Treinstellen in model...mooi maar....

Gestart door Peter, 30 april 2015, 13:56:36 PM

Peter

Heb op mijn baan verschillende treinstellen in H0, zoals bv de baureihe 423 van Roco.
Eigenlijk maakt het niet uit van welk merk en of het DB,  NMBS,  NS enz is.
Het probleem is bij allen bijna hetzelfde.
Prachtige stellen met meest uitstekende rij-eigenschappen, maar..... die stellen moeten ook onderhouden worden.
Wielen kuisen, anti slipbandjes vernieuwen, smeren, enz.
Het probleem dat de meest van die stellen hebben is dat ze onderling vast gekoppeld zijn (of zo goed als) en je ze dus in hun geheel van je baan moet nemen.
Onmogelijk, als je zoals bij mij, ook nog eens bovenleiding hebt staan (behalve in mijn stoomdepot, maar daar zijn de sporen moeilijk bereikbaar door kolenbunker, kranen enz.
Dus gisteren onder een berg een aftakking gemaakt met een wissel, waar ik een doodlopend spoor op kan aanbrengen (zo gauw mijn rug nu beter, want heb blijkbaar een zenuw gekneld)
Een doodlopend spoor naar een deel van de zolder dat niet in gebruik is door mijn baan.

Heeft er iemand gelijkaardige problemen met zijn treinstellen? want stroom-doorvoerende koppelingen hebben in dit digitale tijdperk te weinig aansluitingen


Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Een gekend probleem Peter.

En dan staat dat stel op een "afstel"spoor waar je er goed aan kunt komen, dan heb je 4 handen nodig om het van de baan te kunnen nemen en op je werktafel te leggen.

Hoeveel "aansluitingen" heb je dan nodig in "digitale" stellen?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Als er dan al ééntje tussen zit met van die waardeloze fiches à la Mehano DMU41 is het zeker niet meer te doen.
Die stekkerverbindingen zijn ontworpen om ze één maal in elkaar te steken en er dan voor de rest van uw leven af te blijven!
plezant en gemakkelijk is het niet als er zo'n 4tal éénheden aan mekaar gekoppeld zijn.

Een degelijk systeem om hier iets aan te doen zou inderdaad een welkome oplossing zijn...

;)

Peter

CiteerHoeveel "aansluitingen" heb je dan nodig in "digitale" stellen?

2 voor de stroomvoorziening, want je wilt toch dat de stroomafname door telkens het stuurstand rijtuig wordt genomen nietwaar om te stoppen voor elk sein
2 voor de front/sluitverlichting
2 doorlopend door heel het stel de binnen verlichting
2 voor de aansturing van het geluid

zijn er nog?

Voor het omdraaien heb je genoeg aan twee handen ;D
De bedoeling is dat het laatste stuk spoor afneembaar is lengte 100 cm. (wordt gemonteerd op een L profiel, waarvan een binnen kant bekleed is met zacht rubber).
Alleen............het langste stel is/wordt.....net iets langer dan 200cm (de baureihe 407 ICE  van Fleischmann :-[ :-[ :-[)
Met vriendelijke groeten
Peter

anne w

Beste Peter,

Het onmogelijke willen is natuurlijk niet erg productief, als je handig bent en goed overweg kan met computers en zo, dan is T4T http://www.tec4trains.de/ misschien wat voor je, let op het is ook niet heilig, twee mensen bij mij op de club zijn al een lange tijd bezig met testen en experimenteren.

Groet, Anne W

Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

ERVIN

#5
Ik heb een volledige Thalys van Trix , en ik moet zeggen dat die mannen goed hebben nagedacht over hun treinstellen , dus ook voor het uiteen nemen van dit stel is er geen enkel probleem.  ;)





Koppeling gaat er makkelijk uit , en terug in , en ze blijven een perfect contact houden.
En van dit alles zie je naderhand niets meer.




froelants

Ik heb een tijdje geleden deze website gevonden: http://shop.krois-modell.at/Krois-Modell/Stromfuehrende-Kupplungen/Kupplungen-H0:::1_9_75.html daar vind je stroomgeleidende koppelingen in 2 tem 6 polige versies. Ik heb er ook nog geen ervaring mee. Ik wil dit najaar er 2 polige bestellen.
- een draadje voor de rijtuig verlichting
- een draadje voor de rode sluitlantaarn vooraan
- de tweede rode sluitlantaarn komt in het bagagerijtuig waarin ook de functiedecoder komt.
AC modulebaan naar fremo B96 (hoogte,connectors = eigen norm) - loconet HDL - Intellibox Originele - Loc's mix van merken.https://www.lmtc.be/drupal/?q=blogs/froelants

Klaas Zondervan

Heb je dan geen derde draad nodig voor de retour?

froelants

Inderdaad, de daarvoor gebruik ik de wielen.
AC modulebaan naar fremo B96 (hoogte,connectors = eigen norm) - loconet HDL - Intellibox Originele - Loc's mix van merken.https://www.lmtc.be/drupal/?q=blogs/froelants