Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Nog eens herstarten?

Gestart door OlivierV, 25 april 2015, 14:47:03 PM

OlivierV

Oi,

Reeds enige tijd loop ik met de gedachte rond om nog eens te herstarten, met vooral als reden dat de huidige modulebaan niet zo goed in de beschikbare ruimte pas en er ook niet echt rekening is gehouden met de euvels die zich in die kamer bevinden. Zoals een zoldertrap, lichtschakelaar en de deur.
Herstarten zou geen ramp zijn, ik ben toch van plan om op z'n minst thuis te blijven wonen tot mijn studies afgerond zijn. (nog 2 academiejaren en dan ook eventueel nog een jaartje thuis wonen terwijl ik werk om wat te kunnen sparen).

- Herbeginnen is misschien jammer voor wat ik tot nu toe in mekaar geknutseld heb, maar het kan beter, stukken scenery zijn eventueel wel in zijn geheel uit te breken, vooral mijn laadkade zou ik willen behouden omdat er redelijk wat uren in het drukken van kasseien zijn gekropen, ander stukken die wel mooi zijn maar misschien geen plaats kunnen vinden in het nieuwe project kan ik nog wegschenken of houden als aandenken of wat dan ook.
- Tevens moet het hout en kabelwerk strakker, houtwerk graag zo mooi en zo strak als de bakjes van Oeversijde en zolang de bekabeling niet is zoals de spaghetti die ik installeer aan Ciso routers en switches is het ook al goed.
- Sporen moeten ook beter liggen en ik zou dan toch eens investeren in een rolletje kurk voor het zichtbare gedeelte.
- Rails zelf kunnen hergebruikt worden wanneer ik ze zorgvuldig uit de ballast haal, dat heeft het verleden nog al eens bewezen.

Hieronder mijn baanplan van mijn huidige modulebaan


De probleemsituatie, zoals je ziet kan je moeilijk binnen en de ruimte zit echt vol, Rudy de rangeerduivel heeft de situatie eens gezien en hij zal ook wel weten dat het niet echt heel praktisch is.


Een tekening op +- 1/10 van de maximaal te benutten ruimte


De ruimte is zoals je ziet niet zo heel groot, 3m60 * 1m60 en aan de deur maximaal 1m10 waar er nog eens rekening moet gehouden worden met de lichtschakelaar.
Maar toch wil ik de uitdaging aangaan om hier een leuke baan in te planten, waar met treinen van maximaal 2m lang op gereden kan worden, best minder lang ander toont de baan te klein, maar je kan altijd eens kijken hoever je kan gaan.
- Linkerbocht zou een straal krijgen van +-50cm, deze ligt uit het zicht en alles kan er zonder veel trekken en duwen door  (hierbij denk ik vooral aan rijtuigen op juiste lengteschaal en stoomlocs waar de zuigerstangen op de cilinders zitten icm voorloopwielen).
- De rechterbocht zou een straal krijgen van 76cm, dat is net gepast om in het zicht te liggen en niet te scherp te lijken, al zou ik ook een deel aan 60 en een ander deel van 90cm straal kunnen voorzien, zo krijg ik meer ruimte langs mijn rechte muur (2m60 ipv 2m20) waar ik een kleine halte plan met aftakking naar een goederenloods en een staalbedrijfje of iets dergelijks. In de ruime bocht komt een viaduct, op deze modulebak zullen de sporen even hoog liggen als elders maar zal het landschap een verdieping krijgen zoals nog wel te zien is geweest op andere banen.

Wat het probleem een beetje is, hoe een degelijk stukje ontwerpen langs de rechte kant, er moeten minstens 2, liefst 3 doorgaande sporen zijn, want erg lang is het niet.

Een leuk wachthuisje waar ik wel wat mee wil doen.


Uiteraard moet het hele geheel Belgisch ogen en zal het langs een enkelsporige al dan niet hoofdlijn liggen. Eventueel plan ik zelfs Bovenleiding in omdat het enkelsporig is. Tevens wil ik ook wat kunnen rangeren. Tijdperk = van III tot en met VI

Voor de rest is het schaal H0, zichtbare deel = rails en wissels uit het tillig elite gamma en niet aangeklede deel wissels van Peco en flexrails in code 100 van een mengeling van merken.

Groet en bedankt voor eventuele input.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Citaat van: OlivierV op 25 april 2015, 14:47:03 PM
Rudy de rangeerduivel heeft de situatie eens gezien en hij zal ook wel weten dat het niet echt heel praktisch is.

Haal andere mensen hun (goede) naam niet door het slijk om je eigen geklungel te rechtvaardigen...! ;D ;D ;D

Er al eens aan gedacht dat het spiegelbeeld van jouw baantje misschien wel in dat kamertje te proppen is? :-\ :-\

Dus; tunnel met grote bocht rechts(daar waar die verfpotten staan) en korte bocht links(onder de lichtschakelaar)...

;)

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 25 april 2015, 15:36:36 PM
Citaat van: OlivierV op 25 april 2015, 14:47:03 PM
Rudy de rangeerduivel heeft de situatie eens gezien en hij zal ook wel weten dat het niet echt heel praktisch is.

Haal andere mensen hun (goede) naam niet door het slijk om je eigen geklungel te rechtvaardigen...! ;D ;D ;D

Er al eens aan gedacht dat het spiegelbeeld van jouw baantje misschien wel in dat kamertje te proppen is? :-\ :-\

Dus; tunnel met grote bocht rechts(daar waar die verfpotten staan) en korte bocht links(onder de lichtschakelaar)...

;)
Door het gezien te hebben, kan je weten dat het niet praktisch is he. ;)

En aan spiegelen heb ik ook reeds gedacht ... maar dat zou op den duur ook maar weer op meer geklungel uitkomen... 'k Zou deze keer graad het rijvlak op hetzelfde niveau houden, dan moeten mijn treinen niet telkens naar beneden en naar boven rijden, ook is langs de muur werken een betere piste in deze kamer om het ruimtelijk te kunnen houden. Nu nog eens een goed sporenplan voor de halte /goederenlosplaats bedenken.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Ik geraak er toch niet zo goed uit. Als iemand zich geroepen zou voelen... ;) Ook was mijn tekening van de ruimte verkeerd, nu een correcte toegevoegd.

Doelstellingen

- Kunnen rondrijden, mag gerust enkelspoor, dan moet ik niet telkens materiaal meenemen naar de club of een ovaal leggen om eens te kunnen rijden of locs makkelijk af te regelen.
- Wat kunnen rangeren, maar het mag niet te vol liggen. Mijn laadkade uit mijn huidig project had ik graag hier ergens een plaatsje gegeven.
- Een halte met het leuke wachthuisje? (halte voor een trein van maximaal 4 à 5 rijtuigen).
- Eventueel een leuk viaduct in de bocht met straal van 80 cm.

Ook dacht ik aan het volgende om het stuk aan de muur uitwisselbaar te maken, zodat er meerdere uitbeeldbare situaties mogelijk zijn.



Dagdag
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

The Railwarrior

En hoeveel plaats had je ook al weer? Een trein van 4 a 5 rijtuigen is ook al snel 1,7m lang. Ik heb laatst nog zo iets uitgetekend en dan kwam ik met de bogen aan het uiteinde al snel op 6m. En dan had ik eigenlijk nog niet zo heel erg gek gedaan.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

OlivierV

#5
Citaat van: The Railwarrior op 30 april 2015, 18:14:53 PM
En hoeveel plaats had je ook al weer? Een trein van 4 a 5 rijtuigen is ook al snel 1,7m lang. Ik heb laatst nog zo iets uitgetekend en dan kwam ik met de bogen aan het uiteinde al snel op 6m. En dan had ik eigenlijk nog niet zo heel erg gek gedaan.
Afmetingen staan er op, treinen van maximaal 4 rijtuigen stoppen hier. Heb ondertussen al wel weer wat, maar het zit nog niet lekker, en dan vooral langs de muur, de andere sporen zijn opstelsporen/schaduwstation.

Misschien kan ik beter ineens de vloer van die kamer bekleden met papier en direct in 1/87 in die ruimte gaan tekenen, dan zal ik ook niet voor verrassingen komen te staan.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Ik denk dat ik een licht zie!

Opstelsporen langs de kant van de muur en zichtbaar gedeelte weg van de muur. Naast het viaduct nog een veel flauwere boog waar dan een halte en wat goederengeprul komt. Ik denk dat dit de beste weg naar Rome zal zijn zonder dat ik voor het aan te kleden deel last zal hebben van die vervelende muur. Dat wordt dus wel nog een keertje tekenen maar soit.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

EVP

Dan kan je volgens mij inziens veel beter overschakelen op module bouw...... smallere bakken =meer ruimte .......

OlivierV

Citaat van: EVP op 01 mei 2015, 07:33:29 AM
Dan kan je volgens mij inziens veel beter overschakelen op module bouw...... smallere bakken =meer ruimte .......
Ik bouw reeds in modules. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Ik ben er bijna, enkel nog de goederenaansluiting uittekenen en we zijn er.

Doel van de baan is met al mijn materiaal kunnen rijden, dus de baan is een beetje in het kader van het materiaal dat in mijn verzameling zit. Tevens er er rekening gehouden met alle obstakels van de ruimte.

Het stuk langs de muur betreft een dubbelsporige hoofdlijn waar een aftakking zit naar een goederenemplacementje, dit kan eventueel een minibaantje voor de wedstrijd van 2016 worden, zeker gezien het feit dat het niet groter mag zijn dan een bepaalde oppervlakte, vorm doet er niks meer toe. Dit zou op wieltjes komen te staan, opdat het makkelijk loskoppelbaar moet blijven van de rest van de baan.

De hoofdbaan ligt op eenzelfde niveau, de aftakking zakt een cm of 7, zo zou er daar nog een klein schaduwstationnetje onder de linkerbocht gestoken kunnen worden. Die linkerbocht en de vele sporen onderaan liggen uit het zicht, het betreft het schaduwstation, waarvan een deel uitneembaar is. en de boog ernaartoe. De andere ruime boog zal in het zicht liggen en krijgt een straal van 80 en 75cm, misschien 74,5, dat hangt af of het mogelijk is om een hart op hart afstand van 5cm te hanteren met 1/87 rijtuigen... In die boog ligt ook een viaduct over een rivier. Links naast deze ruime bocht komt de dalende verbinding naar het goederenemplacement te liggen, deze krijgt een straal tussen 60 en 65cm, dat kan nog net in het zicht vind ik, al zal het toch een beetje een doorn in het oog worden, maar dat zien we wel weer. Deze zal ook de rivier overbruggen maar dan met een kleiner bruggetje.

Bij het stuk langs de muurt komt ook een "station" met elementen uit het echte leven die mij aanspreken, een rotsmuur geïnspireerd op die van Tillf, het stationsgebouw van Wetteren, welk ik persoonlijk heel mooi vind en misschien het goederenloodsje van Voneche, we zien wel hoe het uitdraait, maar dat is tot nu toe het idee. Ook is er daar een stuk afneembare scenery voorzien opdat de zoldertrap open en dicht kan zonder telkens de hele boel te moeten verplaatsen/afbreken.

De baan wordt opgebouwd in segmenten/modules. ;)

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Stieven76

Looks nice. Kan je tenminste wat materiaal laten bollen af en toe  ;)

OlivierV

Citaat van: Stieven76 op 07 mei 2015, 09:54:39 AM
Looks nice. Kan je tenminste wat materiaal laten bollen af en toe  ;)
Dat is toch de bedoeling, telkens materiaal meezeulen naar de club is ook niet altijd even fijn (altijd het in en uit de doosjes steken ...).

Ik sta altijd open voor aanvullingen, nu nog eens goed mijn hersenen kraken op het goederenemplacementje.

Qua besturing zal het gewoon een Multimaus zijn, zonder blokbeveiliging ofzo en wissels worden ter plekke met schakelaartjes aangestuurd.

Treinlengte wordt door de opstelsporen op maximaal 180cm gehouden, dat is lang genoeg voor deze ruimte en baan. (5 rijtuigen + 1 loc)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Citaat van: OlivierV op 07 mei 2015, 09:26:56 AM
...De andere ruime boog zal in het zicht liggen en krijgt een straal van 80 en 75cm, misschien 74,5, dat hangt af of het mogelijk is om een hart op hart afstand van 5cm te hanteren met 1/87 rijtuigen...

Oliver, gewoon er even de MOROP normen op naslaan en je ziet dat vanaf een straal van 800mm je met een tussenruimte van 50mm geen problemen meer hebt voor de grote rijtuigen (303mm lang).
Voor een straal van 700mm is de "aangegeven" tussenafstand 52mm, maar ik vermoed dat 50mm daar ook geen probleem zal geven.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Citaat van: SuSke op 07 mei 2015, 14:06:18 PM
Citaat van: OlivierV op 07 mei 2015, 09:26:56 AM
...De andere ruime boog zal in het zicht liggen en krijgt een straal van 80 en 75cm, misschien 74,5, dat hangt af of het mogelijk is om een hart op hart afstand van 5cm te hanteren met 1/87 rijtuigen...

Oliver, gewoon er even de MOROP normen op naslaan en je ziet dat vanaf een straal van 800mm je met een tussenruimte van 50mm geen problemen meer hebt voor de grote rijtuigen (303mm lang).
Voor een straal van 700mm is de "aangegeven" tussenafstand 52mm, maar ik vermoed dat 50mm daar ook geen probleem zal geven.
Bedankt Frans, wist zeker van het bestaan van de standaardnorm (6,4cm hart op hart), maar dat er ook normen waren voor afwijkende maten wist ik niet, dat is weer een geruststelling, zal met die 52mm werken, dan ben ik zeker! :)

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *