Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Sporen

Gestart door Hapag Lloyd, 22 december 2004, 20:51:17 PM

tonycabus

En ik vond deze:
http://www.rrtrack.com/html/shinohara_ho.html

En deze, om je een idee te geven:
http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=486&item=5958242013&rd=1&ssPageName=WD2V

Maar ik meen te weten dat Chalumano, alias Trains & Tools Walthers verdeelt. Misschien daar eens vragen.

Probeer eens!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Roderik

Amaai !!! Die zijn wel heel slank[:D]! Even bij Chalumano een catalogusje vragen.
Always be modelling!

n/a

Hallo ik heb een vraagje over minitrix wissels.(en dat is hier toch het sporen draadje he[:D])
Welnu wat is het verschil tussen een gepolarisserde wissel en een gewone wissel waar men die twee ijzerdraadjes verwijderd van tussen de sporen.Als men dat doet hebben die dan niet dezelfde functie, zijnde stroom plaatsen op de rail waar de trein oprijdt?Of sla ik hier de bal totaal mis?
Met andere woorden kan iemand mij dat eens haar fijn uitleggen aub.
Sorry voor de beginners vraag he.
Alvast ne welgemeende merci!

Zappa

conducteur

citaat:
Geplaatst door milepost48


als je een mooie lange bocht wilt maken dan soldeer je 2 ? 3 flextrack lengtes aan elkaar en daarna vorm je dan een mooie soepele bocht.

alvorens de bocht te vormen moet je wel eerst enkele dwarsliggers wegsnijden waar je de rails aan elkaar gesoldeerd hebt.

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Hoe kan dat nu in hemelsnaam? Ik heb dit bericht niet geschreven!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eric

Je citeerd eerst een bericht van milepost48 en dan reageer je met "ik heb dat niet geschreven"
Tuurlijk heb jij dat niet geschreven, enkel geciteerd.
Beetje last van het zomeruur misschien[?]  

marc goovaerts

Onnozel beginnersvraagske, maar w?l verbonden met 'rails': hier wordt heel wat aangeduid met 'code XX'. Vanwaar komen eigenlijk die codes en onder welke code vallen de aloude Fleischmann Picollo-rails ?

conducteur

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Onnozel beginnersvraagske, maar w?l verbonden met 'rails': hier wordt heel wat aangeduid met 'code XX'. Vanwaar komen eigenlijk die codes en onder welke code vallen de aloude Fleischmann Picollo-rails ?


Dat heeft te maken met de hoogte van de spoorstaaf. Oude locomotieven kunnen het moeilijk hebben op lage railstaven, omdat de wielen dan over de bielzen rijden. Kortom (in HO, van N ken ik dat niet) Neem je code 100 (redelijk hoge railstaaf) indien je een oude loc hebt. Neem anders gerust code 83 ofze
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

code slaat op "zoveel duizendsten van een inch" railhoogte
code 100 = 100/1000 = 2,54mm
code 83 = 83/1000, ongeveer 2mm
code 55 = 55/1000, ...
... enzovoort [;)]

een beetje vreemd dat hier zo'n oud draadje voor "gerecycleerd" wordt [:0]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Roderik

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

een beetje vreemd dat hier zo'n oud draadje voor "gerecycleerd" wordt [:0]


Beter dat dan weer een nieuw starten... [;)]
Always be modelling!

jacques timmermans

Gerolf,

Als je onderstaande tekst, die ik uit de NMRA standards heb gecopieerd, aandachtig leest, komt code 100 railprofiel met een tiende van een duim overeen, en niet zoals je schrijft met 100/1000!

Although I don't want to go too deeply into this matter, I will point out that rail comes in different sizes. Most HO sectional track products are code 100, which means that the rail itself is .100" high. Code 70 and 83 are also used in HO; they scale out closer to actual common rail sizes, and are .070" and .083" high, respectively Some of the manufacturers that make products with these sizes include Walthers/Shinohara, Rail Craft, BK and Railway Engineering. This is not a complete list, by any means.

Jacques Timmermans

marc goovaerts

Allemaal bedankt voor de antwoorden. De grootste tip van de sluier is er af. Maar ik blijf nog met ??n vraagje zitten: welke 'code' hebben de Fleischmann Picolo-rails en heeft er al eens iemand problemen mee gehad (in dit kader) ?

Michiel

@Marc: Fleischmann Piccolo heeft code 80, en geeft geen enkel probleem, zelfs niet met oud materieel met hoge flenzen.

@Zappa: een wissel kan "denkend" (Fleischmann term) zijn, met de draadbruggetjes. Hiermee wordt het spoor achter de wissel onder spanning gezet als de wissel in de juiste stand staat. Het spoor achter de open liggende stand wordt zonder spanning gezet, waardoor treinen op het betreffende spoor niet kunnen rijden.

Een wissel is gepolariseerd als het puntstuk uit metaal is gemaakt en de spanning krijgt van de rail dat het moet bedienen. Het puntstuk is het deel van de wissel waar linker en rechter rail elkaar kruisen. De aangelegde spanning is die van de linker of de rechter rail. De stand van de wissel zal dus bepalen welke van de beide spanningen gekozen zal worden. Het puntstuk wordt dus gepolariseerd. Dit heeft als voordeel dat zelfs korte 2- of 3-assige lokjes traag over een wissel kunnen rijden.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

Als je onderstaande tekst, die ik uit de NMRA standards heb gecopieerd, aandachtig leest, komt code 100 railprofiel met een tiende van een duim overeen, en niet zoals je schrijft met 100/1000!
Euh, Jacques, 1/10 is hetzelfde als 100/1000 [;)]
citaat:
...code 100, which means that the rail itself is .100" high.
Uit je citaat staat er precies wat ik schreef: .100" oftewel 100/1000 van een inch. 't Is een kwestie van hoe je het schrijft [|)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jacques timmermans

Inderdaad Gerolf, dan heb ik toen zitten slapen!

Jacques Timmermans