pulsin of pulsein probleem

Gestart door raf, 14 mei 2015, 11:18:21 AM

raf

#15
??? wat ben ik met een pic met 1 adc in dan
ik moet tegelijk 3 spanningen gaan meten of zelfs in sommige gevallen 4
kan 1 adc dat aan ???


dit is zowat de accu en wat ik moet meten .dus elke cel apart moet ik kunnen meten.wel hoe je dat oplost daar zou ik nu graag een schema van hebben zie
zo snel er 1 van de drie (eenvoudig getekend)cellen onder de 3.5 volt gaat moet er dus een variabele ge set worden   (maakt niet uit welke)
hier zit dus een groot gedeelte van de RC modelbouw op te wachten hé
de oude regelaars kunnen dit niet detecteren omdat het vroeger niet nodig was en +1.000.000 modelbouwers hebben nog van deze regelaars in hun boten zitten  .

ik wacht ongeduldig op het schema
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Raf, een AD conversie is zo snel uitgevoerd in een µC dat je dat amper merkt wanneer je meerdere analoge ingangen scant.

Om een praktisch voorbeeld te geven: (terugmelder met stroomdetectie)

16 analoge ingangen waarvan ik 64 keer per ingang de spanning meet en dit elke 30ms opnieuw...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

hoi geert
ja maar meet je het zoals ik het getekend heb
met al je ingangen of meet je van 1 voeding BV 18 volt
het is niet voor niks zo dat je wat ik wil bouwen niet te vinden is
al de laders zijn er mee uitgerust omdat het laden dan per cel plaats vind .
als BV cel 2 te laag is dan schakelt de lader deze cel alleen aan en laad deze tot ze alle drie gelijk zijn
dit kan perfect met een adc in de pic en daarna schakelen met de rest van de poorten qua fet's en dergelijke
maar hier gaat het om ontladen en dat is een heel ander verhaal
de regelaars (borsteloos )meten de spanning bij opstarten en piepen dan zo dikwijls als er cellen in het pakket zitten
in mijn geval drie keer
dus de max ontlaad spanning is 3.5 X 3 = 10.5 volt
onder deze spanning word het gevaarlijk want dan gaan de cellen meteen kapot en zijn niet meer te laden
maar als nu de cellen ongelijk zijn wat voorkomt dan krijg je dit
3.7 -3.3-3.5 = 10.5 volt maar die ene is dus onder de 3.5 volt en is dus op dit ogenblik reeds aan het kapot gaan
en eersten dat kost geld en tweede mijn duikboot blijft op de bodem liggen en da kost meer geld .

gr raf die nog steeds wacht op een oplossing

ps de pic krijgt ook zijn spanning van datzelfde pak

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

conducteur

Moet toch perfect lukken batterijspanningen meten, je batterijspanningen zijn wel >5v, dus je zult met 2 weerstandjes de spanning moeten "delen" zodanig je in de range 0-5V komt....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

raf

conducteur het schema nog eens bekijken
elke cel komt niet boven de 5 volt uit want de max is 4.2 volt
ik moet ook niet kunnen uitlezen of een cel vol of leeg is
ik moet gewoon kunnen meten of een cel boven dan onder de 3.5 volt zit
in het model komt geen display want daar heb je niks aan je ziet het toch niet

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Raf,

Onderstaand schema:



Je meet eerst ADC1 en je hebt de spanning op de onderste batterij.  Onthoud die waarde.
Meet ADC2 en vermenigvuldig met 2 en sla die waarde op.  Trek ADC1 (de spanning van de eerste batterij) eraf en je hebt de waarde van de tweede batterij.
Meet ADC 3 en vermenigvuldig met 3, trek de waarde van ADC2 (maal 2) ervan af en je hebt je spanning van je derde batterij.

Simpel toch?
Groetjes, Peter


raf

ja peter en dat is de slechte manier

effe uitleggen ook waarom
als de weerstanden niet 100% juist zijn (en dat zijn ze niet)want er zijn er met 1% maar de meeste zijn met een 5% afwijking
dat geeft op 1 cel een verschil met 0.2 volt en op 2 cellen een 0.5 volt zie je hem gaan wat je bij drie cellen krijgt
dus ja inderdaad simpel maar niet goed genoeg

en een pic met 3 adc ??? en wat dan met een 4S dus met 4 cellen
ze gaan tot 6S hoor dus 4 S is niets speciaals
bij 6S is het verschil reeds zo groot dat er zelfs een cel zou verkeerd zijn

maar bedankt voor het mee denken



ik moet niet meten hoeveel er in de accu zit want onboard kan ik dat toch niet controleren en het is niet nodig
ik moet juist weten of de cel nog boven de 3.5 volt zit
als ik de weerstanden (regelbaar multiturn)van de opto's kan afregelen zodat de led uitgaat als de accu 3.5 volt bereikt heeft is voldoende
als een van de drie opto's uitgaat is er een cel te laag en moet het programma het over pakken
BV duiktankleeg pompen want de sturing zit reeds in de pic verwerkt
het is natuurlijk wel een heel afgeregel om die drie potmeters juist te krijgen maar eens dat gedaan is kan er niet veel meer gebeuren aan die opto's

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

#22
Citaat van: raf op 15 mei 2015, 17:58:16 PM
ja peter en dat is de slechte manier...

...dus ja inderdaad simpel maar niet goed genoeg...

Ik denk dat dat toch een stuk nauwkeuriger gaat zijn dan dat opto-coupler gedoe...

Citaat van: raf op 15 mei 2015, 17:58:16 PM
...en een pic met 3 adc ??? en wat dan met een 4S dus met 4 cellen
ze gaan tot 6S hoor dus 4 S is niets speciaals ...

Heb je 8 of 16 of 32 analoge ingangen nodig?  Zoek de juiste PIC (maw lees datasheets  8) ).

Citaat van: raf op 15 mei 2015, 17:58:16 PM
...ik moet juist weten of de cel nog boven de 3.5 volt zit...
als ik de weerstanden (regelbaar multiturn)van de opto's kan afregelen zodat de led uitgaat als de accu 3.5 volt bereikt heeft is voldoende...

Een opamp met een referentiespanning lijkt me dan toch veel nauwkeuriger en betrouwbaarder en misschien ook een stuk eenvoudiger...  ...Of plaats multiturns in mijn schemaatje en neem een heel nauwkeurige meter (beter dan 1% als je 1% weerstanden niet vertrouwd), een heel stabiele voeding en regel je potmeters af.  Wel niet vergeten van ze nadien met nagellak te verzegelen tegen ongewenst verzetten.  Hou er ook rekening mee dat een afgeregelde multiturn nog wat last heeft van temperatuursinvloeden...


Groetjes, Peter


raf

#23
hallo peter

ik wil inderdaad multiturn (500 ohm)gebruiken en ja dat vast zetten weet ik want dat doe ik reeds jaren
het probleem van warmte is geen probleem want ze worden allemaal even warm
wat ingangen betreft heb ik er 8 nodig en een uitgang of 8
dan nog wat uitgangen voor de display die ik er aan hang om te testen .die plugt tussen de pic en de voet
1 watermelder ingang
3 voor de accu
2 van de ontvanger

uitgangen
1 van de ontvanger
2 voor de relais
3 voor de led's
1 voor een zoemer

dus een 14 tal uit/in gangen
dat afregelen gaat mee vallen om dat er haast geen vermogen verbruikt word door de led in de opto
een led zijn schakelpunt ligt zeer juist en is juister dan een weerstand
de transistor aan de andere kant ??? geen idee want ik weet ook niet welke het is die in die opto zit
maar hij zal zeker snel genoeg zijn
gewoon kwestie van de potmeters af te stellen en kijken wanneer de pic schakelt want ook in dat punt kunnen kleine verschillen zitten denk ik
zo kan ik elk kanaal juist afregelen
en ik heb een digitale lab voeding dus dat gaat goe komen
instellen op 3.5 volt en dan moet de opto juist beginnen te schakelen


wat de 1% weerstanden aan gaat die betrouw ik wel maar die zijn haast niet te vinden ;toch hier niet
vandaag wilde ik wat componenten gaan halen en ik had er een 40 tal nodig
ik heb 2 relais en wat weerstanden kunnen kopen de rest hadden ze niet in huis
en echt niets speciaals hoor
2n4148 diode's hadden ze zelfs niet en die gebruik je nu echt overal in hé
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Raf, als 1% niet nauwkeurig genoeg is, neem dan 0,1% 53 cent per stuk.
Groetjes, Peter


raf

peter ik zit hier op het uiteinde van de wereld
jullie geloven niet als dit zeg hé maar dit is waar
ik moet van as naar waterschei rijden om de eerste electronica winkel die in de buurt is tegen te komen
de andere is in kuringen dus hasselt voorbij

kijk dit wilde ik vandaag gaan halen
0.001 µf x8
0.0022 µf x1
0.0068 µf x 1
0.022 µf x 1
22 µf x1
47 nf x 8
15 nf x 1
2n3906 x2
2n3904 x1

4k7 instel pot x2
100k x2
62k x1
3k3 x1
1k5 x1
220 ohm x1
390 k x1
10 k x 10
2k7 x10
1n6263 x1
1n4148 x 18


4017 x2
2 relais 5 volt


wel ik heb dus 2 relais en die 10 k weerstanden en dan 10 diodes

en daar ben ik dus meer dan 1.30 voor onderwegen geweest en dus kan ik nog niet verder bouwen
voor die 2 relais heb ik dus 11 euro moeten betalen terwijl ik er voor 3  euro 5 in china kan hebben
http://nl.aliexpress.com/item/5-x-JRC-21F-5V-5-V-HK4100F-DC5V-Volt-Power-Relay-6pin/32308469514.html
en die chinezen passen dan wel in een gaatjes bord en die ik nu heb met 5 pinnen passen dus niet

dus ja ik wil materiaal en ja ik wil er voor betalen maar ik geraak er gewoonweg niet aan
dus ja ik kan een andere processor kiezen met meer pootjes en mogelijkheden maar als ze die niet in huis hebben of mijn programmer kent die pic niet ben ik er dus niks mee

ik ben het reeds 40 jaar gewoon te zwemmen met de riemen die ik heb en ja ik krijg wel zaken afgewerkt alleen duurt het soms lang door gebrek aan materiaal
ik heb nu 1 liter polyester besteld ik ben benieuwd wat het me morgen gaat kosten want ze hebben hem in huis gekregen vandaag
1 liter polyester hé meer niet het is om knetter te worden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

peking

Hallo Raf en andere mensen,

Ik heb die print van Maarten weistra , dus die pwm gemaakt, nu voor mij is dit ook de eerste maal en ik moet zeggen het gaat of werkt maar niet met alle loko's, dus daarmede bedoel ik dat ik 1 loc op de 2 dat gaat. Het ene locotje rijd ongelooflijk goed en het is goed te regelen, maar dan neem ik een ander en dit rijd niet maar staat daar te tekken tot en met.
Nu is mijn vraag aan jullie dat er al meer ervaring mee hebben waarschijnlijk wat kan ik dan doen om dat lokotje wel te doen rijden op die pwm.
Ook bij het lokotje dat rijd op die pwm als men die potentio meter volledig toedraait of het lokotje stop zet rijd dit nog altijd een beetje,dus precies dat hij daar staat te dansen en nog iets voor of achteruit gaat.
is daar ook iets aan te verhelpen aub?
Hopend op goede raad en of hulp van jullie.
groeten,

Marc

raf

hoi marc

ik ken die print niet ken alleen mijn eigen brouwsel
en inderdaad ik ken het probleem daarom hier onder de oplossing zoals ik het gedaan heb
elke spoor sectie heeft zijn eigen pwm generator
de hoofd baan kan alleen maar 1 richting uit
rangeren gaat  manueel en die manuele schakeling kan dus wel twee richtingen uit

ik werk met een intialisatie spoor
een nieuwe loco word daar eerst opgezet
de processor doet dan een resem test "vertrekken ,snelheid,remmen ,langzaam rijden enz."en dan krijgt die loco een nummer
van 0 tot 9
waarvan 0 een loco is die niet in het systeem past en onderhanden moet genomen worden want die rijd zowiezo niet goed

dan kan de loco in het systeem gereden worden en weten de pic's waar hij naar toe moet hoe de loc reageerd op de pwm pulsen en die worden dan voor hem aan gepast

ik kan dus BV 5 loco's type 4 hebben en 6 loco's type 3 enz.
de nummer is geen adress het is een manier van hoe de loco rijd

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

peking

Hallo Raf,

Vriendelijk bedankt voor het antwoord maar helaas ik kan niet werken met al die ic's en co, ik ga U zeggen ik werk volledig analoog en denk er niet aan van te digitaliseren want ik versta er de klo...van, ik heb wel iets in der tijd gezien toen ik elektronica volgde van het begin van digitalisatie , maar ja dan nooit meer gebruikt en dus ja ben ik alles vergeten, daar mee ken ik er niks meer van en begrijp ik het niet meer ook, daarom blijf ik alles analoog doen.
Dus alles basis elektronica met diodes en transistoren enz is geen probleem voor mij als het begint met ic's,dan...
groeten ,
marc

raf

#29
het plezante van processoren is dat ge bijna niks van electronica moet kennen
een 1 k weerstand en een bc547 en je kunt ledjes aan sturen via het programma
een servo kan rechtstreeks aangestuurd worden
een fet ongeveer hetzelfde als de bc 547   
input via een optocoupler met een weerstand en je hebt zoveel ingangen als er pootjes aan de pic zitten
en al de rest is basic programmeren
al mijn loc's zijn analoog alleen de omschakel relais zijn vervangen door electronische equivalenten en in de gelijkstroom loc's zit een fru van uhlenbrock
maar als mijn vriend komt met zijn analoge loco's met schakel wals er nog in dan rijden deze even goed
alleen moet er dan soms eens een keer meer omgeschakeld worden voor hij van richting wil veranderen en flikkeren de lampjes

hier het imiteren van tl verlichting

dezelfde print komt ook voor al mijn perrons en andere gebouwen waar er tl verlichting is
met dezelfde print maar aangepast programma gaat er op de perrons nu en dan een lamp beginnen te flikkeren als deze aan zijn
kwestie van een kapotte lamp te imiteren
deze site heeft me heel veel geholpen om een en ander onder de knie te krijgen en met het gratis programma kun je reeds wat zaken laten werken


ik denk de algemene kost met de programmer er bij zit je aan 10 euro ongeveer
koop je het programma dan kost dat wel 200 euro maar om te beginnen heb je dat zeker niet nodig
12f628 pic kost een 50 cent en daar kun je reeds goed mee spelen
wat ik gebruik zijn van deze kleine gaatjes borden
wat meer nodig is een 7805 voor 5 volt te maken en 2 condensatoren van 100 nF en dan nog een elco van 2400 µf deze is niet kritische en haal ik uit sloop radio's en dergelijke
en je bent vertrokken in de digitale wereld die echt niet zo moeilijk is als sommige laten uitscheinen
kwestie van de site te volgen en je kunt reeds op je baan gemakkelijk een paar zaken besturen
zit je bv nog met lampjes in je verlichting dan hoeft dat geen probleem te zijn deze kun je via een optocouple ook aan en uit zetten of via een relais .het enige wat je dan niet hebt is het flikkeren zoals met de ledjes

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.