Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Een kleine spooraansluiting jaren'60

Gestart door rixke rail, 21 juni 2015, 18:17:41 PM

rixke rail

Deel 1 : sleepvoertuig.
Geen nood aan een loc, toen kon ook een tractor als sleepvoetuig dienen  :





Ik dacht, dat het misschien nuttig kon zijn (voor een mini-baantje) ...  ;)
Die tractor motoriseren/digitaliseren is iets voor de techneuten hier ...
Modelspoorse groeten,
Eric.

P.s. : foto gebruikt uit "Spoornieuws #2, april 1962.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

marc goovaerts

Als je de wielen en de cabine bekijkt, lijkt het wel een omgebouwde landbouwtractor

SuSke

Meestal was het ook niets meer dan een omgebouwde landbouwtractor.
De veiligheidseisen lagen toentertijd een heel pak lagen dan nu het geval is (de ongevallen ratio evenredig hoger spijtig genoeg)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

jeugdherinnering jaren zestig:
de  (Fordson ?) tractoren (met volle banden) die rondreden op de Antwerpse (Schelde)kaaien duwden of sleepten ook indien nodig de gerangeerde losse treinwagens.
(naast andere:    platte natiewagens met wielen en natuurlijk de   "schitsen" , sleden op metalen stroken die vlot ronddraaiden op de kade-kinderkopjes....)

rixke rail

Deel 2 : een brandstoffenhandelaar met eigen aansluiting en wagons.





Het artikel hierover komt uit "Spoornieuws" van December 1965 en zal ergens volgend jaar op de Spoorse Zolder verschijnen in pdf. (zie LINK)
Mocht iemand in iets dergelijks ge-interesseerd zijn ...  ;)
Modelspoorse groeten,
Eric

P.s. : de firma blijkt nog te bestaan.  :-X Maar of de spooraansluiting en eigen wagons nog bestaan ?  :-\
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

marc goovaerts

Mooie wagens. Ook een idee van hun kleuren ?

Rangeerduivel

Citaat van: rixke rail op 20 juli 2015, 17:01:18 PM

Maar of de spooraansluiting en eigen wagons nog bestaan ?  :-\

Niet moeilijk om het hen te vragen,je hebt het tel.nr.! ;D ;D

;)

SuSke

mankeert een getalleke aan het telefoonnummerke !!  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter


GDE

Mooie foto's en best wel interessant zo'n industrieaansluiting.Toch wel leuk om foto's te zien van Belgische wagons met dergelijke opschriften. Een inspiratiebron voor een leuke Belgische modelbaan of minibaantjeswedstrijd  :P

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rixke rail

Het ijzer was heet, dus is er gesmeed.
Ik had oudere wagons liggen, die ik ging hergebruiken, en zo geschiedde.
Ik heb de firma genoemd naar mijn grootvader, één van de mensen, die het spoorwegvirus overgebracht heeft.
Fictief dus, maar mijn baan is ook in een fictieve gemeente gesitueerd.  ;)





Hij is namelijk de leverancier van het kleine, locale dieseldepot.
Er is ook een klein filmpje gemaakt. Door te klikken op de foto, kunnen jullie dat bekijken.
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

efl045

Had je er toch niet beter P.V.B.A. opgezet in combinatie met dat kort telefoonnummer? B.V.B.A. bestaat maar van half de jaren 80, toch?