Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Modelspoorbaan van Hans-Peter Porsche

Gestart door Peter, 20 mei 2015, 16:30:39 PM

HYA

En we zijn er geraakt bij de Hans-Peter.


Een deel van de buitenzijde van het gebouw (het grijze bejaarde model op de voorgrond is mijn vader  ;D)

Mooi gebouw (binnenin). Mooie verzameling antiek speelgoed met enkele fantastische stukken. Als dat miljoenenbedrag ook de verzamelstukken omvat dan lijkt het niet onmogelijk. Ik ben helemaal geen kenner maar die blikken verzamelstukken van 100 jaar en meer oud, in uitstekende staat overigens, zijn vast heel veel waard (duizenden euro's per stuk voor de pronkstukken).

De modelbaan is, wat mij betreft, fantastisch. Ik vind het moeilijk te vergelijken met Hamburg, toch een beetje ander concept  en Hamburg is qua oppervlakte een veelvoud. Hier heeft men zich beperkt tot een berglandschap met zichten uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.
De achtergrond (voornamelijk het bewegende wolkendek en wat gebergte) is rondom een projectie, er hangen enkele tientallen LCD-projectoren aan het plafond. Pakweg elke 20 minuten is er een dag-nacht cyclus.

Onder wat foto's om de sfeer te schetsen.


Mijn waardering:
Ik zou er nu niet speciaal voor naar ginder rijden (wat voor Hamburg wel te doen is), maar als je toch in de buurt bent (bv. in München) dan is het een mooie uitstap. Voor wie op de A8 tussen München en Salzburg rijdt is een stop echt een must. Het gebouw ligt op amper honderd meter van de snelweg.

HYA

Enkele beelden van het speelgoed museum:










Opgelet dit is geen miniatuur maar een 1/1!

HYA

Enkele foto's van de baan ...


Je ziet meteen ook een deel van de projectoren hangen.






Foto spijtig niet scherp, maar het geeft een indruk ...

philippe_007

Mooie foto's,
ik moet dringend een uitstap regelen naar dit museum

loebaske

aaah ben misschien een oude zaag...maar waarom weer dat plastieken gedoe en lelijke bomen, is dat weer op zijn Duits rap rap iets maken....gewoon lelijk die baan pfffff

Dirky

misschien eerst eens ter plaatse gaan kijken loebaske vooraleer je dit helemaal afknalt. Kritiek geven is vaak gemakkelijk...

...en het haalt inderdaad de standaard niet van de baan op Trainworld maar het zorgt voor promotie voor het modelspoorgebeuren. Iets wat we hier in Belgie helemaal niet kennen...

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

Zeer mooie baan is wel totaal verschillend van MWL.

Is het 3 rail of 2 rail?
 


HYA

Citaat van: janieburton op 05 januari 2016, 14:15:36 PM
Zeer mooie baan is wel totaal verschillend van MWL.

Is het 3 rail of 2 rail?
3

HYA

Het blijft een tentoonstellingsbaan. Het spectaculaire zit niet in de verfijne modelbouw. Daar met een vergrootglas naar zitten kijken is niet de bedoeling, je moet eerder afstand nemen en de grootsheid aanschouwen, de hoogteverschillen en de diepte (die je thuis nooit kan hebben).

Bekijk je dichterbij dan ondek je de humor van de makers, maar alweer ... niet het verfijnde werk.

Trouwens, eenieder die iets bouwt maakt keuzes betreffende details en gebruik de materialen van zijn keuze, dus ook plastic bomen. Eénieder die het gebouwde bekijkt mag zijn oordeel vormen, ook als die eerder negatief is. Dit betekent echter niet dat wat gebouwd is slecht is of mindewaardig.

De baan in kwestie zal alvast menig kind tot dromen aanzetten en bijdragen tot het behoud van deze hobby.

guydhaese

Citaat van: HYA op 05 januari 2016, 21:19:08 PM
Het blijft een tentoonstellingsbaan. Het spectaculaire zit niet in de verfijne modelbouw. Daar met een vergrootglas naar zitten kijken is niet de bedoeling, je moet eerder afstand nemen en de grootsheid aanschouwen, de hoogteverschillen en de diepte (die je thuis nooit kan hebben).

Bekijk je dichterbij dan ondek je de humor van de makers, maar alweer ... niet het verfijnde werk.

Trouwens, eenieder die iets bouwt maakt keuzes betreffende details en gebruik de materialen van zijn keuze, dus ook plastic bomen. Eénieder die het gebouwde bekijkt mag zijn oordeel vormen, ook als die eerder negatief is. Dit betekent echter niet dat wat gebouwd is slecht is of mindewaardig.

De baan in kwestie zal alvast menig kind tot dromen aanzetten en bijdragen tot het behoud van deze hobby.

+ 1 !

Deze modelspoorbaan is inderdaad beslist niet het ´neusje van de zalm´, zoals de banen van bijvoorbeeld Josef Brandl dit wel zijn.
Maar toch loof ik ten zeerste het initiatief van mijnheer Porsche om het financieel risico te willen nemen voor dergelijk project, en zijn verzameling zo open te stellen voor  het publiek.
En als dat menige kinderen die deze modelspoorbaan zullen zien er misschien zou kunnen toe aanzetten om onze mooie hobby te beoefenen, dan is de heer Porsche m.i. al zeker geslaagd in zijn opzet.
Met modelspoorse groet,
Guy


Kees-Jan

Groot, vooral groot.

Ik zal er zeker een keer gaan kijken samen met een spoor 1 en Porsche fan (huisvriend van de eigenaar).


stoomlokje

voor het modelspoorgebeuren. Iets wat we hier in Belgie helemaal niet kennen... ????? >:( >:(

Google dan eens naar Ars Tecnica  ?

Een prachtige baan , :P ;) , ben ze al meermaals gaan bekijken, op de grens van België en Duitsland ( aan de oude VennBahn )
in Losheim  ;) :P :P :P :P ;)

philippe_007

Bedankt voor de Tip Saskia,
ik was nl op zoek naar wat Proxxon materiaal, ze zijn daar een stuk goedkoper en gratis verzending...