Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Polyurethaan trilplaat en vacuüm

Gestart door loco, 25 mei 2015, 15:44:09 PM

loco

Bij het gieten met PU hoor je vaak zeggen dat sommigen vacuüm gieten of werken met een trilplaat om luchtbellen en blaasjes in de Siliconenrubber of ook in de Polyurethaan te vermijden. Zelf heb ik daar nog nooit last van gehad omdat ik tot nog toe relatief steeds grote stukken heb gegoten. Ik gebruik wel ontluchtingskanalen en gesloten mallen (twee delen) in rubber met één gietopening.
Nu wil ik experimenteren met enkele kleine onderdelen met veel detail. Ik wil niet zwieren.

Wie heeft ervaring met een trilplaat of met vacuüm gieten.
Hoe lossen jullie dit probleem op.

Steam.N

Peter,

na het gieten van een siliconenmal of het met hars vullen van dergelijke mal plaats ik de mal op een plastiek plaat die op siliconen voetjes steunt.
Op de plaat zet ik dan ook mijn tril-kikker, die de mal goed goet méétrillen, waardoor luchtbelletjes mooi lossen en naar boven komen.

Uit het hars komen niet zoveel luchtbelletjes, omdat het hars redelijk snel taai wordt.
Om daar luchtbelletjes te vermijden moet je voorzichtig ingieten (doe ik met een pipet, waardoor het hars tijd krijgt om alle hoekjes en kantjes in te vloeien, daarbij de lucht verdringend).
Details vind je in mijn draadje (Sprong in de Diepte)).

In andere draadjes hier op 't forum vind je zeker extra informatie.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

loco

Ik ben direct beginnen googelen om uit te zoeken wat een 'trilkikker' is.
Er was slechts één plaats waar ze dit monster kende, en dat was op het MSM-forum. Met foto en al.
Ik vrees dat ik toch een andere oplossing ga zoeken.
Bedankt voor de tip.

Ik heb ook op het forum gezocht op trilplaat. Blijkbaar had ik het de eerste keer verkeerd ingetikt en bijgevolg geen resultaten gevonden.
Nu bij mijn tweede poging wel succes, maar geen bevredigend antwoord.
Heeft iemand ervaring met een trilplaat van de zogenoemde fitnesstoestellen?

WAJ Janse

Peter, ik weet ook niet wat een trilkikker is, maar ik heb hier in het nederlandse wel eens
gehoord dat men een vibrator-motortje gebruikt om de plastic plaat van SteamN te bewegen.
Zelf heb ik hier geen ervaring mee hoor ;D

Wellicht gaat dit ook met een (oude) electrische tandenborstel?

Wim
 

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Ik dacht dat ik ooit in MSM een artikeltje had geschreven, waar ik op een motortje een excenter had geplaatst  voor trillingen ...

Blijkbaar in nr 55: http://meb.gerolf.be/debouw/gerief/nmaltril.htm  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Citaat van: Gerolf op 25 mei 2015, 22:13:05 PM
Ik dacht dat ik ooit in MSM een artikeltje had geschreven, waar ik op een motortje een excenter had geplaatst  voor trillingen ...

Blijkbaar in nr 55: http://meb.gerolf.be/debouw/gerief/nmaltril.htm  ;)

Gerolf,
Dat artikel ga ik eens opzoeken
peter

Peter

Een oud scheerapparaat (type zoals dat van Braun)- Philips gaat niet) op die plaat bevestigen.
Trilt meer dan genoeg.
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Ik heb nu een trilplaat van 20 euro.
Het is een trilplaat die men ook in de fitness gebruikt. De mijne is iets minder duur en minder geavanceerd. Zeg maar, de goedkope versie voor thuis.
Gevonden via een koopjessite. De trilfrequentie licht zeer hoog en kan indien nodig nog geregeld worden
Ik gebruik de plaat niet om de lucht uit de gietrubber te trillen. Dat gebeurt ook wel zonder te trillen. Ik gebruik geen versneller.
Ik gebruik ze ook niet om de luchtbellen in de polyurethaan te trillen. Dit zijn zeer fijne luchtbelletjes die door de luchtvochtigheid ontstaan omdat vocht de vijand is van polyurethaan. Je ziet ze niet, maar ze zijn er wel. Ik heb er geen last van, want ook bij het resultaat zijn ze niet te zien.
Ik gebruik ze wel om de luchtbellen die gekneld zitten uit de polyurethaan te trillen. Normaal moeten hiervoor de ontluchtingskanaaltjes zorgen, maar soms help dit niet of kan je net op die plaats geen ontluchtingskanaal voorzien.
Ik heb ook niet met vacuüm pomp (onderdruk) gewerkt. Dit werkt niet bij mij, toch niet om polyurethaan te gieten. Misschien wel voor de gietrubber, maar dat is niet nodig. Ik werk ook niet met overdruk voor de luchtbellen, want dit experiment leverde geen meerwaarde op. Ik ga deze pomp terugbrengen naar de eigenaar van wie ik hem mocht uittesten.
Ik gebruik wel giethars met een lagere verwerkingstijd van ongeveer 15 minuten. Dus genoeg tijd om te wikken en te wegen, te roeren, te gieten en te trillen. Pas 24 uur later mag ik ontmallen. Ik gebruik tweedelige mallen die aan vijf zijden gekneld zitten tussen een houten constructie. Deze blok moet ik wel tegen de trilplaat houden (drukken) want anders gaat ze van zelf lopen of wegtrillen. Dus geen tijd om snel een kopje koffie te drinken.
Ik ben twee maanden bezig geweeest om eindelijk het gewenste resultaat te bereiken. Dus als het niet van de eerste keer lukt, niet wanhopen.

raf

trilplaat gemaakt van een oude luidspreker en een AC trafo
het ding trilt op 50 Hz en dat is voldoende
giethars is een lang uithardende hars dus langer dan 15 minuten
maar eigenlijk gebruik ik het ding niet meer want geeft geen meer waarde
vacuum heb ik gebruikt  dan kwamen er wel veel lucht bellen uit maar dat was voor het gieten in de meng beker
daarna in de mal en dan eventjes terug zetten in de vacuum doos
je moet wel snel kunnen vacuum zuigen dus een vaccum vat is een noodzaak
maar hier ook niet een meer waarde van de kost prijs van het materiaal
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.