-Zuid verbinding was destijds ook waanzinnig.  kijk nu eens hoeveel die gebruikt wordt. Zo een investering rendeert over decennia. Een monumentale stationshal daarentegen, heeft niets vandoen met treinverkeer, is gruwelijk duur in onderhoud en moet toch weer gesloopt worden na enkele decennia tegen weeral hoge kosten. Sporen kan je blijven gebruiken, onderhouden en vernieuwen tot in de eeuwigheid.

Jurgen

Citaat van: prulleman op 17 juli 2015, 11:09:42 AM
Sporen kan je blijven gebruiken, onderhouden en vernieuwen tot in de eeuwigheid.

En dat doet men uiteraard gratis?  :-\ :-X ;)

Maar ik begrijp je redenering wel. Mij maakt het niet veel uit of ik mijn ticket in een monumentale hal krijg of in een container, zolang ik maar geen boete krijg omdat ik geen ticket heb en dat mijn trein op tijd is!
Natuurlijk, comfort is ook belangrijk. Een (proper) toilet vind ik belangrijk voor als de nood het hoogst is en een plaats om droog te zitten is ook altijd handig als je moet wachten op je trein.

Maar moet daarom een monumentaal station gebouwd worden? Ik denk het niet.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

marc goovaerts

Citaat van: Jurgen op 17 juli 2015, 11:33:13 AM
Maar moet daarom een monumentaal station gebouwd worden? Ik denk het niet.
Tja, ik ben als aspirant-gids toch gelukkig dat ze Antwerpen Centraal in de jaren 70 niet afgebroken hebben...

SuSke

Antwerpen Centraal is dan ook een gebouw met een "ziel".
Die "ziel" moet ik in Luik Guillemins toch ver gaan zoeken, veel te koel en een groot "trekgat" als de wind verkeerd zit.
En dit ondanks het feit dat ik ook wel voor "moderne" archtectuur te vinden ben, alleen bakken ze er hier in Blegië niets van, altijd veel te majesteus in plaats van functioneel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.