rechterbeen van U baan

Gestart door argilla, 01 juni 2006, 20:46:32 PM

argilla

#30
tja wat moet ik daarop zegge... weet ge mijn vader is van Niel a/d rupel. Niet in aanraking gekomen met steenbakkerij ( zijn vader mijn opie dus was een warme bakker. En mijn vader heeft op kostschool gezeten

mijn moeder is van Boom. Ook al niet in aanraking geweest met steen. Haar vader was onderwijzer in Boom dus..... langs die kanten geen info.
Gek he... hoe dubbeltje rollen kan. Want ik kom wel in aanraking met klei , dan als kleikunstenaar.
Nu zul je zeggen wat heeft dat te maken met een railplan. mijn passie voor klei zekers en wie weet....zit het niet in de genen ( van mensen die daar geleefd hebben bedoel ik... heb je hem [;)])Net zoals ik graag taarten en cakes bak en ......op eeeeeeeet zoetebek..
[:D][:p]

dit als tussendoortje.Misschien als situatieschets ????achtergrond info ??? De spoorboog kan niet altijd aangespannen zijn heheheh
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Tom

#31
Ben je zeker dat het niet in de genen zit?
Mischien moet je kijken of je overoverovergrootvader niets met klei te maken had. [:D]
Tom

tonycabus

#32
Euuuhhhh...SPOORBOOG zei onze "kleideraar"[;)]
Ik vind het idee van de kleiput k(l)einijg (ik verjong met de dag[:D]) maar die spoorboog eromheen doet zo M?rklin-achtig aan[:D][:D][:D]. Oesje, i did it again[xx(]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

#33
citaat:
Geplaatst door tonycabus
die spoorboog eromheen doet zo speelgoed-achtig aan
Vond ik ook, eigenlijk. Die zal wel nodig zijn voor het volledige plan (wat we nog niet gezien hebben)
Je zal hem met scenery (brug, bomen, ...) toch moeten camoufleren om de professionaliteit van de rest niet teniet te doen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

#34
tja die boog is ook niiet mijn favoriet. Maar het is de rechterpoot van een U-vormige baan. En gezien het hier gaat om een "dog-bone" railplan. Het linkergedeelte is de Ardennen en het rechter de heide.
Nu kan ik ook de boog onder de tafel maken. maar dan zit je met de in -en uitrij opening midden in een heidelandschap. Niet echt van echt he, een trein die zomaar verdwijnt of opkomt midden een heidelandschap.
Maar gelijk hebben jullie het is geen zicht. Alhoewel op de lijn van A'pen naar Geel heb je in rond Duffel/Oude God ook een fameuze boog hoor. Dus zo onrealistisch is het nu ook weer niet.
Enfin wie suggesties heeft voor het probje......[;)] graag hoor

[:D][:p] ga nog een stukje zelfgebakken cake eten heheheehehee
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

#35
citaat:
Geplaatst door argilla
[:D][:p] ga nog een stukje zelfgebakken cake eten heheheehehee
Dat klinkt als space .. [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

#36
Wel, als je van Brugge naar Torhout (waar ik woon) spoort met de trein, dan gaat het spoor midden het vlaake West-Vlaamse landschap naar beneden in een soort kuil.
Mischien kan je dat ook doen en zo de ingang naar het ondergondse gedeelte verdoezelen.
Als je het spoor onder de tafel laat lopen kan je ook nog een klein schaduwstation bouwen. [;)]

Laat eens het sporenplan van de rest van je baan zien, je maakt me nieuwsgierig. [:p]
Tom

janjozef

#37
Je kan hem in een geul laten rijden en tegelijk ook de omgeving iets ophogen kwestie van de bocht weg te werken, of zoals gerolf zegt helemaal verstoppen achter bomen en gebouwen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

#38
Bomen en gebouwen zijn dankbare dekor-elementen waarmee je heel wat minder elegante dinges gewoon mee aan het oog kunt onttrekken. Ik ken een Rochevalien die zoiets in die aard uitgespookt heeft met zijn smalspoorbaantje: een achtergrond paneel vlam in het midden van de baan. Als premie krijg je dan aan weerszijden totaal verschillende sc?nes ook. Het wordt wel vaker zo gedaan, ik geloof zelfs dat Guy Van Meroye lang geleden ook eens zoiets in een klein sporenplan geflikt heeft.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

#39
Tony, ik dacht ook in die richting dwz de achtergrond naar voor brengen, zodat de boog achter de achtergrond valt.
Heeft ook een voordeel dat je meer diepte krijgt in de baan.De in en uitrit zou je dan kunnen maskeren door een bomenrij met zandheuvel.
Ook geeft dit dan een focuspunt op het smalspoor en de steenbakkerij.

De vraag is dan; hoe hoog mag ik gaan met de achtergrond ? ( bereikbaarheid van het binnen gelegen gedeelte ? Waar begint de stopt de achtergrond ( voor de toeschouwers geen prettig zicht op een achtergrond kijken, of je kan ook het standpunt van waaruit toeschouwers kijken naar de baan veranderen of course)
Fijn van je dat je reageert Tony [;)][:)]

Dat van Roche, is ook het geval met onze USA vrienden. Die knallen midden in de baan ook panelen. Ik moet zeggen het geeft inderdaad een heel mooie diepte werking en het geeft het gevoel dat je telkens in een ander landschap terecht komt. ( gezien in modelrailroader magazine) Maar Roche heeft veel modelspoormoed en lef he ([;)][:p]) Dat maakt hem zo uniek ( hmhm.....)
Trouwens was van plan om het smalspoor gedeelte als proefproject te laten dienen voor ABC, lijkt me haalbaar niet ???[:D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

#40
citaat:
Geplaatst door argilla
[ Maar Roche heeft veel modelspoormoed en lef he ([;)][:p]) Dat maakt hem zo uniek ( hmhm.....)

>>> Zijn dat nu bloemen of bloempotten??

Trouwens was van plan om het smalspoor gedeelte als proefproject te laten dienen voor ABC, lijkt me haalbaar niet ???[:D]



>>> ABC :wadisdaveriet?

Gerrit

Gerolf

#41
citaat:
Geplaatst door Rochevalien
ABC :wadisdaveriet?
Lenz digitaal, zie de laatste MSM's
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

#42
Gezien Digitrax nu met een 8-bitter komt ( ondertussen is hij er al) met 30 geluiden instelbaar via 29 functies, je kan speakers aansluiten van 8 tot 32 ohm ,de SoundFx SDH ; maar dat is meer geluid dan spoor technologie.
Lenz kan hierop een goede repliek zijn, zij het dan kwestie van spoorse technologie met uitgebreidde mogelijkheden .
zal  nog dikwijls aan de lijn hangen bij "den Tony" voor het ABC-systeem, hopelijk zal hij het niet erg vinden.[;)]
Het zijn twee totaal verschillende benaderingen maar volgens mij  ( heb het nog niet geprobeerd) moet het combineerbaar zijn , want het protocol is DCC standaard normen ???? of heb ik het mis ???[:(]

Alhoewel  een Smart Power Management, als iets vreemd overkomt, wat is dat eigenlijk ???
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

#43
citaat:
Geplaatst door argilla

Gezien Digitrax nu met een 8-bitter komt ( ondertussen is hij er al) met 30 geluiden instelbaar via 29 functies, je kan speakers aansluiten van 8 tot 32 ohm ,de SoundFx SDH ; maar dat is meer geluid dan spoor technologie.
Lenz kan hierop een goede repliek zijn, zij het dan kwestie van spoorse technologie met uitgebreidde mogelijkheden .
zal  nog dikwijls aan de lijn hangen bij "den Tony" voor het ABC-systeem, hopelijk zal hij het niet erg vinden.[;)]
Het zijn twee totaal verschillende benaderingen maar volgens mij  ( heb het nog niet geprobeerd) moet het combineerbaar zijn , want het protocol is DCC standaard normen ???? of heb ik het mis ???[:(]

Alhoewel  een Smart Power Management, als iets vreemd overkomt, wat is dat eigenlijk ???



Schijnt niemand te weten...Smart Power Management ???????[:(]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

#44
citaat:
Geplaatst door argilla
Smart Power Management ???????[:(]
Misschien een andere uitdrukking voor "lastgestuurd" ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw