Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Marklin zet wissel om..

Gestart door ward, 01 juli 2015, 15:48:51 PM

erik de noorman

Ik vraag mij af waar jullie die veel goedkopere 3 rail loks van andere merken of zelfs zelfs 2 rail locs (digitaal met of zonder sound) kopen. Ik lees dikwijls dat de Märklinlocs veel te duur zijn dus ben ik al een tijdje opzoek naar merken die vergelijkbare locs produceren maar dan veel goedkoper.
Zo heb ik een tijd terug een Roco type 26 (digitaal met sound en 3 rail) gekocht voor €340 en onlangs een Märklin type 26 (MFX met sound) nagelnieuw bij een handelaar voor €169. De nieuwe nohab van Märklin MFX  met sound kost €235, de NMJ digitaal zonder sound kost €219 en het budgetmodel van Van Biervliet digitaal met sound, MFX kost €329.  Ik heb nog andere voorbeelden op mijn lijstje staan dus laat mij dus aub weten waar ik die minder dure locs kan kopen want ik ben toch niet gek.

Erik. :(

Rangeerduivel

#16
Citaat van: OlivierV op 02 juli 2015, 10:24:05 AM
schrap ook die korte wissels uit het gamma, samen met die bogen kleiner dan R3 ...

Deze dienen dan ook weer goed in het systeem om een baantje/ovaaltje op de keukentafel of in't salon op de vloer te leggen,en 's avonds voor het slapen gaan alles weer in dozen te bergen...
Vandaar hun "focus op kinderen" zoals vermeld in post 1,
Ja,men heeft daar gedachtenkronkels die niet iedereen kan bevatten! ;D

;)

Citaat van: erik de noorman op 02 juli 2015, 10:32:09 AM
want ik ben toch niet gek.
Dan moet je bij MediaMarkt zijn zekerst! ;D ;D ;D

Ben

Citaat van: Rangeerduivel op 02 juli 2015, 10:32:18 AM
Citaat van: OlivierV op 02 juli 2015, 10:24:05 AM
schrap ook die korte wissels uit het gamma, samen met die bogen kleiner dan R3 ...

Deze dienen dan ook weer goed in het systeem om een baantje/ovaaltje op de keukentafel of in't salon op de vloer te leggen,en 's avonds voor het slapen gaan alles weer in dozen te bergen...


Zo is het. ;D

Die scherpe bogen en korte wissels dienen een doel namelijk om dit soort baantjes te kunnen maken. Het 3rail forum is er vol van.

.

Het is een keus en gelukkig valt er wat te kiezen in modelspoorland.

Gr, Ben.

doomslu

Zo net op de middag ontneem je ons alle eetlust, Ben.  :-\  ::)  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Val-Rikard

Citaat van: doomslu op 02 juli 2015, 12:18:52 PM
Zo net op de middag ontneem je ons alle eetlust, Ben.  :-\  ::)  ;D

Spaghetti vouwt men bij het koken ook samen om in de pot te kunnen.  :) :) ;) ;D

erik de noorman

Aan spaghetti geeft men een twist (linkerhand onderaan en rechterhand bovenaan de spaghetti met beide handen in tegenovergestelde richting draaien). Plaats de spaghetti rechtstaand in een kookpot en laat los zodat ze netjes uit elkaar vallen.  Spaghetti wordt trouwens in een grote pot gekookt en niet in een klein potje. ;)

Erik.

Rangeerduivel

Citaat van: erik de noorman op 02 juli 2015, 12:50:00 PM
Aan spaghetti geeft men een twist (linkerhand onderaan en rechterhand bovenaan de spaghetti met beide handen in tegenovergestelde richting draaien). Plaats de spaghetti rechtstaand in een kookpot en laat los zodat ze netjes uit elkaar vallen.  Spaghetti wordt trouwens in een grote pot gekookt en niet in een klein potje. ;)

Erik.

Marklin rails daarentegen moet men extra kruiden... ;D

;)


Huugooke

Hadden ze dat 25 jaar geleden al niet geprobeerd met "Alpha"?
Ik vond het een prachtsysteem: alles in een koffertje, dat ook als "station" dienst deed; de onverwoestbare rails, de lok en wagons die totaal uit mekaar konden. En na afloop inderdaad netjes terug opgeruimd.
Succes? Het staat hier in de kast, met de uitbreidingsdoos. Ik wacht tot het een collectors item is ;D

ward

Overstappen naar 2-rail.. Had da 7 jaar geleden dan mss eens gezegd..
gemakkelijk gezegd om nu over de stappen, maar de collectie die ik hier heb gaat niet zomaar weg..
Reeves (Tom) heeft hier trouwens al laten zien dat zelfs met de C-rails er prachtige zaken kunnen gemaakt worden..
En het grote voordeel van 3 rail kan niemand tegenspreken, veel minder problemen met stroomafname..

Mvg,
Ward  8)
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Metpetergaathetbeter

Citaat van: guydhaese op 02 juli 2015, 00:14:55 AM
ook in de Benelux zijn er heel wat amateurs van het merk.
niet dat ik wil stoken hé, misschien is dat wel zo maar ik zou aanhangers gebruiken  ;D ;)

reeves

Merci Ward  ;),

Inderdaad der zijn spaghetti banen maar ook in twee rail , heb al dingen gezien waarvan ik dacht......

Ik zelf ben een paar jaar geleden terug begonnen met Marklin , op m'n baan gebruik ik slanke(re) wissels en maak zelf van die wissels ne hossentrager , de min boogstraal op m'n baantje is r3 en meer de rails ballast ik en maak ik zo natuurlijk mogelijk uitzien op de puko's na want die krijg ik tot op heden niet uit het zicht.

Van mij mogen ze goedkopere loks uitbrengen voor de jeugd te stimuleren enkel is de vraag , heeft de jeugd van nu wel zin in treinen???

Volgens mij met al die gadgets van tegenwoordig zit de jeugd niet echt te wachten op treinen en ik zou niet weten hoe je ze er warm voor kan maken.

Groet Tom

OlivierV

Het is waar hoor dat er ook 2-railers zijn die spaghettibanen maken, maar veel Marklinisten leggen gewoon alles vol met rails en wat heb je dan. Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals Tom en nog enkele anderen, maar die lopen er niet zo dik.

Wat betreft stroomafname klopt wel, maar ja, echt last van slechte stroomafname heb ik nog niet ondervonden, toch niet op een "vaste" baan.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

#28
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 02 juli 2015, 17:02:20 PM
Citaat van: guydhaese op 02 juli 2015, 00:14:55 AM
ook in de Benelux zijn er heel wat amateurs van het merk.
niet dat ik wil stoken hé, misschien is dat wel zo maar ik zou aanhangers gebruiken  ;D ;)
Zal 'tgaan ja, stoker?  ;D
"amateur" betekent letterlijk "liefhebber", dus...
Zoals vele woorden kan het in de loop der tijden een bijbetekenis gekregen, of zelfs een wijziging ondergaan hebben.
Zo wordt het nu meestal gebruikt in een samenvoeging met een beroep of bezigheid, bijvoorbeeld: "Peter is een amateur modelspoorder"
Dit betekent enkel dat het niet Peter's beroep is.
Het kan ook een negatieve connotatie hebben, om te wijzen op de onvolmaaktheid van een prestatie: "bende amateurs!".
In het Vlaams wordt het nog steeds gebruikt in de oorspronkelijke betekenis: "zijn er hier amateurs voor een spelleke kleurenwiezen?"
PS: ja ik heb niks anders te doen; er is weer geen bal op de tv.

Metpetergaathetbeter

daarmee kom je mij nu de les spellen zo te zien/horen ! i Ik ken alleen zal 't gaan ja stelletje........vandaar ;D ;) staat dat allemaal in Wiki ?